خواص و فواید سقز
خواص و فواید سقز

سقز و همه نکات مهمی که در مورد آن وجود دارد

تاریخ نگارش

دسامبر 9, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کاهش کلسترول با سقز

 پودر سقز (5 گرم در روز) کلسترول LDL را کاهش می دهد. همچنین در طول یک سال و نیم، دیگر نشانه های بیماری قلبی و کبد (آپولیپوپروتئین B، AST، ALT، GGT) را کاهش می هد؛ با این حال، در یک آزمایش بالینی به 179 انسان سالم، روزانه 1 گرم سقز توانست سطح کلی کلسترول را پایین آورد. اما سطح HDL ،LDL یا سطوح تری گلیسیرید را تحت تاثیر قرار نداد. این آزمایش بیشتر در افراد چاق تاثیر داشت. دو نوع دیگر از سقز (سقز عاری از پلیمر و پودر خام سقز) هیچ تاثیری نداشتند.

یک مطالعه روی خرگوش ها، سقز همچنین کلسترول کلی را پایین آورد و همچنین در مطالعه روی موش ها سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL کاهش داد.

در مطالعه روی موش ها، مکمل سقز فشار خون انقباضی و انبساطی را کاهش داد. همچنین التهاب و آسیب به قلب و سایر اندام ها که می تواند ناشی از فشار خون بالا باشد را نیز کاهش می دهد.

سقز زخم ها را خوب می کند

در مطالعه ای با 38 نفر از افراد مبتلا به زخم روده کوچک، سقز به ترمیم زخم و کاهش علائم کمک کرد. در آزمایش بالینی متشکل از 147 زن به التیام زخم ها کمک کرد، اما این اثر بسیار ناچیز بود.

در این آزمایش سقز به صورت دهانی مصرف نشد، بلکه این کار به وسیله طبیبان سنتی و از طریق سوزاندن آدامس و رزین سقز و کشیدن آن روی زخم بیش از 3 روز به کار گرفته شد. این تنها مطالعه ای بود که از دود سقز استفاده شد و مکانیسم ها و معانی آن تا حد زیادی ناشناخته باقی ماند.

نقش سقز در سلامت کبد

آزمایش های خون شرکت کنندگانی که روزانه 5 گرم از سقز را مصرف می کردند، سطح آنزیم های کبدی مشخص در مقایسه با سطوح اولیه را نشان می دهند، پس شاخصی برای بهبود سلامت کبد است.

درمان عفونت با جویدن سقز

از آنجا که سقز یک داروی ضد التهاب و ضد قارچ قوی است، با کاهش علایم بیماری های متعدد، مانند عفونت های پوستی و کاندیدا ارتباط دارد. همچنین نشان داده شده است که سقز بیماری کبد را از عفونت محافظت و به جلوگیری از بیماری کبدی نیز کمک می کند.

سقز معمولا در افراد با عفونت اچ. پیلوری مورد استفاده قرار می گیرد. عفونت های پیلوری که آرزو دارند مسیر طبیعیشان را طی کنند. گاهی اوقات این ترکیب با پروبیوتیک ها، رژیم غذایی کافی، یا مکمل دیگر ترکیب می شود.

سقز خالص به تنهایی (350 میلی گرم – 1 گرم، 3 بار در روز) به طور متوسط در از بین بردن اچ پیلوری مؤثر است (30 % -38 % درمان) و پس از 14 روز درمان می شود. در کارآزمایی بالینی بر روی 52 نفر، زمانی که این ماده در ترکیب با داروهای ضد زخم معمول، پنتوپرازول مصرف می شود، مؤثر نبوده و جواب نخواهد داد.

اما در یک آزمایش بالینی دیگر متشکل از 8 نفر، مصرف روزانه 4 گرم سقز تاثیری روی وضعیت عفونت اچ.پیلوری نداشت. در مطالعه روی موش ها، آماده‌سازی سقز توانست اچ.پیلوری را کاهش دهد، اما نتوانست به طور کامل عفونت را درمان کند.

در مطالعات سلولی، سقز در برابر اچ.پیلوری بسیار مؤثر بود و 90 % از باکتری ها را از بین برد.

خاصیت سقز برای معده

جویدن سقز سبب پاکسازی معده و دستگاه گوارش می‌شود.

شیره سقز یبوست را درمان می‌کند و به هضم راحت غذا کمک کرده و اشتها آور است.

اگرچه به نظر می رسد که سقز برای برگشت اسید مؤثر است، اما در حال حاضر داده های کمی در مورد تاثیر آن وجود دارد.

در حال حاضر داده های کمی در مورد اثرات سقز بر روی گاستریت – التهاب و یا سوزش معده وجود دارد. اما چون گاستریت مزمن می تواند نتیجه اچ.پولاری باشد، ممکن است در کاهش علائم مفید باشد.

سقز با باکتری‌های عامل زخم معده و زخم اثنی عشر مبارزه می‌کند.

سقز برای دیابتی ها مفید است

در یک آزمایش بالینی متشکل از 179 نفر، 1 گرم روزانه سقز خام سطح گلوکز ناشتا را به خصوص در افراد چاق کاهش داده است. با این حال، پودر خام و سقز عاری از پلیمر، هیچ تاثیری نداشته اند. آدامس سقز همچنین میزان قند خون بالا در موش های مبتلا به دیابت را کاهش داد.

خاصیت های دیگر سقز

  • سقز برای افزایش سلامت دهان مفید است.
  • قوای جنسی را تقویت می کند.
  • سقز برای جلوگیری از گلوکوم خوب است. گلوکوم یک بیماری اعصاب بینایی چشم است که منجر به تاری دید و کوری می شود.
  • سقز سرشار از آنتی اکسیدان ها است که ثابت شده آسیب رادیکال آزاد را کاهش داده و سلول های زنده را احیا می کنند.
  • سقز یک عنصر ضد التهاب است که می تواند به بیماری های خود ایمنی و یا التهاب مزمن کمک کند.

منبع: دعوت

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *