طبع و خواص شربت شیر خرما در طب ایرانی و اسلامی
طبع و خواص شربت شیر خرما در طب ایرانی و اسلامی

طبع و خواص شربت شیر خرما در طب سنتی+ مضرات و مصلحات+ روش تهیه

تاریخ نگارش

مارس 30, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بیشتر ما در وعده صبحانه یا عصرانه به ‌دنبال نوشیدنی خوشمزه و متفاوت هستیم تا سریع بتوانیم آن را در خانه آماده کنیم و از نوشیدن آن لذت ببریم.

انواع شیر طعم‌دار جزو نوشیدنی‌های ویژه هستند و در عین حال که خواص زیادی برای بدن دارند، بسیار خوشمزه هستند. یکی از محبوب‌ترین انواع شیر طعم‌دار، شیر خرما است که بسیار خوش‌طعم و مقوی است و طرفداران زیادی دارد.

خرمای موجود در این نوشیدنی، بافت زیبا و خامه‌ای ایجاد می‎کند. شیر خرما به‌قدری لذیذ است که بیشتر کودکان از این نوشیدنی استقبال می‌کنند. به‌علاوه طرز تهیه‌ی شیر خرما ساده است و شما در کمترین زمان ممکن، می‌توانید آن را آماده کنید.

طبع شربت شیر خرما چیست؟

در رابطه با طبع شربت شیر خرما، خوب است بدانید طبع شربت شیر خرما گرم است.

خواص بی نظیر شربت شیر خرما

در این بخش از طب شناس ابتدا طرز تهیه ی شربت شیر خرما را بیان کرده و سپس به معرفی خواص آن می‌پردازیم.

طرز تهیه ی شربت شیر خرما:

  • هسته خرما ها را جدا کنید. اگر مایل باشید میتوانید پوست آنها را هم جدا کنید.
  • خرمای آماده شده را به همراه شیر داخل ظرف مخلوط کن بریزید و بگذارید حداقل نیم ساعت بماند. به این ترتیب خرما حسابی نرم شده و شیر خرما شیرین تر خواهد شد.
  • بعد از این که خرما حسابی در شیر خیس خورد، کمی وانیل اضافه کنید. پالس بزنید تا شیر و خرما به خوبی میکس شوند.
  • شیر خرما را داخل دو لیوان بریزید. برای سرو میتوانید چند عدد خرمای دیگر به هر لیوان اضافه کنید.
  • شیرینی نوشیدنی را بچشید. در صورت نیاز به شیر خرما عسل اضافه کنید. این نوشیدنی را میتوانید به عنوان صبحانه ای سالم هم میل کنید.
  • به جای شیر حیوانی میتونید از انواع شیر گیاهی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل میتونید کمی پودر نارگیل هم به شیر خرما اضافه کنید.
  • با اضافه کردن مغزهایی مثل گردو و بادام شیر خرما مقوی تری خواهید داشت.
  • در صورت استفاده از رطب نیازی نیست بگذارید در شیر بمونه. اما بهتره پوستش رو جدا کنید.
  • میتونید نوشیدنی را قبل از سرو از صافی رد کنید.
  • بعضی ها به شیر خرما موز هم اضافه میکنند. به نظر من بدون موز خوشمزه تر هست اما بسته به سلیقه میتونید یک عدد موز یخ زده هم اضافه کنید تا بیشتر حالت میلک شیک پیدا کنه.
  • شیرخرما اسم نوعی دسر هم هست که در افغانستان، پاکستان و بخش هایی از هند برای عید فطر تهیه میشه. به این صورت که ورمیشل رو تفت میدن. بعد بهش شیر اضافه میکنن و میگذارن ورمیشل پخته بشه. در آخر هم شکر و خرما رو اضافه میکنند.
خواص شربت شیر خرما
خواص شربت شیر خرما

خواص شیر خرما برای کم خونی

شیر دارای کلسیم فراوان و خرما سرشار از آهن می‌ باشد. در این صورت مصرف این دو مواد غذایی با هم به پیشگیری از کم خونی و گردش خون بهتر بسیار موثر میباشد.

همچنین شیر و خرما هر دو دارای آهن فراوان میباشند. آهن به تشکیل بهینه ی سلول های خونی کمک می کند. درنتیجه مصرف روزانه شیر و خرما برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد.

خواص شیر خرما برای یبوست

شیر خرما دارای فیبر بالایی است به همین دلیل می تواند به سیستم گوارشی بدن کمک کند. شیر خرما باعث تسریع در حرکات روده می شود و از یبوست جلوگیری می کند.

خواص شیر خرما برای حافظه

شیر خرما دارای پروتئین بالایی است و مصرف شیر خرما پروتئین مغز را افزایش می دهد به همین علت برای تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.

مصرف شیر خرما سطح انرژی بدن را بالا میبرد. بهتر است این نوشیدنی مقوی را هنگام صبحانه میل کنید. برخی از افراد ممکن است با مصرف این نوشیدنی دچار ناراحتی معده شوند این افراد بهتر است این نوشیدنی را با مقداری نان استفاده کنند.

خواص شیر خرما برای دندان و استخوان ها

ترکیب شیر و خرما حاوی مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز و مس می‌ باشد. به همین علت مصرف شیر و خرما در حفظ سلامت دندان ها واستخوان ها و کمک به تشکیل گلبول های قرمز خون می شود.

خواص شیر و خرما برای کودکان

از خواص های دیگر شیر و خرما این است که برای رشد و استحکام استخوان های کودکان بسیار مفید میباشد و باعث می شود کودکان ماهیچه های قوی داشته باشند و در بزرگسالی کمتر در معرض درد مفاصل قرار بگیرند. شیر و خرما دارای ویتامین ب است. این ویتامین باعث می شود سیستم عصبی تحریک شود.

خواص شیر خرما برای تقویت قلب

مصرف شیر و خرما می تواند احتمال سکته قلبی را کاهش دهد. مصرف این نوشیدنی به حفظ قدرت قلب و برای پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار مفید میباشد.

خواص شیر و خرما برای سرطان

شیر خرما حاوی آنتی اکسیدان هایی است که میتواند به صورت خودکار رادیو اکتیورا از بدن آزاد کند. به همین جهت این نوشیدنی برای پیشگیری از سرطان مفید می‌باشد. مصرف شیر و خرما برای بزرگسالان و همچنین نوجوانان بسیار مفید می باشد.

خواص شیر و خرما برای چشم

شیر و خرما دارای ویتامین A می باشد که این ویتامین برای بینایی بسیار مفید می باشد. ترکیب شیر و خرما به قوه بینایی و سلامت چشم بسیار کمک می کند و همچنین مصرف شیر و خرما از بروز بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و آب سیاه جلوگیری میکند.

خواص شیر خرما در بدنسازی

شیر خرما دارای پروتئین و همچنین ویتامین های گروه B می‌باشد این ویتامین ها به رشد بهتر ماهیچه ها و سلامت آنها کمک می‌کند و میزان بالای کالری موجود در شیر و خرما باعث افزایش انرژی و نیرو می‌شود به همین علت مصرف شیر و خرما در بدنسازی بسیار مفید می باشد.

خواص شیر خرما برای افزایش وزن

خرما دارای قند و سایر کربوهیدرات ها است به همین علت کسانی که می خواهند افزایش وزن داشته باشند مصرف شیر خرما بسیار می تواند به این افراد کمک کند.

خواص شیر خرما برای زایمان طبیعی

خانم هایی که تمایل دارند زایمان طبیعی داشته باشند مصرف شیر خرما در طول روند طبیعی زایمان در تحریک انقباض دیواره صاف رحم مفید خواهد بود.

خواص شیر خرما برای پیشگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص شیر وخرما وجود کلسیم بالایی است که این ماده غذایی دارد. کلسیم ماده ی بسیار مهمی برای سلامت استخوان ها و تقویت آنها به شمار می آید. به همین منظور مصرف شیر و خرما راه بسیار مناسب برای تقویت استخوانها و جلوگیری از شکستگی های احتمالی می باشد.

خواص شیر و خرما برای تقویت مو

شیر خرما دارای ویتامین B می باشد مصرف این نوشیدنی میتواند به حفظ سلامت موها و باعث صاف و ضخیم شدن موها میشود. ویتامین های موجود در شیر خرما میتواند به تقویت ریشه مو و رشد سریع تر موها کمک بسیاری کند.

خواص شیر خرما برای کلسترول بد

شیر خرما دارای فیبرهای رژیمی است به همین علت توانایی کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن را به همراه می آورد.

خواص شیر خرما قبل از خواب

نوشیدن شیر گرم و خرما قبل از خواب بسیار مفید می باشد و به دلیل کلسیم بالایی که دارد میزان جذب این نوشیدنی مقوی در شب بالاتر است و برای حفظ سلامت استخوان و دندان ها بسیار مفید میباشد. شیر دارای اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که باعث میشود خوابی آرام داشته باشید. همچنین شیر دارای ملاتونین است که موجب تنظیم خواب و بیداری میشود.

خواص شیر و خرما برای صبحانه

بهترین زمان مصرف شیر و خرما در وعده صبحانه است. میزان کالری بالا در شیر و خرما توان بدنی تان را برای انجام کارها در طول روز بالا میبرد به همین علت مصرف این ماده غذایی گزینه بسیار مناسبی برای حفظ سلامت عمومی بدن می باشد.

رژیم شیر و خرما

اگر دارای وزن بالایی هستید می توانید دو هفته قبل از رژیم اصلی از رژیم لاغری شیر و خرما استفاده کنید این کار باعث میشود تا بدنتان از سموم پاک شود. همچنین شیر به علت کلسیم فراوان باعث سلامت عضلات و استخوان ها به خصوص در خانم ها می شود.

مضرات و منع مصرف های شربت شیر خرما

  • مشکلات شکمی: مصرف خرما به خودی خود هیچ عوارض جانبی جدی برای سلامتی بدن ندارد. اما متاسفانه امروزه استفاده از افزودنی‌هایی مانند سولفیت به آن می‌تواند باعث مشکلات متعددی برای انسان شود. سولفیت یک ترکیب شیمیایی است که به میوه‌های خشک می‌افزایند تا فاسد نشود و یا باکتری‌های مضر آن از بین برود. سولفیت می‌تواند باعث بروز دل درد، گاز معده، نفخ، و اسهال در افراد شود.
  • بروز جوش: میوه‌های خشک مانند خرما می‌تواند باعث بروز جوش شود که مانند مورد قبلی، دلیل اصلی بروز آن سولفیت است.
  • حمله آسمی: تحقیقات زیادی درباره تاثیر مصرف خرما در بروز حملات آسمی انجام نشده است، اما از آنجا که مصرف خرما می‌تواند باعث بروز آلرژی شده و خود آلرژی در بروز آسم تاثیرگذار است، می‌توان مصرف خرما را مرتبط با حمله آسمی دانست. ۸۰ درصد افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند به گرده‌های موجود در هوا مانند کپک‌ها حساسیت دارند که این کپک‌ها به وفور در خرما یافت می‌شوند.
  • افزایش وزن: خرما دارای میزان قابل توجهی از فیبر بوده، اما دارای کالری بالایی است و زیاده‌روی در مصرف آن اضافه وزن و چاقی را به دنبال خواهد داشت. هر یک گرم خرما دارای ۲.۸ کالری انرژی است که میزان بالایی محسوب می‌شود.
  • بروز بیماری هیپرکلامی: هیپرکلامی به بیماری اطلاق می‌شود که درپی افزایش سطح پتاسیم خون بروز می‌کند. خرما یکی از میوه‌های سرشار از پتاسیم است و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث بروز هیپرکلامی شود.
  • عدم تحمل فروکتوز: شیرینی خرما ناشی از قند فروکتوز است. برخی افراد توانایی هضم فروکتوز را ندارند و عدم تحمل به این قند را نشان می‌دهند. از آنجا که قند فروکتوز در دستگاه گوارش این افراد شکسته و جذب نمی‌شود، باکتری‌های دستگاه گوارش با استفاده از این قند، اقدام به تولید گاز می‌کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *