درمان شوره سر با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان شوره سر با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان شوره سر با تدابیر طب سنتی +علائم و 6 دلیل عمده ایجاد شوره سر

تاریخ نگارش

ژانویه 1, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شوره سر یا درماتیت سبورئیک که در طب سنتی با نام حزاز نیز معرفی می شود، یکی از مشکلات بسیار شایع بین افراد است. شوره سر به این صورت است که پوست کف سر، پوسته پوسته شده و جدا شده و به صورت دانه های سفید رنگ و کوچک لابلای موها دیده می شود.

می توان گفت نیمی از مرم در طول عمر خود شوره سر را تجربه می کنند. شوره سر دلایل مختلفی دارد که مشهور ترین آن خشکی پوست سر است. شوره سر می تواند موقت یا دائمی باشد. اگرچه شوره سر مشکل چندانی برای سلامتی افراد ایجاد نمی کند و بیماری نیست که دردف سوزش یا کسالت به همراه داشته باشد، اما به این دلیل که زیبایی و ظاهر افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، درمان آن مهم است.

شوره سر ممکن است باعث کاهش کیفیت و رشد موها شود و همچنین باعث کاهش اعتماد به نفس و دوری از اجتماع شود.در این مقاله تلاش کرده ایم راه حل هی موثری برای درمان شوره سر معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 علائم و ویژگی های شوره سر

شوره سر معمولا به صورت پوسته های سفید رنگ لابه لای موها دیده می شود و از این طریق قابل تشخیص است. علائم دیگری نیز برای شوره سر وجود دارد که به این صورت است:

  • پوسته پوسته شدن پوست کف سر، ابرو، ریش و سبیل.
  • خارش پوست سر و حل های دیگری که ذکر شد.
  • تشدید علائم بالا در صورت بروز استرس.
  • تشدید علائم ذکر شده در فصول سرد.
درمان شوره سر
درمان شوره سر

به چه دلیل شوره سر ایجاد می شود؟

همانطور که گفتیم مهم ترین دلیل بروز شوره در سر و موها، خشکی پوست سر است که منجر به پوسته پوسته شدن آن می شود. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد شوره در سر و موها شود.

  • اگر پوست بی اندازه چرب و تحریک شود.
  • اگر شست و شوی موها به صورت صحیح انجام نشود و از شامپو کم یا زیاد استفاده شود.
  • وجود قارچ مالاسزیا که تغذیه خود را از چربی های موجود در پوست سر می گیرد.
  • خشکی بالای پوست سر.
  • حساسیت داشتن به شامپو یا محصولات مراقبت از مو مانند روغن ها و نرم کننده ها و…
  • ابتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و…

برخی عوامل، احتمال ابتلا به شوره سر را افزایش می دهند مانند:

سن: بررسی ها نشان می دهد میزان شیوع شوره سر در کودام و سالمندان کمتر است و شوره سر معمولا در فاصله بین جوانی و میانسالی بروز میکند. بنابراین این دسته افراد نیاز به پیشگیری و مراقبت بیشتری دارند.

جنسیت: طبق بررسی های آماری انجام شده، شوره سر اغلب در مردان بروز پیدا می کند. محققان بر این نظرند که هورمون های جنسی مردانه در این موضوع موثر است.

بیماری ها:

ابتلا به برخی بیماری ها که بر ایمنی بدن تاثیر دارند، در ایجاد شوره سر تاثیر دارد. به عنوان مثال افراد مبتلا به پارکینسون و بیماری های نقص سیستم عصبی، افراد مبتلا به بیماری ایدز و ام اس بیشتر از سایرین به شوره سر دچار می شوند.

درمان شوره سر

درمان شوره سر شامل موارد مختلفی می شوذ. برخی از این راه ها برای کنترل خارش و سوزش پوست سر است و برخی دیگر برای از بین بردن شوره ها.

افرادی که دچار شوره سر خفیف هستند می توانند با حمام کردن روزانه و استفاده از شامپوهای معمولی و غیر محرک به درمان خود کمک کنند. به این ترتیب چربی اضافه چوست سر ار بین رفته و سلول های مرده از پوست سر جدا می شوند.

اگر شوره سر را مدتی بعد از تعویض شامپوی خود تجربه کرده اید و اگر با تعویض شامپوی خود دچار خارش و سوزش پوست شده اید، بهترین کار قطع مصرف شامپوی جدید است. احتما لا به این نوع شامپو حساسیت دارید یا این شامپو برای پوست و موی شما مناسب نیست.

استفاده از حالت دهنده موها را محدود کنید؛ ژل مو، اسپری های حالت دهنده و… به مرور در پوست سر شما تجمع پیدا می کنند و تنفس پوستی و… را با مشکل واجه می کنند. این مواد به پوست سر شما آسیب می رسانند و تعداد سلول های مرده سر را افزایش می دهند. حتی استفاده بیش از حد از سشوار، اتو مو و دیگر وسایل حالت دهنده مو در طولانی مدت اثر منفی خود را نشان می دهند می توانند یکی از عوامل ایجاد یا تشدید شوره سر باشند.

شامپوهای ضد شوره

  • شامپوهای زینک دار: این شامپو ها با اثر ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارند، باعث پاکسازی پوست سر شده و شوره را درمان می کنند.
  • شامپوهای سلنیوم سولفات دار: این دسته از شامپوها نیز خاصیت ضد قارچی دارند. به دلیل تاثیری که این شامپوها بر تغییر رنگ مو دارند، باید پس از استفاده موها را خوب ودقیق آبکشی کنید.
  • شامپوهای سالیسیلیک اسید دار: این دسته از شامپوها بیشتر خاصیت تسکین دهندگی دارند و همچنین در کاهش قرمزی و پوسته شده کف سر نیز موثر هستند.
  • شامپوهای کتوکونازول دار: این شامپو در از بین بردن قارچ هایی که عامل ایجاد شوره سر هستند، موثر است.

ممکن ست اثر گذاری این شامپوها بعد از مدتی کاهش پیدا کند. بنابراین بهتر است پس از مشاهده کاهش اثردهی شامپوها، آنها را بانوع دیگری عوض کنید. شامپوها را بر اساس دستورالعمل مندرج بر روی آنها یا تجویز پزشک استفاده کنید و از مصرف بی رویه و خودیرانه پرهیز کنید.

شامپوهای ضد شوره شامپوهایی با اثر درمانی هستند و برای استفاده روزمره مناسب نیستند این شامپوها معمولا برای استفاده محدود و موردی تجویز می شوند.

شوره سر و مو
شوره سر و مو

درمان شوره سر با تدابیر طب سنتی و اسلامی

کنترل استرس و اضطراب

استرس و اضطراب نه فقط در خصوص شوره سر اسیب زننده است بلکه می تواند سلامتی کلی بدن شما را به خطر بیاندازد. بنابر این مهم است که استرس خود را کنترل کنید. برای این کار علاوه بر تمرین های ذهنی و معنوی می توانید از ترکیب ها و دمنوش های آرامبخش و ضد استرس استفاده کنید.

استرس کل سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

تغذیه سالم

اصلاح سبک تغذیه در طب سنتی همیشه نجات بخش و موثر بوده است. عامل تغذیه در درمان شوره سر را دست کم نگیرید. پوست سر نیز عضوی از بدن شماست و تحت تاثیر تغذیه و مواد دریافتی بدن شما قرار دارد. سعی کنید بیشتر مواد غذایی حاوی زینک، ویتامین B و اسیدهای آمینه و چرب ضروری مصرف کنید و به سلامت پوست سر کمک کنید.

آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن در پیگیری، کاهش و درمان شوره سر مفید است. لازم نیست این آفتاب گرفتن طولانی مدت باشد. مثلا می توانید هنگام شانه کردن موهای خود آفتاب بگیرید. از این طریق ویتامین دی کافی برای سلامت پوست سر خود را دریافت خواهید کرد.

پاکسازی

طب سنتی عامل بسیاری از اختلالات و بیماری ها را، انباشت سموم و مواد غیر ضروری در بدن می داند و در خصوص همه مشکلات، ابتدا توصیه با پاکسازی می کند. پاکسازی به روش های مختلف انجام می شود که معمول ترین راه آن از طریق دفع است.

متخصصان طب سنتی برای شروع درمان شوره سر یا حزاز ابتدا توصیه می کنند که یبوست را درمان کنید! یعنی شما باید دفع کامل و صحیح داشته باشید و اجازه دهید مواد اضافه د ربدنتان بماند.

روغن های گیاهی

برای شوره سر کم و خفیف می توان از روغن گل سرخ، روغن بنفشه یا روغن بادام شیرین کمک گرفت. روغن مالی باید پیش از استحمام انجام شود. روغن ها حدود نیم ساعت روی پوست سر بمانند کافی است و پس از آن باید حمام کرده و سر و موها را خوب بشویید.

روغن مالی پوست سر و ساقه موها با این روغن های گیاهی سالم، در پاکسازی پوست سر، تنظیم چربی پوست سر و درمان شوره سر بسیار موثر است.

گل ختمی

استفاده از لعاب دم کرده گل ختمی برای از بین بردن شوره سر بسیار موثر است. همچنین شست وشوی سر با دم کرده گل ختمی مفید است. برخی عطاری ها شامپو یا شوینده های مخصوص تهیه شده با گل ختمی را ارائه می دهند که در درمان شوره سر موثر هستند.

ورزش و فعالیت

داشتن فعالیت مناسب و انجام ورزش های روزانه خونرسانی به اندام های مختلف از جمله پوست می شود. گردش خون مناسب در پوست سر، از خشکی و آسیب دیدن آن تا حد زیادی پیشگیری می کند و در درمان شوره سر موثر است.

دیگر توصیه های طب سنتی برای درمان شوره سر

  1. همانطور که گفتیم برای درمان شوره سر، لازم است یبوست را درمان کنید. به این منظور حتما استفاده از انجیر خیسانده شده، انجیر خشک یا تازه، آلو بخارا، هویج پخته، روغن زیتون، مویز و.. را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  2. استفاده از موادی که منجر به خشکی بدن می شوند را کاهش دهید. غذاهای آماده و حاوی نگهدارنده های صنعتی مانند سس ها، فست فودها، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای با چربی بالا و… از این دست غذاها هستند.
  3. بهترین دمنوش ها برای کنترل استرس بابونه،اسطوخودوس و گل گاوزبان هستند. کنترل استرس در درکان شوره سر مفید است.
  4. لعاب اسفرزه برای شست و شوی سر و درمان شوره مفید است. این کار را باید قبل از حمام رفتن انجام دهید و پس از آن حمام کرده و سر و موها را خوب بشویید.
  5. برخی از آب چغندر پخته پیش از استحمام برای شستن پوست سر و درمان شوره سر کمک می گیرند.
  6. مخلوط عرق مورد و گلاب به میزان مساوی و خیس کردن کف سر با استفاده از آنها، دو یا سه مرتبه در هفته باعث تقویت پوست سر می شود و میزان چربی پوست سر را کنترل کرده وهم در پیشگیری و هم درردرمان شوره سر موثر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *