طبع و خواص چای هوفاریقون در طب سنتی+ 10 خاصیت شگفت انگیز چای هوفاریقون
طبع و خواص چای هوفاریقون در طب سنتی+ 10 خاصیت شگفت انگیز چای هوفاریقون

طبع و خواص چای هوفاریقون یا گل راعی در طب سنتی+ 10 خاصیت چای هوفاریقون

تاریخ نگارش

نوامبر 29, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

هوفاریقون که به آن گل راعی نیز می گویند یک گیاه علفی است که بومی اروپا  و غرب آسیا می باشد. هوفاریقون یک گیاه دارویی فوق العاده است که بیشتر دارای گل، ساقه و برگ است. این گیاه دارای گل هایی زرد رنگ و به شکل ستاره می باشد که از آن برای تهیه چای هوفاریقون نیز استفاده می شود. اگر برگ های این گیاه به ویژه برگ های تازه را در برابر نور قرار دهیم، نقاط شفاف بسیاری دارد که به شکل روزنه هستند و محل سلول های ترشحی می باشند.

هوفاریقون یا گل راعی بویی تقریبا مطبوع دارد و از مزه ای نسبتا تلخ برخوردار می باشد. پودر این گیاه به رنگ سبز زرد می باشد.

هوفاریقون نام های دیگری همچون: گل راعی، علف چای، شهناز، هزار چشم، و علف طلایی نیز دارد.این گیاه دارویی معمولا به شکل خودرو در مزارع گندم و ذرت رشد می کند. مهم ترین مناطقی که این گیاه رشد می کند نواحی شمالی مثل چالوس، مازندران و… می باشد.

این گیاه دارویی از خواص دارویی بیشماری برای بدن برخوردار است. هوفاریقون بر درمان افسردگی موثر است و علائم یائسگی را کاهش می دهد. از این گیاه می توان به شکل های مختلف مانند چای یا دمنوش، قرص و… استفاده کرد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع چای هوفاریقون در طب سنتی، خواص چای هوفاریقون در طب سنتی و همچنین طرز تهیه چای هوفاریقون بپردازیم.

طبع چای هوفاریقون در طب سنتی چیست؟

طبع گل راعی از نظر طب سنتی گرم و خشک است. مصرف این گیاه برای سرد مزاجان مفید است اما گرم مزاجان باید آن را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص چای هوفاریقون
خواص چای هوفاریقون

خواص چای هوفاریقون در طب سنتی چیست؟

  • درمان سنگ کلیه با چای هوفاریقون: این گیاه خاصیت دیورتیک دارد و مصرف آن ادرار را افزایش می دهد و به همین دلیل از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری مینماید. چای هوفاریقون به درمان سنگ کلیه نیز کمک می کند.
  • تسکین گلو درد: گل راعی یا هوفاریقون ضد میکروب و ضد ویروس می باشد که از همین رو به درمان و تسکین گلو درد کمک می نماید.
  • ضد التهاب: این گیاه فوق العاده بر درمان التهاب، درد و تورم موثر می باشد. عصاره این گیاه تورم بافت هایی که دچار آسیب شده اند را کاهش می دهد. گیاه هوفاریقون دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئید است که به همین دلیل قادر است درد کمر و آرتروز زانو را کم کند. مصرف این گیاه برای درمان بیماری هایی همچون روماتیسم، اگزما، نقرس، هموروئید و… توصیه می شود.
  • ضد سرطان: همانطور که گفتیم این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. تزریق عصاره این گیاه به کاهش رشد تومور در سرطان پروستات کمک زیادی می کند.
  • سلامت دستگاه ادراری: این گیاه به درمان عفونت در دستگاه ادراری کمک میکند و بر بهبود عملکرد مثانه موثر می باشد. ترکیب این گیاه با گیاهان دارویی دیگر مثل دم اسب یا میوه ارس میتواند تاثیر بیشتری بر بهبود عملکرد دستگاه ادراری داشته باشد.
  • درمان افسردگی با چای هوفاریقون: عصاره این گیاه دارویی میتواند افسردگی را بهبود بخشد و عصبانیت و خستگی ناشی از آن را کاهش دهد. مصرف چای هوفاریقون به افرادی که دچار افسردگی خفیف هستند پیشنهاد می شود.
  • مفید برای پوست: گیاه هوفاریقون خاصیت ضد میکروب و ضد التهاب دارد که مصرف آن سبب بهبود هرچه سریع تر زخم های پوستی می گردد. این گیاه خاصیت کشسانی  پوست را نیز افزایش می دهد و از همین راه به از بین بردن چین و چروک و جوان سازی پوست کمک بسزایی می نماید.
  • کاهش وزن و لاغری با چای هوفاریقون: چای هوفاریقون قادر است ژن هایی که سنتز چربی و اندازه سلول های چربی را کنترل می کنند را تنظیم نماید و از همین راه سبب لاغری و کاهش وزن در مدت زمان کم شود.
  • چای هوفاریقون برای تیروئید مفید است: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده این چای می تواند هورمون های تیروئیدی را کم کند، چای هوفاریقون دارای مقادیر زیادی فلاونوئید ها است که بر بیوسنتز T3 و T4 موثر می باشد. این چای به دلیل اینکه سرشار از فلاونوئید ها است برای اشخاصی که مبتلا به گواتر هستند بسیار مفید می باشد زیرا گواتر بر اثر کمبود فلاونوئید به وجود می آید.
  • بهبود علائم یائسگی: طبق برخی منابع ترکیبات این چای گیاهی پر خاصیت قادر است علائم یائسگی مثل گر گرفتگی را کاهش دهد.

خواص چای هوفاریقون از نظر طب سنتی:

این چای خوشمزه فواید زیادی دارد که از جمله این فواید میتواند به چند مورد مثل: درمان گلو درد، لاغری و کاهش وزن، تسکین سردرد های ناشی از میگرن، درمان کم خونی، رفع ترش کردن معده، درمان ورم معده، از بین بردن قولنج های کبدی، از بین بردن کرم روده و معده، بهبود عملکرد قلب، بهبود عملکرد دستگاه ادراری، پیشگیری از ابتلا به سرطان، درمان افسردگی، رفع زخم های دستگاه گوارش، ضد سنگ کلیه و… اشاره کرد.

طرز تهیه چای هوفاریقون:

طرز تهیه این چای مانند دیگر دمنوش های گیاهی بسیار آسان است و کافی است شما مقدار های مورد نیاز برای تهیه آن را بدانید. گل خشک شده هوفاریقون یا همان گل راعی در اغلب عطاری ها وجود دارد اما باید به این موضوع دقت کنید که چای کوهی را به جای هوفاریقون به شما نفروشند.

حدود یک لیوان آب را درون ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. وقتی آب جوش آمد دو الی چهار گرم گل خشک شده هوفاریقون را در آن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و حدود یک ربع زمان دهید که کاملا دم بکشد.

بعد از گذشت پانزده دقیقه دمنوش شما حاضر است. آن را از صافی رد کنید و با شیرین کننده های طبیعی مثل عسل مقداری آن را شیرین کنید و میل نمایید.

مضرات چای هوفاریقون چیست؟

  • خانم ها از این چای نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده کنند.
  • مصرف بی رویه چای هوفاریقون میتواند واکنش های پوستی در اثر قرار گرفتن در برابر پرتوهای خوشید را ایجاد کند. بعد از مصرف این چای باید با پوشش مناسب در برابر آفتاب قرار گرفت.
  • یکسری از عوارض مصرف هوفاریقون عبارتند از: ایجاد اختلال در خواب، ایجاد حساسیت، عصبانیت، بالا رفتن فشار خون، احساس خستگی، سرگیجه، احساس ناراحتی در معده، بروز جوش های پوستی، دلپیچه و اسهال، خشکی دهان و…
  • این گیاه میتواند با برخی داروها مثل داروهای شیمی درمانی، ضد بارداری، افسردگی، مخدرها، سرکوب کننده دستگاه ایمنی و ضد میگرن تداخل داشته باشد.
  • افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نباید از این چای استفاده کنند زیرا در صورت مصرف دچار روان پریشی می شوند.
  • چای هوفاریقون با داروهای بیهوشی تداخل دارد و قادر است به قلب در حین عمل جراحی آسیب وارد کند، به همین دلیل بهتر است اکر عمل جراحی در پیش دارید از دو هفته قبل از مصرف گیاه هوفاریقون و چای آن خودداری نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *