طبع و 9 خاصیت فوق العاده کوفته نخودچی در طب سنتی+ طرز تهیه کوفته نخودچی
طبع و 9 خاصیت فوق العاده کوفته نخودچی در طب سنتی+ طرز تهیه کوفته نخودچی

طبع و 9 خاصیت فوق العاده کوفته نخودچی در طب سنتی+ طرز تهیه کوفته نخودچی

تاریخ نگارش

دسامبر 11, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در کشور عزیزمان ایران اقوام مختلفی زندگی می کنند که از همین رو شاهد تنوع آداب و رسوم و فرهنگ هستیم. به دلیل همین تنوع فرهنگی، غذاهای ایرانی بسیاری همچون کوفته نخودچی، انواع خورشت، کباب و… در کشورمان وجود دارد.

غذاهایی ایرانی در مقابل فست فود ها که مضرات زیادی برای بدن ما دارند، سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامت ما بسیار مفید می باشند. یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه کشورمان کوفته نخود چی است.

کوفته نخودچی یک غذای پرفایده است که طرفداران بسیاری دارد و میتواند یک گزینه عالی برای مهمانی های شما باشد. این کوفته از گوشت و آرد نخودچی درست می شود. این کوفته به دلیل آرد نخودچی که دارد دارای مقادیر زیادی فیبر و پروتئین است که به افزایش انرژی کمک می نماید.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کوفته نخودچی در طب سنتی، خواص کوفته نخودچی در طب سنتی و طرز تهیه کوفته نخودچی بپردازیم.

طبع کوفته نخودچی در طب سنتی چیست؟

طبع آرد نخودچی، گوشت گوسفندی، ادویه ها، لپه و پیاز که در تهیه این کوفته به کار می روند از نظر طب سنتی گرم است. اما طبع سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی موجود در این غذا سرد می باشد.

خواص کوفته نخودچی در طب سنتی چیست؟

  • دارای پروتئین است: کوفته نخودچی دارای مقادیر زیادی پروتئین است. یکی از مواد اصلی در تهیه این کوفته خوشمزه، گوشت قرمز است. گوشت قرمز سرشار از آهن و پروتئین است. این غذای بینظیر با داشتن گوشت قرمز و آرد نخودچی مقدار زیادی پروتئین را در خود جای داده است.
  • سرشار از فیبر: شما می توانید به سادگی آرد نخودچی را در منزل تهیه نمایید که از این رو از کیفیت و سلامت آن مطمئن خواهید بود. این آرد به دلیل اینکه از حبوبات درست می شود منبعی غنی از فیبر است.
  • کاهش کلسترول و فشار خون: آرد نخودچی موجود در این کوفته فاقد چربی ترانس می باشد و از همین رو نقشی موثر در کاهش کلسترول دارد. چربی های سالم موجود در این آرد سبب کاهش کلسترول بد می شوند و بر کاهش فشار خون موثر می باشند.
  • کنترل دیابت: آرد نخودچی شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل موجب بالا رفتن ناگهانی سطح قند خون نمی شود. اشخاص مبتلا به دیابت می توانند از این آرد به عنوان یک جایگزین مناسب برای آرد معمولی استفاده نمایند.
  • بهبود عملکرد قلب: میزان سدیم موجود در آرد نخودچی به بدن در محافظت از ماهیچه های قلب کمک می نماید. فیبر محلول که در نخود وجود دارد بر بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی بسیار موثر می باشد.
  • درمان کم خونی: آرد نخودچی که برای تهیه کوفته نخودچی به کار می رود دارای مقادیر زیادی آهن است و از این رو برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید می باشد. کم خونی بر اثر کمبود آهن بروز می کند و افراد می توانند با مصرف این غذا به پیشگیری و درمان کم خونی کمک نمایند.
  • تقویت استخوان ها: نخود دارای فسفر است که وقتی با کلسیم ترکیب می شود سبب تقویت استخوان ها می شود. آرد نخودچی موجود در کوفته نخودچی سرشار از ویتامین B1 است که به افزایش سطح انرژی کمک بسزایی می نماید و سبب می شود افراد در طول روز سرحال تر باشند.
  • بهبود خلق و خو: آرد نخودچی که در این غذا وجود دارد دارای ویتامین B6 است که سبب تولید سروتونین می شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی می باشد که وظیفه تنظیم خلق و خو را دارد.
  • مفید در دوران بارداری: آرد نخودچی که یکی از مواد اولیه در تهیه کوفته نخودچی است، دارای مقادیر زیادی فولات است. مصرف فولات در دوران بارداری سبب توسعه نخاع و مغز جنین می شود و باعث می شود که شما فرزندی سالم داشته باشید.
خواص کوفته نخودچی
خواص کوفته نخودچی

طرز تهیه کوفته نخودچی اصفهانی:

مواد لازم برای چهار نفر:

  • گوشت چرخکرده: چهارصد گرم
  • آرد نخودچی: سه قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • سیب زمینی: یک عدد بزرگ
  • لپه: یک دوم لیوان
  • لیمو عمانی: دو عدد
  • رب گوجه: یک قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان لازم
  • ادویه ها: به میزان لازم (ادویه ها شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می باشد)

طرز تهیه:

ابتدا باید نصف لیوان لپه را چند ساعت در آب خیس کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم زودتر پخته شود. در ادامه یک عدد پیاز بزرگ را پوست بگیرید و به کمک چاقو نگینی خرد کنید. ظرفی مناسب را انتخاب کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز را درون ظرف بریزید و تفت دهید تا کاملا طلایی رنگ شود.

وقتی پیاز سرخ شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. لپه هایی که از قبل خیس کرده بودید نیز به پیاز اضافه نمایید و حدود یک دقیقه تفت دهید.

به مواد درون ظرف یک قاشق رب اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. وقتی رب کاملا سرخ شد، یک و نیم لیتر آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا لپه با حرارت کم پخته شود.

وقتی سی الی چهل دقیقه از پخت لپه ها گذشت، لیمو عمانی و کمی نمک را نیز به مواد درون ظرف بیافزایید. اگر میخواهید لیمو عمانی غذای شما را تلخ نکند باید از قبل آن را سوراخ کنید و در آب داغ خیس کنید که تلخی آن گرفته شود.

حال به سراغ تهیه کوفته ها می رویم، برای این کار یک عدد پیاز را با رنده خرد کنید. به پیاز رنده شده چهارصد گرم گوشت، نمک، آرد نخودچی، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه نمایید. همه مواد را باهم به خوبی ورز دهید که مواد کوفته کاملا منسجم شود.

وقتی مواد کوفته به اندازه کافی ورز داده شد، از مواد به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و در دست حالت دهید، این کار را ادامه دهید تا همه مواد تمام شود. بعد از تمام شدن مواد، کوفته های درست شده را به آرامی درون قابلمه بریزید و اجازه دهید با شعله ملایم کاملا پخته شود.

یک ساعت برای پخت کوفته ها زمان خوبی می باشد. وقتی سی دقیقه از زمان پخت کوفته ها گذشته بود یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید. سیب زمینی را در اندازه های بزرگ خرد کنید و درون قابلمه بریزید تا بپزد.

میزان آب این غذا به خودتان وابسته است میتوانید آن را آبدار یا کم آب سرو نمایید. وقتی غذا جا افتاد آن را درون ظرفی مناسب بریزید و تزیین نمایید. نوش جان

مضرات کوفته نخودچی چیست؟

  • همانطور که گفتیم یکی از مواد تشکیل دهنده کوفته نخودچی، آرد نخودچی می باشد. نخودچی دیر هضم و نفاخ است و به همین دلیل باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کرد.
  • نخودچی نفاخ است و به همین دلیل بهتر است در دوران بارداری و شیردهی استفاده نشود.
  • مصرف بیش از حد نخودچی برای مثانه و رحم مضر می باشد.
  • یکی از مواد اولیه در تهیه کوفته نخودچی، گوشت گوسفندی است. اگر این گوشت در حد تعادل مصرف شود هیچگونه ضرری به دنبال نخواهد داشت اما مصرف بیش از حد آن ممکن است با برخی مشکلات همچون: نقرس، افزایش کلسترول، بالا رفتن فشار خون و… همراه باشد.
  • لپه موجود در این غذا نیز نفاخ می باشد و به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده چند ساعتی در آب خیس شود.
  • افرادی که درگیر بیماری آسم هستند و دچار نفخ می شوند باید موادغذایی نفاخ مانند لپه را با احتیاط مصرف نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *