خواص دمنوش زنجبیل در طب سنتی
خواص دمنوش زنجبیل در طب سنتی

طبع و خواص دمنوش زنجبیل در طب سنتی + خواص دمنوش زنجبیل و دارچین

تاریخ نگارش

نوامبر 18, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش دارچین و زنجبیل

دمنوش زنجبیل یکی از دمنوش های گیاهی و پر استفاده در طب سنتی است. همانطور که در ذهن دارید و از نام این دمنوش گیاهی پیداست، دمنوش گیاهی زنجبیل از ریشه زنجبیل تازه یا خشک شده یا پودر شده تهیه می شود.

دمنوش زنجبیل یکی از نوشیدنی های محبب از نظر زعم، عطر و خاصیت است. بیشتر خواص موجود در زنجبیل و دمنوش زنجبیل به دلیل وجود دو ماده فعال گینجرول و شوگاول در ترکیب زنجبیل می باشد.

دمنوش زنجبیل به دلیل خواص متعدد و طبع گرمی که دارد در طب سنتی بسیار محبوب است و برای درمان بیماری های مختلف و بهبود حال مناسب است. در ادامه مواردی از خواص دمنوش زنجبیل را مطالعه خواهید کرد.

طبع دمنوش زنجبیل

واضح است که طبع دمنوش زنجبیل گرم است. میزان گرمی این دمنوش به نسبت بالا است و به همین دلیل افراد با مزاج گرم باید مراقب باشند در مصرف آن زیاده روی نکنند و آن را همراه با مصلح میل کنند.

اگر از زنجبیل به صورت ترکیبی در دمنوش های مختلف استفاده شود، طبع آن دمنوش به ماده دوم( یا سوم و…) که در تهیه دمنوش به کار رفته بستگی دارد. به عنوان مثال دمنوش دارچین و زنجبیل نیز طبع گرم دارد چرا که طبع دارچین نیز گرم است.

خواص دمنوش گیاهی زنجبیل
خواص دمنوش گیاهی زنجبیل

خواص دمنوش زنجبیل در طب سنتی

  1. رفع حالت تهوع: دمنوش زنجبیل تقویت کننده معده است و از این طریق حالت تهوع را از بین می برد. عطر خوش این دمنوش نیز در کاهش حالت تهوع موثر است. مصرف دمنوش زنجبیل به مقدار معقول برای زنان بارداری که دچار ویار و دل به هم خوردگی و… هستند می تواند مفید باشد و حال آنها را بهبود دهد. همچنین برای افرادی که در دوره شیمی درمانی هستند می توان به کمک زنجبیل حالات تهوع بعد از جلسات شیمی درمانی را کنترل کرد.
  2. تسکین دردهای عضلانی: افرادی که در اثر فعالیت زیاد یا ورزش و… دچار درد ماهیچه ها و عضلات می شوند می توانند به کمک دمنوش زنجبل از این دردها رهایی یابند. زنجبیل خاصیت تسکین دهندگی و ضد درد دارد و کمک می کند درد مفاصل، عضلات و ماهیچه ها کاهش پیدا کنند. دمنوش زنجبیل همچنین در کاهش دردها و عوارض آرتروز موثر است.
  3. ضد التهاب: دمنوش زنجبیل یک داروی ضد التهاب طبیعی است و با کاهش التهابات غیر ضروری و مضر بدن، به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های ناشی از التهاب کمک می کند. آلزایمر، آرتروز، بیماری های قلبی و… برخی از بیماری هایی هستند که به دلیل وجود الهابات مضر ایجاد می شوند و دمنوش زنجبیل می تواند با آها مقابله کند.
  4. کاهش قند خون: اگر خود یا اطرافیانتان مبتلا به دیابت هستید، می توانید با خیال راحت از دمنوش زنجبیل استفاده کنید. دمنوش زنجبیل برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و می تواند سطح قند خون آنها را کاهش دهد. البته این دسته از بیماران باید مراقب تداخل دارویی دمنوش زنجبیل با داروهای کاهنده قند خون باشند و با پزشک خود مشورت کنند.
  5. تقویت قلب و عروق: بیماری های قلبی این روزها بسیار شایع هستند و آمار بالایی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند. مصرف به جا و به اندازه دمنوش زنجبیل قلب را تقویت کرده واز گرفتگی عروق اصلی منتهی به قلب جلوگیری می کند. دمنوش زنجبیل لیپوپروتئین‌های اکسید شده را افزایش می دهد و موجب کاهش کلسترول بد خون می شود. همه این عوامل در کنار هزاران خاصیت دیگر دمنوش گیاهی زنجبیل، باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلب و حملات و سکته ها می شود.
  6. پیشگیری از سکته مغزی: معمولا سکته مغزی به دلیل ایجاد لخته خون در رگ های اصلی سر به وجود می آید. مهم ترین اصل در پیشگیری از سکته مغزی، پیشگیری از لخته شدن خون در عروق است. دمنوش زنجبیل خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و غلظت خون را برطرف می کند. سالیسیلات موجود در دمنوش زنجبیل نیز در پیشگیری از سکته مغزی مفید است. زنجبیل یک اسپرین موثر و طبیعی است. بنابراین نباید آن را همراه با دیگر رقیق کننده های خون مصرف کنید.
  7. ضد سرطان: مواد مفید موجود در دمنوش زنجبیل آنقدر زیاد است که توان شمارش آن را نداریم. عوامل متعددی باعث شده است که دمنوش زنجبیل خاصیت ضد سرطانی قوی داشته باشد. یکی از این عوامل وجود آنتی اکسیدانها در ترکیب آن است. این آنتی اکسیدانها از ورود عوامل مضر به بدن و آسیب رسیدن به دی ان ای و رشد غیر طبیعی سلول ها جلوگیری می کنند. دمنوش زنجبیل حتی در کنترل و درمان سرطان هایی مانند سرطان سینه موثر است.
  8. کاهش دردهای قاعدگی: گفتیم که دمنوش زنجبیل تسکین دهند هو ضد درد است و دردهای عضلانی را کاهش می دهد. این خواص برای زنان بسیار مفید است و به انها کمک می کند در دوران قاعدگی و عادت ماهیانهف درد کمتری داشته باشند. با مصرف دمنوش زنجبیل در قاعدگی دیگر نیازی به مصرف قرص های مسکن برای کنترل درد دل، کمر و استخوانها ندارید. مصرف مرتب این دمنوش به مرور باعث می شود که قاعدگی در زنان و دختران بدون درد شود.
  9. لاغری و کاهش وزن: دمنوش زنجبیل باعث ایجاد احساس سیری در افراد می شود و اشتها را سرکوب می کند. این دمنوش از پرخوری جلوگیری می کند. همچنین دمنوش زنجبیل باعث سوزاندن چربی های انباشته شده در شکم و پهلو می شود که تاثیر زیادی بر روند لاغری دارد. استفاده از دمنوش زنجبیل در رژیم لاغری می تواند اثر آن را دوچندان کند.
  10. پیشگیری از آلزایمر: دمنوش زنجبیل با آثار فرسایشی ناشی از افزایش سن مقابله می کند. این دمنوش در افزایش تمرکز و هوشیاری و تقویت حافظه موثر است. همچنین از انباشت التهابات مضر در مغز جلوگیری می کند. بنابراین می توان گفت که دمنوش زنجبیل باعث بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به فراموشی و آلزایمر می شود.
  11. بهبود گوارش: سوء هاضمه شامل مجموعه ای از اختلالات گوارشی می شود از عدم جذب مواد مغذی و ویتامین ها گرفته تا نفخ و دل درد و… دمنوش زنجبیل در رفع و درمان سوء هاضمه بسیار موثر است. دمنوش زنجبیل کمک می کند که معده بعد از هر وعده غذایی به سرعت خالی شود و کیفیت هضم را بالا می برد. به کمک دمنوش زنجیل نفخ و دل درد کاهش می یابد و تهوع و استفراغ درمان می شود. دمنوش زنجبیل در مجموع تقویت کننده دستگاه گوارش است.
  12. تقویت دستگاه تنفسی:

روش تهیه دمنوش زنجبیل

برای تهیه دمنوش زنجبیل در خانه به این مواد نیاز دارید:

  • پودر زنجبیل یا رنده شده زنجبیل تازه یا تکه های ریشه خشک شده زنجبیل – به ازای هر لیوان دمنوش، 2 گرم
  • آب جوش

مقدار مشخص شده از زنجبیل را در قوری ریخته و روی ان آب جوش بریزید. 10 دقیقه صبر کنید و بعد از صافی رد کرده و بنوشید. می توانید از یک ماده شیرین کننده مانند عسل به صورت دلخواه برای بهتر شدن طعم دمنوش خود کمک بگیرید.

برای تهیه دمنوش دارچین و زنجبیل همراه با تکه های زنجبیل مقداری چوب دارچین یا پودر دارچین را در قوری بریزید.

دمنوش زنجبیل را می توان همراه با مواد دیگری به صورت ترکیب نیز تهیه کرد. از جمله ترکیب های مفید و خوش طعم در ترکیب دمنوش زنجبیل می توان این موارد را نام برد: لیمو، دارچین، عسل، زردچوبه، نعنا و…

دمنوش زنجبیل را می توان به صورت گرم یا سرد نوشید و بهتر ست در روز بیش از یک لیوان از آن ننوشید.

خواص دمنوش زنجبیل و دارچین
خواص دمنوش زنجبیل و دارچین

خواص دمنوش زنجبیل و دارچین

  • طبع آن گرم و خشک است.
  • غلبه بلغم را درمان می کند.
  • در رفع سردی بدن موثر است.
  • اشتها را کاهش می دهد.
  • چربی شکم و پهلو را آب می کند.
  • درد مفاصل را کاهش می دهد.
  • برای درمان زانو درد مفید است.
  • انرزی زا است.
  • در درمان سرماخوردگی موثر است.
  • نشاط آور است.
  • استرس و اضطراب را کاهش می دهد.
  • قوای جنسی را افزایش میدهد.
  • به درمان بیماری های گوارشی کمک می کند.
  • تهوع را کاهش می دهد.
  • اسهال را درمان می کند.
  • ضد نفخ است.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • چربی و کلسترول خون را کاهش می دهد.
  • تب بر است.
  • کسالت و پرخوابی را رفع می کند.

عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل

زیاده روی در مصرف دمنوش زنجبیل در افراد با مزاج گرم باعث سردرد، سوزش گلو، آفت دهان، جوش در دهان و بدن و خارش و راش پوستی و… می شود.

برخی افراد با مصرف دمنوش زنجبیل دچار واکنش های آلرژیک مانند تحریکات پوستی و خشن شدن صدا و… می شوند.

سوزش معده و اسهال از دیگر عوارض مصرف نادرست دمنوش زنجبیل است.

افرادی که سابقه حساسیت دارند، باید در مصرف دمنوش زنجبیل احتیاط کنند.

مبتلایان به دیابت و افرادی که رقیق کننده خون مصرف می کنند باید مراقب تدداخل دارویی دمننش زنجبیل با داروهایشان باشند.

مصرف این دمنوش اگرچه حالت تهوع را کاهش می دهد اما به دلیل گرمی بالا می تواند برای زنان باردار مضر باشد بنابراین باید اندازه مصرف خود را با پزشک هماهنگ کنند.

عوار دمنوش زنجبیل و دارچین:

  • مصرف آن در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. چرا که می تواند باعث سقط جنین و بروز ناراحتی های گوارشی مانند دل درد، اسهال و درد معده در نوزادان شود.
  • زیاده روی در مصرف آن علائم گوارشی متعددی مانند اسهال، استفراغ، سوزش معده و… را در پی خواهد داشت.
  • موجب تحریکات پوستی و جوش و آکنه می شود.

مصلح دمنوش زنجبیل چیست؟

روغن بادام شیرین و عسل مصلح خوبی برای خواص این دمنوش هستند. به کمک عرق کاسنی هم می توانید میزان گرمی آن را کنترل کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *