طبع و خواص خورش گمج کباب در طب سنتی
طبع و خواص خورش گمج کباب در طب سنتی

طبع و خواص خورش گمج کباب در طب سنتی + مصلحات

تاریخ نگارش

فوریه 1, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورش گمج کباب یکی از انواع خورش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که اصلتا متعلق به استان گیلان می باشد. اسم این خورش از یک نوع دیگ گِلی محلی گرفته شده است که در زبان گیلکی با نام گمج شناخته می شود.

شاید با شنیدن این غذا منتظر یک نوع کباب باشید اما جالب است بدانید گمج کباب یک نوع خورش گیلانی است. این خورش به دلیل استفاده از سبزیجات با خاصیت مانند سبزی محلی چوچاق علاوه بر این که طعم بسیار خوبی دارد ، برای بدن نیز مفید است.

خورشت گمج کباب به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. جالب است بدانید زمانی که این خورش با مرغ تهیه می شود در زبان محلی با نام خورش طلا کوله غورابه شناخته می شود.

طبع خورش گمج کباب سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع خورش گمج کباب سوالاتی نظیر: طبع خورش گمج کباب چیست؟ و یا، طبع خورش گمج کباب گرم است یا سرد؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع خورش گمج کباب گرم است.

بنابراین خورش گمج کباب برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص بی نظیر خورش گمج کباب که باید بدانید!

سلامت قلب

به دلیل سطح بالای اسیدهای چرب امگا 3 در گردو، برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید هستند. مشخص شده است که خوردن تنها چند گردو در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. بنابراین افرادی که فشار خون بالا دارند، توجه بیشتری داشته باشند. اسیدهای چرب امگا 3، برای کمک به کاهش کلسترول بد در بدن و افزایش تولید کلسترول خوب شناخته می شوند که این روند هم برای قلب مفید است.

خواص خورش گمج کباب

خورش گمج کباب مناسب برای سیستم ایمنی

گردو مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارد که سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه می دارند و از ظهور بیماری ها پیشگیری می کنند.

خورش گمج کباب برای سلامت مغز

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گردو، برای مغز هم مفید هستند. باعث می شود که سیستم عصبی به آرامی کار کند و حافظه شما را بهبود بخشد.

خورش گمج کباب برای سرطان سینه

انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در سال 2009 تحقیقات خود را منتشر کرد، که روزانه مقدار کمی از گردو، می تواند به کاهش خطر سرطان پستان کمک کند.

خورش گمج کباب مناسب برای بیماری های التهابی

کسانی که بیماری های التهابی مانند آسم، ورم مفاصل و اگزما دارند، گردو برایشان مفید است، زیرا مقادیر زیادی از اسیدهای چرب را دارند.

خورش گمج کباب برای سلامت استخوان ها

گردو شامل یک اسید چرب ضروری به نام اسید آلفا لینولنیک است. این اسید آلفا لینولنیک و ترکیبات آن با استخوان های قوی تر و سالم تر در ارتباط است. همچنین وقتی شما اسیدهای چرب امگا 3 را از طریق گردو جذب می کنید، التهاب کاهش می یابد و این مربوط به حفظ استخوان ها، برای مدت زمان طولانی تر است.

خورش گمج کباب و کمک به خواب بهتر و استرس

گردو ملاتونین دارد و گفته می شود این ترکیب با الگوهای خواب بهتر مرتبط است. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 فشار خون را پایین نگه می دارند و به کاهش استرس کمک می کنند.

مناسب برای دوران بارداری

گردو شامل گروه های ویتامین B سالم مانند فولات، ریبوفلاوین، تیامین و غیره است که اینها برای یک زن باردار و جنین ضروری هستند.

مناسب برای دستگاه گوارش

گردو، غنی از فیبر است و راهی خوب برای حفظ صحیح عملکرد سیستم گوارشی هستند. همه انسان ها به طور روزانه به فیبر نیاز دارند، تا حرکات روده ای را به درستی حفظ کنند.

مضرات و منع مصرف های خورش گمج کباب

در ابتدا خوب است بدانید که خورش گمج کباب غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای خورش گمج کباب بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در خورش گمج کباب خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • آلرژی: واکنش های آلرژیکی عموماً با مصرف بیش از حد گردو مرتبط هستند. برخی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک جزئی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر یک آلرژی شدید داشته باشند.
  • جوش و تورم با مصرف زیاد گردو: مصرف مقادیر زیاد گردو می تواند باعث خارش پوست و ورم کردن تمام بدن شود. افرادی که به شکل های دیگر آجیل حساس هستند، به احتمال زیاد از این علائم رنج می برند.
  • امکان اسهال با مصرف گردو: مصرف گردو می تواند باعث انواع مختلفی از مشکلات هاضمه شود. اگر اسهال و دیگر مشکلات مربوط به گوارش را پس از مصرف گردو تجربه می کنید، شاید وقت آن است که با این خوراکی مورد علاقه خود خداحافظی کنید.
  • ایجاد حالت تهوع با گردو: همان طور که قبلاً ذکر شد، گردو آلرژی زا است. آنها حاوی آنتی بادی هستند که گلبول های سفید خون را تحریک می کنند تا هیستامین را در بدن تولید کنند. این هیستامین ها واکنش های آلرژیکی مانند تهوع، درد معده و اسهال را ترویج می دهند.
  • بارداری و شیردهی: در نتیجه آلرژیک بودن گردو در رده “غیر ایمن” مواد غذایی برای زنان باردار و شیرده وجود دارد. این به خصوص برای گردو سیاه درست است.
  • امکان ایجاد حملات آسمی با مصرف گردو: آسم امروزه به طور فزاینده ای رایج شده است. اگر از آسم رنج می برید و حساسیت به گردو دارید، قطعاً باید از این آجیل خشک اجتناب کنید. افرادی که نسبت به گردو حساس هستند، بیشتر در معرض حملات آسم قرار دارند.
  • تورم گلو و زبان با مصرف گردو: افرادی که از آلرژی گردو رنج می برند، نیز می توانند با مشکلات جدی روبرو شوند. این افراد ممکن است تورم گلو، زبان و حتی ریه ها را تجربه کنند. این نشانه ها می توانند باعث، سخت نفس کشیدن و حتی منجر به مرگ شوند.

مصلحات خورش گمج کباب

با توجه به طبع گرم خورش گمج کباب، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق برگ بید و عرق کاسنی میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج خورش گمج کباب اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *