خواص دمنوش مریم گلی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
خواص دمنوش مریم گلی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و 8 مورد از بهترین خواص دمنوش مریم گلی در طب سنتی + مضرات و عوارض+ مصلح

تاریخ نگارش

نوامبر 10, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش مریم گلی از گیاه مریم گلی که از خانواده نعناعیان است هیه می شود. روش تهیه اغلب دمنوش ها مشابه اس تو پبچیدگی خاصی ندارد. دمنوش مریم گلی نیز به همان روش مرسوم و آشنا تهیه می شود.

نام لاتین گیاه مریم گلی “Salvia divinorum” یا به اختصار Salvia است. این گیاه بومی جنوب مکزیک و قسمت‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است.

مریم گلی خواص فراوانی دارد و در حیطه طب سنتی فواید زیادی برای درمان بیماری ها و اختلالات داشته است. دمنوش مریم گلی نیز بسیاری از این خواص را در خود دارد. مریم گلی به روش های مختلف قابل استفاده است که دمنوش مریم گلی اسان ترین راه بهره گیری از خواص این گیاه مفید است.

در این مقاله شما با خواصف یژگی ها و طبع دمنوش مریم گلی اشنا می شوید.

طبع دمنوش مریم گلی

همانند گیاه مریم گلی، طبع دمنوش مریم گلی گرم و خشک است. این گرمی طبع باعث شده که مصرف این دمنوش در زمستانها و روزهای سرد رواج بیشتری داشته باشد. افراد سرد مزاج می توانند بهره بیشتر از خواص دمنوش مریم گلی ببرند. دیگر افراد باید در مصرف این دمنوش احتیاز کرده و زیاده روی نکنند.

مریم گلی انواع مختلفی دارد

برخی از رایج‌ترین انواع مریم گلی در ایران شامل این مواردند:

  • مریم گلی آتشین (گل سلوی قرمز)
  • مریم گلی پنبه‌ای
  • گیاه مریم گلی سفید
  • مریم گلی جنگلی
  • مریم گلی آناناس
  • گیاه مریم گلی مرموک

روش های مختلف استفاده از گیاه مریم گلی

از گیاه مریم گلی به روش های مختلف استفاده می شود. گفته می شود این گیاه تا حدی اثر مخدر دارد بنابراین باید در مصرف ان احتیاط کرد تا دچار وابستگی غیر اصولی نشوید. برخی از روشهای استفاده گیاه مریم گلی به این صورت اند:

  1. روغن مریم گلی
  2. در ترکیب نوشیدنی‌ها یا وعده‌های غذایی (شربت، دمنوش، چای، آش و سوپ و…)
  3. استفاده موضعی (سرم، صابون، لوسیون و…)
  4. کشیدن و دود کردن (به صورت تنباکو در پیپ یا قلیان، سیگارهای سنتی و…)
  5. خام خوردن و جویدن
طبع و خواص دمنوش مریم گلی
طبع و خواص دمنوش مریم گلی

خواص شگفت انگیز دمنوش مریم گلی

  1. کبد چرب: دمنوش مریم گلی ادرار آور است و از این طریق در سم زدایی بدن موثر است. دمنوش مریم گلی کبدف کلیه ها و غدد لنفاوی را پاکسازی می کند. مشاهدات نشان داده که مصرف صحیح و به اندازه دمنوش مریم گلی در پیشگیری و درمان مشکلات کبدی از جمله کبد چرب که بسیار شایع است، تاثیر داشته. از این رو به افرادی که کبد چرب دارند، توصیه می شود تحت نظر پرشک از این دمنوش برای رفع مشکل خود کمک بگیرند.
  2. دیابت: مریم گلی در کنترل قند خون شهرت دارد. این گیاه می تواند سطح قندخون در افراد مبتلا به دیابت را کنترل کند. خواص مریم گلی با داروهای مخصوص دیابت شباهت زیادی دارد. مصرف دمنوش مریم گلی در افراد دیابتی به بهبود وضع آنها کمک می کند و مانع از نوسان قند خون در افراد می شود.
    همچنین دمنوش مریم گلی با مهار اشتهای کاذب، از پرخوری و جذب بیش از حد گلوکز در بدن جلوگیری می کند. علائم دیابت نوع 2 با مصرف دمنوش مریم گلی تا حد زیادی کاهش میابند. این دنوش حساسیت به انسولین را نیز درمان می کند.
  3. سرفه: سرفه عارضه اولیه بسیاری از بیماری های ویروسی و میکروبی است معمولا می توان سرفه های این چنینی را با درمان های خانگی به راحتی بهبود بخشید. یکی از موثرترین دمنوش ها برای درمان سرفه و بهبود تنفس، دمنوش مریم گلی است. دمنوش مریم گلی خلط آور است و ضد التهاب نیز هست. این خواص کمک می کند که گلودرد و سرفه ناشی از بیماری های مختلف در زمان کمتری بهبود پیدا کند. خوردن دمنوش و چای مریم گلی یا قرقره کردن آن در درمان سرفه موثر است.
  4. اعصاب: دمنوش مریم گلی خواص ارامبخش و ضد استرس دارد. مصرف این دمنوش به افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند حال بهتر داشته باشند. خوردن دمنوش مریم گلی، بخور آن و اسانس آن در بهبود اعصاب و روان، دوری از تنش ها و اضطراب ها و درمان افسردگی بسیار موثر است.
  5. حافظه: دمنوش مریم گلی مانع از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی می شود. به این ترتیب مانع از تخریب سلول های عصبی می شود و زوال عقل و آلزایمر و کند ذهنی را به تاخیر می اندازد. مصرف دمنوش مریم گلی باعث تقویت و بهبود حافظه می شود و نقش پیشگیرانه در مقابل آلزایمر و فراموشی دارد.
  6. عفونت: خاصیت ضد عفونی کنندگی مریم گلی مشهور است. مصرف مریم گلی به هر شکلی می تواند مانع از گسترش عفونت شود. خواص آنتی اکسیدانی مریم گلی در دمنوش مریم گلی تقویت می شود و با کاهش التهابات و عفونت ها می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
    خاصیت ضدعفونی و ضد التهابی دمنوش مریم گلی، بدن را در مقابل بیماری های مختلف مقاوم می کند. روغن مریم گلی دارای فعالیت ضد عفونی کننده قوی در برابر سویه های بالینی جدا شده از زخم‌های عفونی است.  روغن این گیاه در برابر سویه‌هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و استافیلوکوکوس گزیلوز فعال است. از آن‌جایی که مریم گلی خواض ضد عفونی کننده و ضد میکروبی قوی دارد یک ساعت سوزاندن این گیاه باکتری‌های هوا را تا ۹۴ درصد کاهش می‌دهد.

دمنوش مریم گلی چگونه تهیه می شود؟

برگ های تازه یا خشک شده مریم گلی را خرد کرده و به اندازه دوقاشق از آن را در لیوان یا قوری مناسب بریزید. روی آن را با اب جوش پر کرده و در آن را ببندید. سپس روی آن یک پارچه انداخته و زمان بدهید تا دم بکشد و گیاه مریم گلی خواص خود را در آب پخش کند. پس از چند دقیقه دمنوش را صاف کرده و میل کنید.

سپس دمنوش خود را صاف کرده و بنوشید. می توانید از عسل یا خرما نیز در کنار آن استفاده کنید.

خواص دمنوش مریم گلی
خواص دمنوش مریم گلی

خواص دمنوش مریم گلی برای عفونت رحم

همانطور که پیش از این گفته شد، گیاه و دمنوش مریم گلی دارای خواص ضد عفونی است و از این رو برای درمان عفونت زنان نیز مفید و موثر است.دمنوش مریم گلی می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید شود که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همه اینها باعث می شود که دمنوش مریم گلی در پیشگیری، مقابله و درمان انواع عفونت ها کمک کننده باشد.

یکی از مهم ترین خواص مریم گلی برای زنان این است که مریم گلی دارای فتواستروژن طبیعی است. این ماده سطح استروژن در بدن را تنظیم می‌کند و باعث سلامت طولانی مدت رحم می شود. نوشیدن چای یا دمنوش مریم گلی می‌تواند به طور قابل توجهی از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری کند.

خواص دمنوش مریم گلی برای دهان و دندان

خواص ضد میکروبیو ضدعفونی کنندگی دمنوش مریم گلی، به کمک دها نودندان هم آمده و با ضد عفونی کردن محیط دهان به رفع مشکلات زیادی در حیطه لثه، دهان و دندان کمک کرده است.

تحقیقات ویزه ای نشان داده است که دهانشویه های طبیعی حاوی عصاره مریم گلی می تواند باکتری استرپتوکوک موتانس را به طور کامل از بین ببرد. این باکتری یکی از منفور ترین باکتری های دهانی است چرا که موجب ایجاد حفره و سوراخ در دندان ها می شود.

خوردن یا قرقره کردن دمنوش مریم گلی می تواند عفونت های قارچی دها ن و دندان را از بین ببرد. این دمنوش از گسترش قارچ کاندیدا آلبیکنس که ممکن است باعث ایجاد حفره در دندان ها شود، جلوگیری می کند. از دیگر خواص دمنوش گل مریم برای دهان می توانیم به رفع آبسه دنذان ها، درمان آفت، بهبود عفونت لثه ها، التیام زخم های دهان، درمان عفونت گلوو … اشاره کنیم.

دمنوش مریم گلی
دمنوش مریم گلی

عوارض و مضرات گیاه و دمنوش مریم گلی

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • عدم هماهنگی حرکتی
  • مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • بی‌قراری
  • سردرد
  • دل‌پیچه و…

از شایع ترین عوارض مصرف بی رویه و زیاد از حد مریم گلی هستند. اگر سوء مصرف ادامه پیدا کند، می تواند عوارض دیگری مانند

  • خستگی
  • ازدست‌دادن حافظه
  • گرگرفتگی
  • ازدست‌دادن موقعیت مکانی – زمانی
  • گیجی و…

را نیز در پی داشته باشد.

مصرف دمنوش مریم گلی در دوران بارداری به ویژه در ماه های نخست توصیه نمی شود. میزان گرمی آن می تواند باعث بروز عوارض برای مادر و جنین شود.

همچنین مریم گلی می تواند با برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای دیابتی و… تداخل داشته باشد. بنابراین اگر در دوره مصرف داروی خاصی قرار دارید، در خصوص مصرف دمنوش مریم گلی از پزشک خود یا یک متخصص حاذق مشورت بگیرید.

مصلح دمنوش مریم گلی چیست؟

آنچنان که بررسی های ما نشان می دهد، بهترین مصلح برای طبع و خواص گیاه مریم گلی فلوس است و از آنجایی که طبع و خواص مریم گلی و دمنوش آن مشترک است، فلوس برای اصلاح خواص دمنوش مریم گلی نیز مناسب است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *