طبع و خواص کامفری یا همار طبی در طب سنتی
طبع و خواص کامفری یا همار طبی در طب سنتی

همه چیز درباره خواص کامفری یا هماور طبی یا سنفیتون

تاریخ نگارش

فوریه 11, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کامفری یا هماور طبی یا سنفیتون یک گونه گیاهی وسیع است که با نام علمی و لاتین Symphytum  شناخته می شود. این گیاه گلدار و چند ساله است و غالبا در کشورهای اروپای شمالی یافت می شود. است. هماور طبی از دسته گاوزبان ها است. در برخی از منابع طب سنتی از این گیاه با نام آذان الحمار (گوش خر ) یاد شده. اما نام علمی و مرسم آن در مجامع علمی همان سنفیتون است.

برگ های سنفیتون ترکیبات نسبتا سمی دارد که استفاده از آن را با احتیاط و شرایط خاصی همراه می کند.

کامفری که یک گیاه گلدار چند ساله می باشد، بیشتر در کشور های اروپای شمالی یافت می شود. گلهای کامفری بیشتر به رنگ هایی بنفش و سفید هستند. از گیاه کامفری یا هماور طبی بیشتر به صورت موضعی استفاده می شوند. در مصارف خوراکی باید به دز مصرفی آن توجه کرد. عدم توجه به دز استاندارد مصرف سنفیتون می تواند مضرات زیادی داشته باشد.

از گونه های مختلف هماور طبی می توانیم به هماور روسی، هماور رومی، هماور تیغ دار و… اشاره کنیم. این گیاه از تیره گل گاوزبان است و دو لپه ای است و ارتفاع آن ممکن است به 30 تا 90 سانتی متر هم برسد. برگ های این گیاه بیضی شکل است و معمولا به روش قلمه زدن تکثیر می شود.

ترکیبات شیمیایی موجود در هماور طبی

بررسی ها نشان داده که گیاه دارویی هماور طبی شامل ترکیبات شیمیایی مفیدی از جمله

  • آنتی اکسیدان ها
  • ویتامین آ
  • ویتامین ای
  • ویتامین ث
  • آلانتویین
  • اسید رزمارینیک
  • آلکالوئیدهای نوع پایرولیزیدین

می باشد. ریشه این گیاه سمی است و مصرف خوراکی آن مجاز نیست.

خواص کامفری
خواص کامفری

خواص سنفیتون در طب سنتی

گیاه دارویی سنفیتون خواص طبی و درمانی متعددی دارد. از جمله اینکه:

  1. از برگ های این گیاه ضمادی تهیه می شود که برای تسکین دردهای استخوان در اثر شکستگی یا درد مفاصل و دردهای آرتروز و رماتیسم مفید است.
  2. مصرف جوشانده رقیق این گیاه سه وبت در روز به به مدت چهارده روز می تواند در درمان و از بین بردن سنگ کیسه صفرا موثر باشد.
  3. افرادی که دچار بی خوابی و بدخوابی هستند و کیفیت خوابشان پایین است و دچار کسالت صبحگاهی می شوند، می توانند هر شب دم کرده سنفیتون میل کنند.
  4. 10 گرم برگ سنفیتون را یک شبانه روز در اب خیسانده و بعد از آن صاف کرده و بنوشید. این نوشیدنی یک درمان اعجاب انگیز برای زخم معده است.
  5. خواص متعددی برای پوست دارد از جمله اینکه به درمان زخم و ترک های پوستی کمک می کند. شقاق سینه در زنان را درمان می کند و سرعت بهبود زخم ها را بالا می برد.
  6. دمنوش سنفیتون به درمان اسهال در افراد بزرگسال کمک می کند.
  7. مصرف دمنوش گل و برگ سنفیتون به درمان گلو درد و ورم حنجره و گلو کمک می کند.
  8. سنفیتون تقویت کننده قلب است و تپش قلب را کاهش می دهد.
  9. موجب آبرسانی به پوست می شود و پوست را نرم می کند. در واقع در کاهش خشکی پوست موثر است. ماساژ پوست دست با محلول برگ سنفیتون برای لطافت و نرمی پوست دست مفید است.
  10. دمنوش سنفیتون سل را درمان می کند.
  11. در درمان تبخال موثر است.
  12. ضماد سنفیتون برای درمان سوتگی و زخم و جراحات پوستی مفید است.
  13. دمنوش سنفیتون آبریزش بینی را کاهش می دهد و به درمان برونشیت کمک می کند. همچنین در درمان انزین موثر است.
  14. فیشر مقعد با استفاده از ضماد برگهای سنفیتون تا حد زیادی درمان می شود.

درمان زخم ها با کامفری

کامفری یک گیاه دارویی با قدمت و موثر در درمان زخم ها است. قدمت استفاده از این گیاه برای درمان زخم ها به زمان وایکینگ ها بر می گردد. آن ها از این گیاه برای بهبود زخم ها و جراحات خود در جریان جنگ ها و درگیری ها استفاده می کرده اند. استفاده از ضماد کامفری بر روی پوست به درمتن زخم، سوختگی، جوش و راش های پوستی کمک می کند. ویتامین ث بالا در ترکیبات کامفری و خواص آنتی اکسیدانی آن، باعث شده که این گیاه را یک پماد ترمیم کننده عالی برای پوست باشدو این گیاه از مرگ سلول های پوستی جلوگیری می کند و آسیب های وارده را تا حد امکات نرمیم می کند.

کاهش درد با مصرف گیاه کامفری

کامفری می تواند بر دردهای مزمن استخوانی و عضلانی و حتی دردهای بعد از عمل جراحی و… اثر تسکین دهندگی داشته باشد. نرم کننده ها و لوسیون های حاوی کامفری یا ضماد سنتی آن دردها را کاهش می دهد. کامفری به انعقاد خون کمک می کند و سرعت بهبود محل عمل های جراحی را بالا می برد. در گذشته های دور، سربازان رومی همیشه مقداری از گیاه کامفری را در توشه خود به همراه داشته و در زمان جراحات برای قطع خونریی و کاهش درد از آن استفاده می کرده اند. به علاوه کامفری با داشتن خواص آنتی اکسیدانی از عفونت در محل زخم ها جلوگیری می کند.

کامفری یک ضد التهاب طبیعی

گیاه دارویی کامفری یک ضد التهاب طبیعی و موثر است. وجود مقادیر قابل توجهی  ساپونین و تانن در ترکیب شیمیایی کامفری باعث ایجاد خواص ضد التهابی در آن شده است. گیاه کامفری با داشتن این خواص توانسته به درمان و بهبود برخی بیماری های التهابی مانند آرتروز و نقرس و بیماری هایی از این دست کمک کند. افراد مبتلا به بیماری های ضد التهابی می توانند از کرم ها و ضماد کامفری به صورت موضعی استفاده کرده و بهره ببرند.

خواص ضد سرطانی سنفیتون

پیش از این هم گفتیم که سنفیتون خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. وجود آنتی اکسیدانها در ترکیب این گیاه باعث شده که این گیاه خواص ضد سرطانی بالایی داشته باشد. مصرف صحیح و به اندازه سنفیتون می تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر باشد. به ویژه چون می توان از این گیاه به صورت موضعی استفاده کرد و پوست وسیع ترین و اسیب پذیرترین اندام بدن است، استفاده از سنفیتون مانع از ابتلا به سرطان پوست می شود.
سنفیتون یا کامفری از پوست در برابر تابش اشعه های مضر خورشد مراقبت می کند و از مرگ سلول های پوستی جلوگیری می کند.

خواص کامفری یا سنفیتون برای پوست

همانطور که گفتیم این گیاه می تواند محافظ پوست باشد. علاوه بر این، کامفری یا سنفیتون در پیشگیری و درمان اگزما و آکنه موثر است. همچنین باعث التیام محل گزش حشرات است. ویتامین ث و خواص آنتی اکسیدانی بالای این گیاه دارویی باعث شده که در تهیه بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی و مراقبت پوستی از آن استفاده کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با هماور طبی

آنچه باعث شده هماور طبی یک داروی گیاهی موثر در ارتقاء سیستم ایمنی بدن باشد، وجود مقادیر بالای ویتامین ث در ترکیبات آن است. مصرف به اندازه و درست هماور طبی باعث تقویت گلبول های سفید خون می شود. این گلبولها نخستن سطح دفاعی سیستم ایمنی است و با تقویت آن می توان از ورود بیماری ها به بدن تا حد زیادی جلوگیری کرد.

هماور طبی باعث افزایش رشد استخوان ها می شود

جالب است بدانید کامفری یا هماور طبی با عنوان دیگری به نام گره استخوانی نیز شناخته می شود. علت این نام گذار تاثیر شگفت انگیز این گیاه بر رشد و تقویت استخوانها است. هماور طبی سرعت ترمیم استخوانهای شکسته را بالا می برد. میزان کلسیم بالایی دارد که در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر است، همچنین جذب کلسیم در استخوانها را افزایش می دهد.

تقویت سیستم تنفسی

باید از استشمام و اسنتشاق هماور طبی پرهیز کنید. اثری که این گیاه بر تقویت سیستم تنفسی دارد، تنها به صورت موضعی امکان پذیر است. شما باید برگ های تازه له شده یا پماد مخصوص کامفری را بر قفسه سینه ماساژ دهید. این کار خاصیت خلط آوری دارد و باعث رفع گرفتگی های دستگاه تنفسی و بهبود تنفس می شود.

موارد منع مصرف کامفری یا هماور طبی یا سنفیتون

  • ریشه گیاه سنفیتون سمی است و به هیچ عنوان نباید به صورت خوراکی مصرف شود.
  • افرادی که بیماری های کبدی و کبد چرب دارند باید از مصرف هماور طبی جدا خوددرای کنند.
  • کامفری خواص ضد سرطانی دارد اما برای مبتلایان به سرطان مضر است. بنابراین افراد مبتلا به سرطان نباید از آن استفاده کنند.
  • مصرف این گیاه دارویی به زنانی که در دوره بارداری و شیردهی قرار دارند توصیه نمی شود.
  • کودکان نباید محصولات حاوی هماور طبی را مصرف کنند.
  • این گیاه اگرچه خواص طبی و درمانی دارد اما به دلیل میزان سمیتی که در ریشه خود دارد گیاهی است که باید در مصرف آن بسیار محتاط باشید. بنابراین به هیچ عنوان سراغ مصرف خودسرانه کامفری یا سنفیتون نروید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *