طبع و 9 خاصیت شربت تخم بالنگو در طب سنتی+ طرز تهیه شربت تخم بالنگو خوشمزه
طبع و 9 خاصیت شربت تخم بالنگو در طب سنتی+ طرز تهیه شربت تخم بالنگو خوشمزه

طبع و 9 خاصیت شربت تخم بالنگو در طب سنتی+ طرز تهیه شربت تخم بالنگو خوشمزه

تاریخ نگارش

دسامبر 6, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بالنگو گیاهی دارویی و پرخاصیت است که در زبان فارسی و طب سنتی به آن بالنگو گفته می شود و از تخم آن برای تهیه انواع نوشیدنی از جمله شربت تخم بالنگو استفاده می شود.. بالنگو جزو خانواده نعنا می باشد و گیاهی یک ساله است. ارتفاع این گیاه کم است و حدود یک وجب می باشد. برگ های این گیاه متقابل و رایحه ای مشابه با برگ های ریحان دارد.

گل های بالنگو آبی رنگ و به ندرت مایل به سفید و زرد می باشد. میوه های این گیاه گرد و پهن است که قهوه ای رنگ می باشند. تخم بالنگو از تخم ریحان مقداری بلند تر است.

در کشور عزیزمان ایران دو گونه بالنگو وجود دارد که به صورت خودرو رشد می کنند و به نام های بالنگو شهری و بالنگو شیرازی شناخته می شوند. این دو گونه در دامنه های البرز در نواحی غرب و شمال ایران می رویند. این گیاه در شهر های شیراز، کرمان، اصفهان و بلوچستان نیز به چشم می خورد. تخم بالنگو را اگر در آب خیس کنید مایعی چسبناک و کدر به وجود می آید که مصرف آن فواید بیشماری را برای بدن به دنبال دارد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت تخم بالنگو در طب سنتی، خواص شربت تخم بالنگو در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت تخم بالنگو بپردازیم.

طبع شربت تخم بالنگو در طب سنتی چیست؟

طبع بالنگو در طب سنتی گرم و تر است و مصرف آن برای سرد مزاجان مفید می باشدو افراد گرم مزاج باید بالنگو و شربت تخم بالنگو را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص شربت تخم بالنگو
خواص شربت تخم بالنگو

خواص شربت تخم بالنگو در طب سنتی چیست؟

  • درمان سرماخوردگی: یکی از علائم سرماخوردگی گلو درد می باشد. گلو درد اغلب در روز های اول ابتلا به سرماخوردگی خود را نشان می دهد که برای افراد بسیار آزار دهنده است. استفاده از نوشیدنی های گرم بر درمان آن و کاهش التهابات بسیار موثر است. نوشیدنی تخم بالنگو که از تخم بالنگو، آب گرم و عسل تهیه شده است برای درمان گلو درد بسیار مفید است. تخم بالنگو توسط متخصصین طب سنتی معمولا برای درمان گلو درد تجویز می شود. شربت تخم بالنگو دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که قادر است در مدت زمان کمتری، سرماخوردگی را درمان کند. مصرف این شربت در روزهای سرد برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می شود. این نوشیدنی پرفایده خلط پشت گلو را از بین می برد و جزو معدود داروهای گیاهی است که استفاده از آن برای کودکان مضر نمی باشد. تخم بالنگو برای ریه ها نیز مفید است.
  • مفید برای قلب: این شربت گیاهی سبب کاهش تپش های شدید قلب می شود. شربت تخم بالنگو به تقویت قلب کمک میکند و سبب بهبود عملکرد قلب می شود. این شربت فشاری که بر قفسه سینه وارد می شود را کم می کند و باعث می شود شما در این قسمت احساس سبکی داشته باشید.
  • تقویت سیستم ایمنی: این شربت بدن را در برابر انواع بیماری ها حفظ می کند. بالنگو خلط های موجود در بدن را از بین می برد و از اندام های بدن از جمله قلب و مغز در برابر آسیب های محافظت می نماید. این گیاه بینظیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. شما میتوانید این گیاه را در همه فصل ها مصرف کنید.
  • آرامبخش: برخی افراد در زندگی روزانه خود با استرس، اضطراب، عصبانیت، سردرد و… مواجه هستند. سبک زندگی غلط و نداشتن برنامه غذایی مناسب باعث می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و فشارهای روحی نیز باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود. شربت تخم بالنگو خاصیت آرامبخش دارد و به داشتن اعصابی آرام کمک می نماید. این شربت مانند مسکن عمل می کند و سردرد را از بین می برد.
  • سلامت مو: بالنگو به تقویت مو کمک می کند. این گیاه تاثیر خوبی بر تقویت ریشه مو دارد و سبب می شود ریزش مو کاهش پیدا کند.
  • بهبود هضم غذا: این شربت برای بهبود فرآیند هضم نیز مفید است. اگر جزو افرادی هستید که بعد از میل کردن غذا احساس سنگینی می کنید پیشنهاد میشود که از شربت تخم بالنگو استفاده نمایید. این شربت معده را تقویت می کند و ضعف معده را درمان میکند. این شربت گیاهی هضم غذا را آسان می کند.
  • درمان سردی معده: اگر معده شما سرد شده است بهتر است از شربت تخم بالنگو استفاده نمایید. این شربت سردی معده را برطرف میکند و سبب درمان ترشی معده می شود. اگر بعد از مصرف این شربت احساس کردید که سوزش معده شما نسبت به قبل کاهش پیدا کرده باید بدانید که سردی معده در حال برطرف شدن است.
  • افزایش گرما بدن: بالنگو میتواند موجب افزایش گرما شدید بدن شود. البته باید گفت که این اتفاق برای افراد گرم مزاج می افتند و از همین رو این دسته از افراد باید بالنگو و شربت تخم بالنگو را با احتیاط مصرف نمایند. افراد گرم مزاج باید از زیاده روی در مصرف بالنگو پرهیز کنند.
  • خواص بالنگو برای دیابت: بالنگو جزو گیاهان دارویی است که به تنظیم سطخ قند خون کمک می نماید. دیابت بر اثر کنترل نکردن سطح قند خون یا کاهش انسولین و یا حتی مقاومت به آن به وجود می آید. بالنگو دارای مقادیر بالایی فیبر است و مصرف آن به حل این مشکل کمک بسزایی می کند. وقتی بالنگو را در آب خیس میکنید مایعی ژله ای مانند تولید می شود که استفاده آن سبب کاهش سرعت آنزیم های گوارشی می شود و باعث می شود گلوکز به آرامی وارد خون شود.

طرز تهیه شربت تخم بالنگو:

مواد لازم برای تهیه شربت:

تخم بالنگو: یک قاشق چایخوری

شکر یا عسل: به مقدار لازم

آب: یک لیوان

گلاب: به مقدار لازم

طرز تهیه شربت بالنگو خوشمزه:

برای تهیه این شربت ابتدا یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و حدود نیم ساعت زمان دهید که تخم ها خوب لعاب بیندازند. بعد از گذشت نیم ساعت، به مقدار دلخواه شکر یا عسل را به آن اضافه نمایید. گلاب به دلیل رایحه و طعم خوبی که دارد مزه دلپذیری به این شربت می دهد اما با این حال استفاده از آن بسته به ذائقه خودتان می باشد. وقتی شربت حاضر شد آن را در لیوانی مناسب بریزید و میل نمایید.

مضرات شربت تخم بالنگو چیست؟

  • این شربت خواص بیشماری دارد و تا به حال عوارض خاصی مبنی بر مصرف آن مشاهده نشده است اما باید این شربت را همانند دیگر داروهای گیاهی در حد تعادل استفاده کرد و از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد.
  • خانم های باردار و شیرده باید شربت تخم بالنگو را با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف نمایند.
  • اگر جزو افرادی هستید که داروهای خاص مصرف می کنید قبل از استفاده از این شربت حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

مصلح شربت تخم بالنگو در طب سنتی چیست؟

شکر و عسل مصلحات بالنگو در طب سنتی هستند. مصرف این موارد به همراه بالنگو سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *