همه چیز درباره خواص و طبع کته در طب سنتی+ 10 خاصیت کته+ طرز تهیه کته ساده
همه چیز درباره خواص و طبع کته در طب سنتی+ 10 خاصیت کته+ طرز تهیه کته ساده

همه چیز درباره خواص و طبع کته در طب سنتی+ 10 خاصیت کته+ طرز تهیه کته ساده

تاریخ نگارش

دسامبر 10, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

برنج کته در مقایسه با برنج دمی و آبکش شده از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است زیرا این نوع برنج آبکش نمی شود. برنج کته طرز تهیه آسان تری نسبت به برنج آبکش دارد البته باید گفت که تهیه یک کته خوب نکته های مخصوص به خودش را دارد.

سفره ما ایرانی ها با نان و برنج پیوند خورده و این موارد عضو ثابت در مهمانی ها هستند. اگر برنج به صورت کته پخته شود، مواد مغذی آن از بین نمی رود و از همین رو افراد بسیاری برنج کته را به برنج آبکش ترجیح می دهند.

اگر جزو افرادی هستید که هنوز طرز تهیه کته را نمی دانید و دوست دارید در منزل کته، کته میگو، کته گوجه فرنگی و… درست کنید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کته در طب سنتی، خواص کته در طب سنتی و همچنین طرز تهیه کته خوشمزه بپردازیم.

طبع کته در طب سنتی چیست؟

متخصصین طب سنتی بر این باورند که طبع کته گرم و طبع برنج آبکش سرد است. مصرف کته برای افراد سرد مزاج مفید است اما گرم مزاجان باید آن را با احتیاط و در کنار مصلحش مصرف نمایند.

خواص کته در طب سنتی چیست؟

  • سلامت پوست و مو: برنج کته دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این نوع برنج از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می تواند به پیشگیری و درمان چروک های پوستی، لکه ها، التهاب ها و… کمک نماید. مصرف برنج سبب جوانسازی و شادابی پوست می شود. کته در مقایسه با برنج آبکش خواص زیاد تری دارد و بر سلامت پوست و مو بسیار موثر می باشد.
  • کاهش وزن و لاغری: برنج فیبر زیادی دارد و مصرف آن به لاغری و کاهش وزن کمک می نماید. برنج های سبوس دار بر نابودی چربی های زائد موثر هستند و قادر اند میزان قند خون را کاهش دهند. سبوس سبب می شود فرد احساس سیری کند و میزان اشتهای آن را کاهش می دهد و از این رو باعث جلوگیری از پرخوری می شود. مصرف به اندازه برنج کته در کاهش وزن و لاغری موثر است.
  • مفید برای خانم های باردار و شیرده: خانم ها در دوران بارداری خود باید از مواد غذایی استفاده نمایند که برای خود و فرزندشان مفید باشد. برنج کته به دلیل ویتامین هایی که دارد یک گزینه عالی برای مصرف در این دوران است. مصرف کته سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به رشد هرچه بهتر جنین کمک می نماید.
  • سلامت قلب: وقتی برنج به شیوه کته پخته می شود همه مواد مغذی آن حفظ می شود. برنج دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می نماید. این نوع برنج به بهبود عملکرد قلب کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته پیشگیری می نماید.
  • ضد استرس: اغلب افراد در زندگی روزانه خود با مواردی همچون: استرس، اضطراب، اختلال های عصبی و… رو به رو هستند. اگر به دنبال گزینه ای مناسب برای مقابله با این موارد می گردید مصرف کته را فراموش نکنید. این نوع برنج به افزایش کیفیت خواب نیز کمک می نماید.
  • مفید برای ورزشکاران: افراد بدنساز به میزان بالاتری از فیبر، انواع ویتامین، کالری و… برای تقویت عضله های خود نیازمند هستند. برنج کته یک انتخاب خوب برای این افراد است زیرا فاقد چربی است و از میزان زیادی نشاسته، کالری، کربوهیدرات و… برخوردار است.
  • ضد سرطان: انواع برنج ها به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله می کنند. برنج کته به دلیل مواد مغذی که دارد ضد سرطان می باشد.
  • درمان کم خونی: برنج کته مقدار زیادی آهن دارد. اگر برنج به صورت کته پخته شود میزان زیادی از آهن و مواد مغذی آن حفظ می شود. اگر فرزند شما در سن رشد قرار دارد باید از مواد غذایی استفاده نمایید که ارزش غذایی زیادی دارند. این نوع برنج به دلیل انرژی که دارد برای کودکان مفید است و به درمان کم خونی که به دلیل کبود آهن رخ می دهد کمک می نماید.
  • درمان یبوست و پاکسازی روده: این برنج مقدار فیبر بیشتری در مقایسه با برنج آبکش شده دارد. برنج سبب می شود دیواره های روده پاکسازی شود و مشکلاتی مانند یبوست بهبود یابد.
  • پیشگیری از ابتلا به کبد چرب: یکی از بیماری هایی که این روزها افراد زیادی را درگیر خود می کند، کبد چرب است. برنج آبکش درست است که ظاهر مجلسی تری دارد اما برای تهیه آن از میزان زیادی روغن استفاده شده است. مصرف این برنج احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را بالا می برد. برنج کته از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری می نماید و کبد را پاکسازی می نماید.
خواص کته
خواص کته

طرز تهیه کته ساده و خوشمزه:

مواد لازم برای تهیه کته:

  • برنج خیس خورده: 4 پیمانه
  • روغن: سه قاشق غذاخوری
  • نمک: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کته ساده:

برای تهیه کته ابتدا باید چهار پیمانه برنج را در ظرفی مناسب بریزید و سه الی چهار بار به خوبی با آب بشویید تا آب آن به صورت شفاف در آید. دقت کنید که برنج را پس از شست و شو باید حدود دو الی بیست و چهار ساعت در ترکیب آب و نمک خیس کنید.

بعد از گذشت این مدت زمان، برنج خیس خورده را در قابلمه مورد نظر بریزید و روی آن به مقداری آب بریزید که حدود یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج موجود در قابلمه باشد.

اگر موقع خیس کردن برنج در آن نمک نریخته اید باید موقع پخت در آن یک قاشق غذاخوری نمک و سه الی چهار قاشق غذاخوری روغن پخت و پز بریزید. به مقدار نمکی که برای کته استفاده می کنید دقت کنید زیرا این برنج آبکش نمی شود و اگر میزان نمک زیاد باشد کته شما شور می شود.

قابلمه ای که در آن برنج را ریخته اید روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب به جوش آید.وقتی آب به جوش آمد کف هایی که روی برنج ایجاد می شوند را با کمک یک قاشق بگیرید و حرارت را کمتر کنید.

باید آب برنج تا حدی کم شود که وقتی برنج را به شکل یک کوه در وسط قابلمه جمع می کنید فقط کمی آب دور آن باشد. حال باید با انتهای قاشق چند سوراخ روی برنج ایجاد کنید و بعد دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید که برنج با حرارت کم به خوبی دم بکشد.

حدود نیم ساعت زمان نیاز است که برنج کته شما کاملا دم بکشد. حال کته شما حاضر است، آن را در ظرفی مناسب بریزید و با مقداری زرشک و برنج زعفرانی تزیین نمایید و میل کنید. توجه کنید که با کفگیر زیاد به برنج فشار نیاورید زیرا له می شود.

کته در کنار غذاهای مختلفی همچون خوراک مرغ، انواع خورشت و… سرو می شود.

مضرات کته چیست؟

  • از مصرف بیش از حد برنج کته خودداری نمایید زیرا مصرف زیاد این برنج موجب چاقی و اضافه وزن می شود. افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید در مصرف کته حد اعتدال را رعایت نمایند.
  • این نوع برنج نشاسته و کربوهیدرات زیادی دارد و به همین دلیل میتواند قند خون را افزایش دهد. افراد دیابتی باید در مصرف کته احتیاط نمایند.
  • مصرف بیش از حد برنج موجب بروزجوش صورت، یبوست، اسیدی شدن خون، ایجاد قولنج و… می شود.
  • افرادی که دچار قند خون، آسم، تب و کولیک هستند باید از مصرف بیش از حد برنج خودداری نمایند.

مصلح کته در طب سنتی چیست؟

مصلح برنج در طب سنتی زعفران، زیره سیاه و شوید است. خیس کردن برنج در آب و نمک نیز به تعادل طبع و بهبود خواص آن کمک می نماید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *