خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه
خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه

خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه در طب سنتی+ مضرات و طبع

تاریخ نگارش

ژانویه 28, 2023

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

رازیانه یا بادیان گیاهی زمستانی است که از خانواده سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آن‌ها پیاز سفید رنگ با ساقه‌های بلند است.

نعناع فلفلی گیاهی معطر و از گونه‌های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به‌وجود آمده است.

رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از نظر طعم شبیه به شیرین بیان است. اصل رازیانه به کشورهای مدیترانه‌ای برمی‌گردد؛ اما به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه امروزه در بسیاره از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است.

طبع دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه

گفته میشود طبع دمنوش نعنافلفلی و رازیانه گرم و خشک است.

خواص باورنکردنی دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه

تنظیم قند خون

بسیاری از گیاهان دارویی و پزشکان مکمل، چای رازیانه را به عنوان راهی برای تنظیم قند خون توصیه میکنند.

مطالعهای در بنگلادش که در آن موشها با عصارهای ساخته شده از دانه های رازیانه منتول دار تحت درمان قرار گرفتند، نشان داد که در برخی سطوح دوز، این عصاره سطح گلوکز خون را با سرعتی قابل مقایسه با داروهای استاندارد ضد هیپرگلیسمی کاهش میدهد.

خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه برای تسکین درد

رازیانه همچنین برای تسکین درد مفید است. همین مطالعه در بنگلادش نشان داد که عصاره رازیانه علائم درد را در سطحی نزدیک به سطحی که توسط آسپرین ارائه میشود کاهش میدهد.

آبرسانیِ دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه

هیدراته ماندن برای سلامت کلی مهم است، بنابراین یکی از خواص دمنوش رازیانه به طور مستقیم این است که نوشیدنی خوشمزه و بدون کافئین را برای افراد فراهم میکند.

میتواند به مبارزه با عفونتها کمک کند.

خواص دمنوش رازیانه برای مبارزه با عفونتها بسیار مناسب است. چای رازیانه یک عامل ضد میکروبی و ضد ویروسی است. چنان چه احساس میکنید سرما خوردهاید، نوشیدن مقداری چای رازیانه میتواند به بدن شما کمک کند تا در برابر عوامل بیماری زا که به سیستم ایمنی شما حمله میکنند مقابله کند.

طبع و خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه در طب سنتی
طبع و خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه در طب سنتی

میتواند به خوابیدن شما کمک کند.

یک وعده چای داغ یک راه عالی برای استراحت پس از یک روز طولانی است و قرار دادن رازیانه در دم کرده سلامتی بیشتری به شما میدهد. از آن جایی که رازیانه میتواند عضلات شما – از جمله ماهیچههای گوارشی شما را شل کند – ممکن است بعد از نوشیدن آن احساس آمادگی بیشتری برای خواب کنید. یکی از خواص دمنوش رازیانه که از گذشته در نسخه طبیبان تجویز میشده است، کمک به بیخوابی است.

میتواند به تولید شیر مادر کمک کند.

رازیانه برای قرنها به عنوان یک مادهای برای افزایش کیفیت و کمیت شیر مادر در مادران شیرده استفاده میشود. اما شواهد و حتی برخی از ادبیات پزشکی موافقند که رازیانه میتواند این امکان را فراهم کند. مادرانی که مشکل در شیردهی به فرزند خود دارند، باید از این خواص دمنوش رازیانه بهرهمند شوند و از این نوشیدنی گیاهی استفاده کنند.

میتواند از هضم غذا پشتیبانی کند.

چنان چه ناراحتی معده، نفخ یا اسهال دارید، ممکن است بخواهید خودتان را با چای رازیانه درمان کنید. آب گرم چای ممکن است هضم شما را آرام کند و خود رازیانه برای کمک به مشکلات گوارشی مفید است.

مقدار آنتی اکسیدان ها را در بدن شما افزایش میدهد.

چای رازیانه حاوی آنتی اکسیدانهایی است که بدن شما برای مبارزه با چیزهای مضر محیطی که به طور مرتب در معرض آن هستید به آن نیاز دارد. هنگامی که چای رازیانه مینوشید، آنتی اکسیدانها به مولکولهای خون شما متصل میشوند که با آسیب اکسیداتیو مبارزه میکنند.

استفاده از خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه برای رفع بوی بد دهان

یکی از خواص دمنوش رازیانه رفع بوی بد دهان است. این ممکن است به دلیل خواص ضد باکتریایی آن باشد، که پاتوژنهایی را که باعث بوی بد تنفس شما میشوند، پاک میکند. در هر صورت، نوشیدن یک فنجان چای رازیانه قبل از خواب یا زمانی که از خواب بیدار میشوید، بوب بد دهان را از بین میبرد.

میتواند یبوست را برطرف کند.

چای رازیانه ماهیچه های گوارشی شما را آرام میکند، که اگر با حرکات منظم روده مشکل دارید، ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. نوشیدن مقداری چای رازیانه به پاکسازی بدن و انتقال سموم از طریق سیستم شما کمک میکند.

کمک به دستگاه گوارشی

دانه های رازیانه باعث شل شدن ماهیچه ها و تحریک جریان صفرا میشود که در نهایت درد را کاهش میدهد – این کار در نهایت میتواند هضم را بهبود بخشد. رازیانه یکی از آن گیاهانی است که خاصیت تقویت کننده هضم دارد.

رازیانه همچنین گازهای بدن را دفع میکند و نفخ را برطرف میکند. گردش خون در دستگاه گوارش را تشویق میکند و در نتیجه روند کلی گوارش را بهبود میبخشد.به گفته محققان سنتی پارسی، رازیانه یکی از معدود ترکیبات گیاهی است که میتواند به رفع نفخ کمک کند و مطالعات پزشکی متعدد توانایی رازیانه در بهبود سلامت دستگاه گوارش را ثابت کرده است.

از آنجایی که منبع خوبی از فیبر است، روده بزرگ را سالم نگه میدارد رازیانه همچنین یکی از آن ادویه هایی است که به کاهش تولید گاز روده کمک میکند.

اگر چه شواهد قابل توجهی وجود دارد، اما شواهد حکایتی وجود دارد که نشان میدهد چای رازیانه میتواند علائم IBS (سندرم روده تحریک پذیر) را کاهش دهد.

خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه برای لاغری

چای رازیانه چگونه برای کاهش وزن مفید است؟ همه اینها به توانایی رازیانه برای کمک به هضم غذا خلاصه میشود. هضم بهتر بدن شما را قادر میسازد تا مواد مغذی را بهتر جذب کند. این کار شما را سیر نگه میدارد و اشتها را کاهش میدهد.

در نهایت، این به کاهش وزن کمک میکند.رازیانه همچنین به عنوان یک گیاه گرم مزاج در نظر گرفته میشود و به کاهش سطح گلوکز سرم کمک میکند و باعث کنترل وزن در انسان میشود. همچنین اشتها را سرکوب میکند و به خلاص شدن از شر مایعات اضافی و مواد زائد از بدن کمک میکند.

به درمان بیماریهای تنفسی کمک میکند

یک مطالعه مصری بیان میکند که رازیانه قرنها برای درمان اختلالات تنفسی استفاده میشود. این گیاه همچنین برای درمان آب مروارید (تجمع بیش از حد مخاط) در دستگاه تنفسی فوقانی استفاده میشود.

رازیانه همچنین به آرام کردن اسپاسم در سیستم تنفسی کمک میکند. مجاری برونش را تمیز میکند و از بیماریهای تنفسی جلوگیری میکند.

به گفته وب سایت Nutrition Geography، رازیانه برای ریه ها فوق العاده مفید است.در مطالعهای که توسط کالج دامپزشکی انتاریو انجام شد، یک ترکیب گیاهی حاوی رازیانه برای کاهش علائم اختلالات تنفسی در اسبها یافت شد. نتایج مشابهی در انسان نیز امکان پذیر بود.

خواص دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه برای قلب

کبد محل تولید و تجزیه کلسترول است. یک کبد سالم کلسترول را به طور موثرتر تجزیه میکند و آن را نیز تنظیم میکند. رازیانه یکی از مواد غذایی است که از عملکرد کبد حمایت میکند و به طور غیرمستقیم سلامت قلب را ارتقا میدهد.

رازیانه همچنین منبع عالی فیبر است. فیبر از جذب مجدد کلسترول جلوگیری میکند و با مصرف خواص دمنوش رازیانه میتوان از بیماریهای قلبی جلوگیری کرد.

رازیانه که منبع عالی پتاسیم است، به کنترل فشار خون کمک میکند و با اثرات نامطلوب سدیم مقابله میکند. این ماده از فشار خون بالا و در نهایت از بیماری قلبی جلوگیری میکند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند

رازیانه منبع عالی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان قوی که سیستم ایمنی را تقویت میکند. رازیانه همچنین حاوی سلنیوم است که میتواند تولید سلولهای T را تحریک کند (سلولهای T شرکت کنندگان فعال در پاسخ ایمنی هستند).رازیانه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که بیشتر به تقویت ایمنی کمک میکند.

سلامت چشم را ارتقا میدهد

شما میتوانید از چای رازیانه به عنوان تونیک چشم استفاده کنید – مستقیماً به عنوان قطره چشم یا به عنوان کمپرس استفاده کنید.طبق یک مطالعه ایرانی، عصاره رازیانه در بهبود بینایی مفید است . ویتامین C، یکی از مواد مغذی رازیانه که بسیار غنی از آن است، نقش مهمی در محافظت از چشم دارد.

از آن جایی که چشمها میزان متابولیسم بالاتری دارند، نیاز بیشتری به محافظت آنتی اکسیدانی دارند – که به دلیل محتوای بالای ویتامین C، به راحتی توسط رازیانه ارائه میشود.طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، سطوح پایین ویتامین C در عدسی چشم میتواند خطر تشکیل آب مروارید را افزایش دهد.

آنتی اکسیدانهای موجود در رازیانه از چشمها در برابر اثرات دژنراسیون ماکولا محافظت میکند. افراد خاصی هستند که برای درمان ورم ملتحمه چشم خود را با چای رازیانه میشویند. رازیانه همچنین میتواند برای درمان التهاب چشم استفاده شود.

تعادل هورمونی را بهبود میبخشد

رازیانه یکی از غذاهای حاوی فیتواستروژن است که طبق یک مطالعه ایتالیایی، تعادل هورمونی را تقویت میکند. طبق یک مطالعه آمریکایی دیگر، دانههای رازیانه توانایی قابل توجهی در درمان PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) نشان دادند که یک اختلال هورمونی شایعترین در زنان در سنین باروری است.

محتوای فیتواستروژن در رازیانه چیزی است که این گیاه را برای کاهش علائم مربوط به عدم تعادل هورمونی ایده آل میکند. رازیانه همچنین حاوی هورمونهای گیاهی است که به تنظیم هورمونهای بدن کمک میکند و از هرگونه عدم تعادل احتمالی جلوگیری میکند. رازیانه دارای مواد پروژسترونیک است.

دمنوش نعنا فلفلی و رازیانه به تسکین آرتروز کمک میکند

در یک مطالعه، برخی از بیماریهای التهابی به خوبی به رازیانه پاسخ میدهند. این گیاه همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی به نام سوپراکسید دیسموتاز را افزایش میدهد که به کاهش سطح التهاب کمک میکند.

طبق یک مطالعه در بمبئی، رازیانه یکی از گیاهانی است که به طور گسترده برای درمان علائم آرتریت استفاده میشود. رازیانه هم پوکی استخوان هم جلوگیری میکند.

سلامت لثه را ارتقا میدهد

رازیانه، با توجه به خاصیت ضد میکروبی بودنش، به درمان التهاب لثه کمک میکند.

مضرات و منع مصرف های دمنوش نعنافلفلی و رازیانه

  • می تواند برای ریه مضر باشد.
  • حداکثر استفاده از آن به طور مرتب هشت هفته است.
  • می تواند عوارض جانبی مانند سوزش معده و واکنش های آلرژیک مانند زخم دهان ، قرمز شدن و سردرد ایجاد کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *