خواص کاوا در طب سنتی
خواص کاوا در طب سنتی

همه چیز درباره کاوا+ خواص کاوا در طب سنتی و 8 مورد منع مصرف آن+ تداخلات دارویی

تاریخ نگارش

دسامبر 28, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کاوا از آن گیاهان دارویی است که زیاد شناخته شده نیست. قرار نیست ما همه گیاهان دارویی را بشناسیم. اگر بخواهیم هم نمی توانیم. گستره گیاهان دارویی در جهان بسیار وسیع است و کاوا یکی از آنهاست.

گیاه دارویی کاوا بومی جزایر اقیانوس ارام جنوبی است و در آنجا قرن ها به صورت نوشیدنی رایج جشن ها و مراسمات استفاده می شده.

کاوا یک درختچه همیشه سبز است که نام علمی آن Piper methysticum می باشد که از دسته بادنجحانیان به شمار می رود. برگ های این گیاه قلبی شکل است و ساقه های آن چوبی است. نام اصلی این گیاه کاواکاوا است اما به اختصار کاوا نامیده می شود.

در زبان تونگایی کاوا به معنی تلخ است. خواص کاوا پرشمار است اغلب با خواص ارامبخشی و ضد اضطراب بودن خود شناخته می شود. در این مقاله مطالب بیشتری در مورد خواص کاوا می خوانید و در مورد عوارض و مضرات آن نیز اطلاعاتبیشتری کسب خواهید کرد.

خواص کاوا در طب سنتی

  • اضطراب و هیجان را کاهش می دهد.
    تحقیقات نشان داده که گیاه کاوا در کاهش اضطراب و استرس موثر است. در مورد اینکه میزان اثرگذاری این گیاه به چه اندازه است اندکی اختلاف نظر وجود دارد. اما تردیدی نیست که این گیاه یک داروی طبیعی و موثر برای مقابله با تنش های روحی است.
  • از نورون ها و اعصاب در برابر اسیب ها محافظت می کند.
  • موجب تسکین دردها می شود.
  • خواص ضد سرطانی دارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
  • موجب بهبود خواب می شود
    مشاهدات نشان داده افرادی که از بی خوابی و کم خوابی و بدخوابی رنج می برند، با مصرف نوشیدنی کاوا خواب آرامتری داشته اند. این موضوع به خاصیت آرامبخشی و ضد اضظراب کاوا برمی گردد. تحقیقات نشان داده مبتلایان به اختلال خواب پس از 14 روز مصرف نوشیدنی کاوا، کیفیت بیشتری از خواب را تجربه کرده اند.
خواص کاوا
خواص کاوا

روش های مصرف گیاه دارویی کاوا

دمنوش یا چای کاوا

دمنوش کاوا یکی از آسانترین روش ها برای استفاده این گیاه است. دسترسی به دمنوش کاوا و تهیه آن آسان است و به همین دلیل اغلب کاوا را به صورت دمنوش مصرف می کنند. برای تهیه دمنوش کاوا می توان ان را به تنهایی یا در ترکیب با گیاهان دیگر دم کرده و نوشید. پیش از تهیه دمنوش کاوا، نسبت به سازگاری آن با گیاهان دیگر تحقیق کنید.

کپسول کاوا

برخی ممکن است طعم کاوا را دوست نداشته باشند و نتوانند تحمل کنند. اما به جهت درمان و بهبودی نیاز به مصرف آن داشته باشند. برای این افراد مصرف کپسول کاوا مناسب تر است. در تهیه کپسول کاوا از کپسول هایی استفاده می شود که ماده کاوالاکتون داشته باشند.

طرز تهیه چای یا دمنوش کاوا در خانه

ریشه تازه کاوا چچندان در دسترس نیست اما خشک شده آن را می توانید در برخی عطاری ها پیدا کنید. با این ریشه های خشک شده می توانید به راحتی در خانه چای یا دمنوش کاوا تهیه کنید و از خواص آن بهره بگیرید. مراحل زیر را برای تهیه دمنوش کاوا به ترتیب انجام دهید:

  1. یک کیسه پارچه ای کوچک یا یک تکه پارچه نخی آماده کرده و یک چهارم پیمانه ریشه خشک شده و خرد شده کاوا را در آن ریخته و در آن را محکم ببندید.
  2. کیسه را در یک قوری مناسب گذاشته و روی آن یک پیمانه پر از آب داغ بریزید.
  3. بعد از گذشت حدود 15 دقیقه با یک قاشق کوچک کمی کیسه حاوی کاوا را در قوری فشار دهید تا عصاره آن کاملا خارج شود.
  4. دمنوش بعد از حدود 20 دقیقه آماده است و می توانید آن را در یک لیوان صاف کرده و بنوشید.

میزان مجاز مصرف گیاه دارویی کاوا (دز مناسب)

گیاه دارویی کاوا به صورت کپسول یا پودر شربت فروخته می شود. برخی هم از ریشهخشک شده کاوا برای تهیه چای و دمنوش استفاده می کنند. در مورد دز مناسب مصرف این گیاه اطلاع دقیقی در دست نیست و هیچ دستورالعمل تایید شده ای وجود ندارد.

با این حال متخصصان اغلب توصیه می کنند که در روز بیش از 250 میلی گرم از این گیاه استفاده نشود. کپسول های کاوا معمولا دز 50 یا 100 میلی گرمی دارند.

همچنین توصیه می شود که مصرف پیوسته کاوا را بیش از دوماه ادامه ندهید.

عوارض و مضرات کاوا

همانطور که گفتیم کاوا یکی از گیاهان دارویی کمتر شناخته شده است. این موضوع به این معنی است که هنوز تحقیقات لازم در بسیاری از زمینه ها روی این گیاه انجام نشدهو بنابرایتن توصیه می شود به هیچ عنوان این گیاه دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

نکته دیگر توجه به مصرف کاوا در اندازه و دوز مشخص و پرهیز از زیاده روی در مصرف آن است.

بیشترین عارضی که در مورد گیاه کاوا گزارش شده به این ترتیب اند:

  1. آسیب به کبد و ایجاد اختلالات کبدی مانند مسمومیت کبد یا سیروز کبدی و هپاتیت. این بیماری ها از جمله بیاری های خطرناک کبدی هستند که حتی می توانند موجب مرگ شوند. بنابراین رعایت نهایت احتیاط در مصرف کاوا ضروری است.
  2. افزایش آنزیم های کبدی و اختلال در ترشح آنها
  3. سردرد و سرگیجه
  4. خستگی و کسالت
  5. اسهال
  6. مشکلات پوستی مانند پوسته پوسته شدن یا خشکی بیش از حد پوست

درصورتی که در اثر مصرف کاوا دچار بی اشتهایی، استفراغ، دل درد، رنگ پریدگی و زرد شدن سفیدی چشم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

به دلیل عوارضی که برای کاوا ذکر شد، برخی کشورها مصرف این گیاه و خرید و فروش آن را محدود کرده اند. در کشورهایی مانند آلمان، کانادا، لهستان و سوئیس نیز خرید و فروش کاوا به کلی ممنوع است.

موارد منع مصرف کاوا

افراد مبتلا به افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و… نباید کاوا مصرف کنند چرا که در مورد اثر این گیاه بر روی سیستم عصبی تحقیقات کافی انجام نشده است.

مصرف کاوا علائم بیماری پارکینسون را تشدید می کند بنابراین مصرف کاوا برای مبتلایان به پارکینسون ممنوع است.

کاوا رقیق کننده خون است و لخته شدن خون را با اختلال مواجه می کند. بنابراین مصرف آن قبل و بعد از عمل های جراحی خطرناک است.

اگر مشغول به کارهایی هستید که نیاز به تمرکز بالا دارد و اگر قصد رانندگی طولانی مدت دارید، نباید کاوا مصرف کنید چرا که این گیاه خواب آور است.

مبتلایان به بیماری های کبدی نباید کاوا مصرف کنند.

مبتلایان به بیماری های کلیوی نباید کاوا مصرف کنند.

افراد دارای فشارخون پایین نباید کاوا مصرف کنند.

تحقیقات درمورد تاثیر کاوا بر دوران بارداری و شیردهی بسیار اندک و ناقص است. پی زنان در دوره بارداری و شیردهی باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

کاوا با چه داروهایی تداخل دارد؟

گیاهان دارویی به دلیل خواص متعددی که دارند، ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. به این صورت که اثر یک دارو را تقویت کرده یا بالعکس خنثی کنند. بررسی احتمال تداخلات دارویی پیش از مصرف هرگیاه دارویی، به ویژه گیاهانی که کمتر شناخته شده اند ضروری است و نیاز به مشورت با پزشک دارد.

در مورد گیاه کاوا اگر هریک از دارویهای زیر را به هر دلیلی مصرف می کنید، باید مراقب عوارض آن در اثر تداخل دارویی باشید و پیشنهاد می کنیم که از مصرف خودسرانه و بدون مشورت با پطشک جدا خودداری کنید.

  1. داروهای آرامبخش و داروهای خواب آور و داروهای ضد اضطراب و هم خانواده های دیازپام و لورازپام.
  2. داروهای مربوط به افسردگی و ضد افسردگی مانند مانند توفرانیل (ایمی پرامین)
  3. مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)
  4. دیورتیک‌ها (قرص‌های آب) مانند فوروزماید
  5. داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وافارین یا کلوپیدوگرل
  6. داروهای مربوط به بیماری پارکینسون مانند لوودوپا
  7. داروهایی که برای بیماران دارای اختلالات روانی تجویز می شود و به اصطلاح ضد روانپریشی است. مانند آریپی پرازول، کلوزاپین و کوئتیاپین.
  8. مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند لانزوپرازول و امپرازول

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *