طبع و 8 خاصیت شگفت انگیز کوفته سیرابی+ طرز تهیه کوفته سیرابی خوشمزه
طبع و 8 خاصیت شگفت انگیز کوفته سیرابی+ طرز تهیه کوفته سیرابی خوشمزه

طبع و 8 خاصیت شگفت انگیز کوفته سیرابی+ طرز تهیه کوفته سیرابی خوشمزه

تاریخ نگارش

دسامبر 12, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

برخی افراد حس خوشایندی نسبت به شنیدن نام سیرابی و شیردان ندارند. سیرابی و شیردان که در تهیه کوفته سیرابی به کار می روند شکل جذابی ندارند و ممکن است در موقع پخت رایحه خوبی نیز نداشته باشند و این موضوع موجب می شود که افراد میلی به خوردن آن ها نیز نداشته باشند.

اغلب افراد به دلیل شکا و بوی سیرابی از آن فراری هستند. سیرابی به دلیل انواع ویتامین و مواد معدنی که دارد از خواص بیشماری برخوردار است. اگر شما دوست دارید که از خواص سیرابی استفاده کنید اما تمایلی به خوردن آن ندارید به شما پیشنهاد می کنیم که کوفته سیرابی را امتحان کنید.

کوفته سیرابی یکی از غذاهای سنتی استان ایلام است که در کنار طعم خوبی که دارد از فواید زیادی نیز بهره مند است. اگر طرز تهیه این غذای بینظیر را نمی دانید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کوفته سیرابی در طب سنتی، خواص کوفته سیرابی در طب سنتی و همچنین طرز تهیه کوفته سیرابی بپردازیم.

طبع کوفته سیرابی در طب سنتی چیست؟

طبع سیرابی که در تهیه کوفته سیرابی به کار می رور سرد و خشک است. مصرف این غذا برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است اما افراد سرد مزاج باید آن را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند.

خواص کوفته سیرابی در طب سنتی چیست؟

  • منبع پروتئین: بدن برای انجام فرآیند های حیاتی مثل نگهداری بافت، عملکرد سیستم ایمنی و… به پروتئین نیازمند است. کوفته سیرابی به دلیل داشتن سیرابی دارای مقادیر زیادی پروتئین است. قرار دادن سیرابی در رژیم غذایی سبب می شود چربی های اضافی بدن از بین برود و پرخوری کاهش یابد.
  • پیشگیری و درمان کم خونی: کوفته سیرابی دارای مقادیر بالایی ویتامین B12 است. این ویتامین از بروز کم خونی جلوگیری می نماید. هنگامی که گلبول های قرمز به اندازه کافی برای انتقال اکسیژن وجود نداشته باشد، فرد به کم خونی دچار می شود. کم خونی با علائمی همچون ضعف، بی حالی، خستگی و… همراه است.
  • لاغری و کاهش وزن: مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند سبب می شود که فرد بتواند اشتها خود را کنترل کند و به وزن مناسب برسد. سیرابی در مقابل دیگر محصولات پروتئین حیوانی از چربی کمتری برخوردار است. طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از غذاهایی که پروتئین بالایی دارند بر کاهش اشتها و کاهش وزن بسیار موثر می باشند از این رو افرادی که قصد کاهش وزن دارند از مصرف کوفته سیرابی غافل نشوند.
  • مفید برای پوست و مو: سیرابی دارای ویتامین های A و B است که از این رو به سلامت پوست و مو کمک فراوانی می نماید. کوفته سیرابی به دلیل داشتن روی بر تقویت، بلندی و شادابی مو موثر می باشد. این غذا به دلیل داشتن روی از ریزش مو نیز جلوگیری می نماید. روی یکی از مواد معدنی است که سلامت ما را تامین می کند و بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می باشد. بدن از روی برای درمان انواع زخم ها نیز استفاده می نماید.
  • کوفته سیرابی در بارداری: سیرابی موجود در کوفته سیرابی یک گزینه فوق العاده برای درمان حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری است. این غذای پر فایده دارای مقادیر زیادی ویتامین خانواده B است که از ایجاد حالت تهوع پیشگیری می نماید. سیرابی دارای مواد مغذی بسیاری است که مصرف آن در دوران بارداری بسیار توصیه می شود. این غذا به سلامت جنین، زیبایی جنین، پیشگیری و درمان کم خونی مادر، تقویت سیستم ایمنی بدن و… کمک بسزایی می کند.
  • پیشگیری از سرطان: همانطور که گفتیم این غذا سرشار از روی است. روی خواص زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد تروئید، تقویت قوه بینایی، کمک به بهبود زخم ها، انعقاد خون و… برای بدن دارد. روی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را پایین بیاورد. روی همانند یک آنتی اکسیدان عمل می نماید از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  • تقویت بینایی با کوفته سیرابی: یکی از ویتامین های مهم در حفظ سلامتی و بهبود قدرت بینایی ویتامین A می باشد. کوفته سیرابی دارای مقادیر بالایی ویتامین A است و به همین دلیل قادر است بر تقویت قدرت بینایی تاثیر بسزایی بگذارد.
  • کوفته سیرابی سرشار از کلسیم است: سیرابی حاوی مقدار زیادی کلسیم است. کلسیم جزو مواد معدنی است که نقشی اساسی در سلامت استخوان ها و دندان ها دارد. وجود کلسیم در کنار منیزیم سبب کمک به انقباض عضله ها و حفظ آرامش اشخاص می شود.
خواص کوفته سیرابی
خواص کوفته سیرابی

طرز تهیه کوفته سیرابی:

مواد لازم:

  • سیرابی و شیردان پاک شده: نیم کیلو
  • تخم مرغ: یک عدد
  • پیاز: یک عدد
  • پودر نان سوخاری: سه قاشق غذاخوری
  • سبزیجات معطر: به میزان لازم
  • سیر: دو حبه
  • رب: دو قاشق غذاخوری
  • ادویه: به میزان لازم( ادویه های این غذا شامل فلفل، نمک، زردچوبه و ادویه های مخلوط خورشتی است)

طرز تهیه کوفته سیرابی خوشمزه و پر فایده:

در مرحله اول باید نیم کیلو سیرابی و شیردان که کاملا تمیز شده اند را به کمک چرخ گوشت دو بار چرخ کنید. شما میتوانید از مقداری گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ نیز در تهیه کوفته سیرابی استفاده نمایید.

 حال یک عدد پیاز را پوست بگیرید و خیلی ریز با کمک رنده خرد کنید. آب پیاز رنده شده را بگیرید و به گوشت های چرخ شده اضافه کنید. دو حبه سیر را رنده کنید و به همراه یک عدد تخم مرغ، سه قاشق پودر نان سوخاری و مقداری ادویه جات به مواد اضافه نمایید. مواد را به خوبی با یکدیگر ورز دهید.

از مواد کوفته به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و با کمک کف دست کاملا گرد و منسجم کنید. یک ظرف مناسب انتخاب کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. کوفته ها را در ظرف بریزید و تفت دهید تا کاملا سرخ شوند.

اگر مایل بودید می توانید قبل از اینکه کوفته ها را سرخ کنید، آن ها را در مقداری پودی سوخاری بغلتانید. کوفته ها سیرابی شما حاضر است. از این کوفته ها می توانید در تهیه غذاهای مختلف دیگر نیز استفاده نمایید.

شما میتوانید با استفاده از رب و ادویه مقداری سس برای این غذا تهیه کنید و در هنگام سرو در کنار کوفته ها استفاده نمایید.

مضرات کوفته سیرابی چیست؟

یکی از مضرات سیرابی موجود در کوفته سیرابی این است که کلسترول بالایی دارد. اگر جزو افرادی هستید که کلسترول بالایی دارید یا به بیماری های قلبی مبتلا می باشید این غذا را با احتیاط و تحت نظر پزشک استفاده نمایید. کلسترول بالا میتواند رگ ها را مسدود کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد و به همین دلیل باید از مصرف بیش از حد سیرابی خودداری کرد.

معمولا برای پخت سیرابی و طعم آن از نمک زیادی استفاده می کنند که این موضوع یکی از مضرات کوفته سیرابی به شمار می رود زیرا این غذا اگر میزان نمک بالایی داشته باشد موجب افزایش فشار خون می شود.

مصلح کوفته سیرابی در طب سنتی چیست؟

مصلح سیرابی موجود در کوفته سیرابی دارچین، زنجبیل، سرکه، گلپر و مرزه است. مصرف این موارد به همراه سیرابی سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *