طبع و خواص مارشمالو در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص مارشمالو در طب سنتی ایرانی و اسلامی

خواص مارشمالو در طب سنتی+ تداخل مارشمالو با 2 گروه از داروها

تاریخ نگارش

ژانویه 9, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مارشمالو یک نوع ابنبات یا شیرینی نرم و پفکی مانند است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده. اما صبر کنید! مقصود ما از نگارش این متن، معرفی خواص و مضرات این خوراکی شیرین نیست! ما می خواهیم با شم درمورد گیاه مارشمالو صحبت کنیم!

گیاه دارویی مارشمالو، یک گیاه چندساله گلدار است که اغلب در آسیای میانه و اروپا رشد می کند و یافت می شود. این گیاه از خانواده Malvaceae است و سالیان درازی است که بومیان سلتیک از عصاره مارشمالو برای مراقبت های پوستی از این گیاه استفاده می کنند.

مارشمالو یک گیاه دارویی پر خاصیت است و شما در این متن با مجموعه ای از بهترین خواص مارشمالو آشنا می شوید.

خواص مارشمالو در طب سنتی

  1. از دم کرده ریشه مارشمالو برای گلودرد و گرفتگی گلو در حین سرماخوردگی استفاده می کنند. مارشمالو تورم گلو و سرفه و سرماخوردگی را درمان می کند. به همین دلیل از عصاره این گیاه در داروسازی نیز استفاده می شود و در تهیه شربت سرفه کاربرد دارد.
  2. مارشمالو خشکی دهان و کمبود ترشح بزاق دهان را درمان می کند.
  3. دمنوش مارشمالو مشکلات مربوط به مجاری ادراری را برطرف می کند. از جمله این مشکلات می توان به سوزش ادرار، تعریق و حساسیت پذیری اشاره کرد. دمنوش مارشمالو از بروز عفونت در دستگاه ادراری جلوگیری می کند و در رفع عفونت ها نیز تاثیرگذار است.
  4. یکی دیگر از خواص مارشمالو، تقویت معده و حل مشکلات مربوط به معده است. دمنوش مارشمالو در رفع درد معده، سوزش سر دل و درمان زخم معده موثر است. همچنین این دمنوش بسیاری از مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست را حل کرده و هضم و گوارش را تقویت می کند.
    مارشمالو میزان اسیدمعده را تنظیم می کند و مانع از سوزش معده و ترش کردن می شود.
خواص گیاه مارشمالو
خواص گیاه مارشمالو

درمان سرفه و سرماخوردگی با مارشمالو یا

همانطور که گفتیم دم کرده ریشه گیاه مارشمالو در درمان سرماخوردگی و مسائل ناشی از آن موثر است. خواص آنتی اکسیدانی مارشمالو باعث درمان سریعتر گلودرد و سرفه می شود. مارشمالو می تواند تورم گلو را کاهش دهد و حتی مانع از تحریک و تورم گره های لنفاوی شود. از مارشمالو در صنعت دارو سازی به عنوان یکی از ترکیبات اصلی برخی شربت های ضد سرفه و درمان سرماخوردگی استفاد می شود. همین خواص مارشمالو باعث شده است تا از آن در ساخت شربت های رفع سرفه و درمان سرماخوردگی استفاده شود.

مارشمالو با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند

مارشمالو خواص ضدعفونی کنندگی بالایی دارد و به همین دلیل می تواند در درمان بسیاری از بیماری های عفونی و قارچی موثر باشد. افرادی که برونشیتف آسم یا عفونت مجاری تنفسی دارند، می توانند از دمنوش مارشمالو برای بهبود احوال خود کمک بگیرند. دم کرده مارشمالو همچنین در درمان عفونت ادراری و پاکسازی مجاری ادراری موثر است.

خواص آنتی باکتریالی مارشمالو این گیاه را در درمان عفونت های مختلف توانا ساخته است. مارشمالو ادرار آور است و به پاکسازی کلیه ها و مجاری ادراری و دفع عفونت ها از این طریق کمک می کند.

تقویت گوارش به کمک مارشمالو یا

مارشمالو تقویت کننده گوارش است. ریشه این گیاه دارویی تاثیر زیادی بر بهبود گوارش و هضم دارد. این گیاه از انباشت مواد غذایی در معده جلوگیری می کند؛ هضم را سرعت می بخشد و مانع از اختلالات گوارشی مانند یبوست و اسهال می شود. مارشمالو همچنین تقویت کننده معده است و زخم معده و سزش و درد معده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مصرف دم کرده مارشمالو در ایام ماه رمضان باعث بهبود عملکرد معده می شود و از سوزش سر دل در این ایام و غلبه اسید معده جلوگیری می کند.

خواص مارشمالو برای پوست

مارشمالو محافظ پوست است و مانع از بروز حساسیت های پوستی می شود. همانطور که پیش از این گفتیم مارشمالو خواص آنتی باکتریایی دارد به همین دلیل یک گیاه داریی مناسب برای پاکسازی پوست و مبارزه با جوش و آکنه است.

استفاده موضعی از مارشمالو برای تسکین و درمان محل گزش نیش حشرات و التیام زخم ها و سوختگی ها مفید است. همچنین می توان به کمک گیاه دارویی مارشمالو، خشکی پوست و اگزما را درمان کرد.

مارشمالو ضدالتهاب است

مارشمالو یک ضد التهاب طبیعی است. این گیاه دارویی التهابات مزمنی که منجر به ایجاد برخی بیماری ها و اختلالات در بدن می شود را از بین می برد. با کنترل التهابات در بدن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش میابد. خواص ضد التهابی مارشمالو در درمان و ایتیام سریعتر زخم ها و جراحات و سوختگی ها موثر است.

پاکسازی و سم زدایی بدن با مارشمالو

کبد و کلیه دو عضو حیاطی بدن هستند که بهبود عملکرد آنها در بهبود سلامت کلی بدن بسیار موثر استو متقابلا اسیب به این ارگان ها می تواند سایر ارگان های بدن را با اختلال مواجه کنید. به همین جهت پاکسازی و تقویت کبد و کلیه از اهمیت خاصی برخوردار است. مارشمالو یک گیاه دیورتیک است و خواص ادرار آوری دارد. این گیاه از کم آب شدن بدن جلوگیری کرده و باعث دفع سموم و مواد مضر انباشته شده در کلیه از طریق ادرار می شود.

عصاره مارشمالو همچنین در سم زدایی کبد نقش موثری دارد و از ابتلا به بیماری کبد چرب هم جلوگیری می کند.

رفع خشکی دهان با مارشمالو

xerostomia نام یک بیماری است که موجب خشکی مزمن دهان می شود. خشکی دهان علاوه بر احساس ناخوشایندی که به افراد می دهد می تواند طمینه ساز بروز برخی مشکلات دیگر مانند آفت، پوسیدگی دندانها، بوی بد دهان و عفونت لثه شود. خشکی دهان به معنی کمبود بزاق دهان است و مسئله ای است که باید در اسرع وقت درمان شود.

خشکی دهان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • مصرف آنتی‌هیستامین‌ها
  • مصرف داروهای فشار خون
  • مشکلات عصبی
  • بیماری‌های دستگاه ایمنی

یکی از گیاهان دارویی که غدد بزاقی را تحریک کرده و وادار به تولید بزاق بیشتر می کند، مارشمالو است.

مصرف روزانه 2 تا 3 فنجان دمنوش مارشمالو باعث ترشح بیشتر بزاق می شود و در درمان خشکی دهان و مشکلات ناشی از آن موثر است.

عوارض و مضرات

مصرف ریشه گیاه مارشمالو در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک شده است.

همچنین زیاده روی در مصرف آن می واند عوارضی مانند سرگیجه و معده درد را در پی داشته باشد.

مصرف بی رویه مارشمالو باعث اسیب رسیدن به پوست می شود و پوست را تحریک می کند.

بهتر است دست کم ده روز قبل و بعد از عمل های جراحی از مصرف مارشمالو خودداری کنید.

مارشمالو میزان قند خون را دچار نوسان می کند ومصرف ان برای افراد دیابتی بدون مشورت با پزشک نباید صورت گیرد.

مارشمالو با دارهای لیتیوم و دیابت تداخل دارد و مصرف همزمان این داروها با دمنوش یا فراورده های دیگر مارشمالو خطرناک است.

مارشمالو همچنین با اثری که بر معده دارد مانع از جذب برخی داروها می شود. بنابر این اگر داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است در خصوص استفاده از گیاه دارویی مارشمالو با پزشک خود مشورت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *