طبع و خواص خورش ترشه تره در طب سنتی + 11 خاصیت بینظیر خورش ترشه تره
طبع و خواص خورش ترشه تره در طب سنتی + 11 خاصیت بینظیر خورش ترشه تره

طبع و خواص خورش ترشه تره در طب سنتی + 11 خاصیت بینظیر خورش ترشه تره

تاریخ نگارش

نوامبر 6, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورش ترشه تره یکی از غذاهای سنتی استان گیلان است که طرفدارن زیادی دارد. امتحان کردن غذاهای محلی شهر های مختلف به ویژه شهر های شمالی یک تجربه بینظیر در منزل است. در این بین غذاهای سنتی استان گیلان که آوازه ای جهانی دارند آنقدر خوشمزه و فوق العاده است که از خوردن آن شگفت زده خواهید شد.

برخی غذاهای سنتی استان گیلان عبارتند از: کباب ترش، باقلا قاتق، ترشه تره، میرزا قاسمی و…

خورشت ترشه تره یکی از خوش طعم ترین خورش های گیاهی است که با سبزی های معطر تهیه می شود و در آن از گوشت قرمز یا گوشت مرغ استفاده نمی شود.

رنج، سیر، سبزی، تخم مرغ، ادویه، آب نارنج از جمله مواد اولیه برای تهیه این خورشت است. این خورش اغلب با ماهی سرو می شود اما شما میتوانید آن را به تنهایی نیز میل کنید. پلو، زیتون، باقلا سبز و… از جمله مواردی هستند که در سفره گیلانی ها با این غذا خورده میشوند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع ترشه تره در طب سنتی، خواص ترشه تره در طب سنتی و مضرات آن بپردازیم.

طبع خورش ترشه تره در طب سنتی چیست؟

طبع سبزی هایی که برای تهیه این خورش به کار برده می شوند گرم است. طبع سیر نیز گرم می باشد.

طبع ادویه ها نیز گرم است. طبع زرده تخم مرغ گرم و تر، طبع سفیده تخم مرغ سرد و تر می باشد.

طبع نارنج سرد و خشک است و هرچه میزان ترشی آن کمتر باشد این سردی کاهش پیدا می کند.

خواص ترشه تره
خواص ترشه تره

خواص خورش ترشه تره در طب سنتی چیست؟

  • یکی از سبزی هایی که در تهیه این خورش به کار برده می شود نعنا است. مصرف نعنا خواص بسیاری برای بدن دارد. این سبزی از خاصیت آرام بخش برخوردار است و مصرف آن به افراد مبتلا به آسم پیشنهاد می شود.
  • نعنا یک سم زدا و پاک کننده عالی است. این سبزی از التهاب معده پیشگیری می نماید و سبب بهبود عمل هضم می شود.
  • نعنا به درمان گرفتگی گلو، بینی، ریه ها و برونشیت کمک می کند. این گیاه در تسکین گلو، بینی، مجرا های تنفسی موثر است و از ایجاد اختلال طولانی که اغلب با آسم آغاز می شود پیشگیری می نماید.
  • نعناع به بهبود عملکرد کبد کمک می کند. این گیاه سرشار از مواد مغذی است و از خاصیت آرام بخشی و تسکین دهندگی برخوردار است. نعنا یک گیاه بینظیر است که قدر کبد را افزایش می دهد.
  • تخم مرغ یکی دیگر از مواد اولیه برای تهیه خورش ترشه تره است. تخم مرغ دارای مقادیر بالایی مواد مغذی است که برای بدن بسیار مفید است.
  • زرده تخم مرغ سرشار از آهن است. آهن حامل اکسیژن در خون می باشد که نقشی مهم در سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف تخم مرغ به درمان کم خونی نیز کمک بسزایی می کند.
  • طبق مطالعات انجام شده، مصرف زرده تخم مرغ به کاهش وزن و لاغری کمک می کند زیرا استفاده از آن سبب ایجاد احساس سیری می شود.
  • تخم مرغ دارای کولین است. کولین یک ترکیب مغذی است که بر سلامت مغز تاثیر می گذارد. این ترکیب حافظه و دقت را نیز تقویت می نماید. کولین یک ترکیب موثر در رشد هرچه بهتر جنین و نوزادان می باشد.
  • سیر یکی از مواردی است که در تهیه خورش ترشه تره استفاده می شود و از خواص بیشماری برخوردار است. خانم هایی که در دوران یائسگی قرار دارند با خطر پوکی استخوان رو به رو هستند و میتوانند برای جلوگیری از آن سیر مصرف نمایند. سیر کمبود استروژن در خانم هایی که در دوران یائسگی قرار دارند را جبران می کند و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می نماید.
  • بیماری هایی همچون زوال عقل و آلزایمر بر اثر آسیب های اکسیداتیو بروز می کند. سیر دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های قوی است که از آسیب های اکسیداتیو پیشگیری میکند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.
  • سیر یک آنتی باکتری عالی است که روده ها را پاک میکند و باکتری های مضر را از بین می برد. مصرف سیر به افرادی که دچار یبوست هستند پیشنهاد میشود زیرا سیر به پاکسازی روده ها کمک می نماید.

طرز تهیه خورش ترشه تره گیلانی:

مواد لازم این غذا عبارتند از:

  • سبزی خرد شده: نیم کیلو، این سبزی تشکیل شده از اسفناج، گشنیز، تره، شوید، برگ چغندر و جعفری می باشد. میزان اسفناج در اینجا باید بیشتر از دیگر سبزی ها باشد.
  • نعنا خرد شده: حدود یک چهارم پیمانه
  • خالواش خرد شده: یک چهارم پیمانه. خالواش یک نوع سبزی شمالی می باشد.
  • برنج: حدود دو قاشق غذاخوری
  • سیر: نصف بوته به صورت رنده شده
  • تخم مرغ: دو عدد
  • کره: سی گرم
  • آب نارنج: به مقدار لازم. میتوانید به جای آب نارنج از آبغوره نیز استفاده نمایید.
  • ادویه : فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت ترش تره:

دو قاشق غذاخوری برنج را از شب قبل با مقداری آب خیس نمایید. برنج را با حدود دو لیوان آب در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برنج کاملا پخته و له شود.

وقتی برنج کاملا پخته شد، نیم کیلو سبزی خرده شده مخصوص خورشت ترش تره را به آن اضافه نمایید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید سبزی ها به همراه برنج کاملا پخته شوند.

تابه ای را روی حرارت قرار دهید و در آن مقداری روغن بریزید. سیر های رنده شده را به روغن اضافه کنید و با مقداری زردچوبه به خوبی تفت دهید تا سیر کاملا سرخ شود. حال نعنا و خالواش خرد شده را نیز به سیر اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا سبزی ها مزه دار و سرخ شوند.

ترکیب آماده شده را به بقیه مواد داخل قابلمه بیافزایید. فلفل سیاه و نمک را با خورشت اضافه کنید. مقداری آب نارنج نیز اضافه نمایید. توجه کنید که این خورشت طعم ترشی دارد و باید از میزان مناسبی آب نارنج یا آبغوره برای آن استفاده نمایید.

سی گرم کره را به خورش ترشه تره اضافه نمایید و اجازه دهید خورشت به خوبی جا بیوفتد و آب آن تمام شود.

در ده دقیقه پایانی دو عدد تخم مرغ را به خورشت بیافزایید. شما میتوانید از قبل تخم مرغ را با کمی روغن سرخ کنید و بعد به خورشت اضافه کنید. یا اینکه میتوانید تخم مرغ ها را در ظرفی مخلوط کنید و بعد به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه ای با خورشت پخته شود.

وقتی خورش سفت شد آماده است. خورش ترشه تره را در کنار برنج و ماهی دودی سرو کرده و نوش جان نمایید.

مضرات خورش ترشه تره چیست؟

همانطور که می دانید در تهیه این خورش از تخم مرغ استفاده می شود. تخم مرغ فواید بسیاری دارد اما مصرف بی رویه آن با برخی عوارض همراه است.

  • برخی افراد ممکن است به تخم مرغ حساسیت داشته باشند و با مصرف آن دچار یکسری علائم همچون: کهیر، اگزما، خارش، قرمزی پوست، آبریزش چشم و… شوند. اگر حساسیت شدید تر باشد فرد با علائمی مثل حالت تهوع و استفراغ، مشکلات گوارشی، سرگیجه و… نیز مواجه می شود.
  • باکتری سالمونلا که در تخم مرغ خام وجود دارد ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود و موجب ایجاد علائمی مانند تب، اسهال، شکم درد و… شود.
  • سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است اما این ماده پرخاصیت از فیبر کافی برخودار نیست و به همین دلیل مصرف بی رویه آن ممکن است موجب ایجاد یبوست شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *