درمان یائسگی زودرس با طب سنتی+ 12 راه برای درمان یائسگی زودرس در خانه
درمان یائسگی زودرس با طب سنتی+ 12 راه برای درمان یائسگی زودرس در خانه

درمان یائسگی زودرس با طب سنتی+ 12 راه برای درمان یائسگی زودرس در خانه

تاریخ نگارش

دسامبر 21, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اگر فردی زودتر از سن چهل و پنج سالگی با علائم یائسگی موجه شود احتمالا دچار یائسگی زودرس شده است و باید به دنبال روشی مناسب برای درمان یائسگی زودرس باشد.

یائسگی اتفاقی است که همه خانم ها در دوران زندگی خود با آن مواجه می شوند. تقریبا همه خانم ها با گذشتن از دهه چهارم زندگیشان به دوران جدیدی از تغییر های روحی و جسمی وارد می شوند. یائسگی دوره ای است که در زندگی خانم ها نشانه پایان و تمام شدن عادت ماهیانه می باشد.

یائسگی اتفاقی کاملا طبیعی است که اغلب در پایان دهه چهارم یا ابتدای دهه پنجم زندگی خانم ها پیش می آید و به معنای تمام شدن دوره باروری می باشد. با تمام شدن قاعدگی نقش اصلی تخمدان ها نیز تمام می شود.

یائسگی در سن های چهل و پنج تا پنجاه و پنج سال رخ می دهد. میانگین جهانی سن یائسگی پنجاه و یک سال می باشد. اگر شما نیز دچار یائسگی زودرس شده اید و به دنبال راهی برای درمان یائسگی زودرس می گردید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به درمان یائسگی زودرس با طب سنتی بپردازیم.

علائم یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس معمولا بعد از آغاز قاعدگی های نا منظم یا قاعدگی هایی که مدت زمان طولانی یا کوتاه تری دارند آغاز می شود. علائم یائسگی زودرس عبارتند از:

  • لکه بینی
  • خونریزی زیاد
  • عادت ماهیانه هایی که بیشتر از هفت روز می شود
  • افزایش مدت زمان بین دو قاعدگی

بهتر است پس از مشاهده این علائم به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا مشکل های دیگری که امکان دارد این علائم را ایجاد نمایند مورد بررسی قرار گیرد. یائسگی علائم شایع دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • خشک شدن واژن
  • نوسان های خلقی
  • ایجاد تغییر در میل جنسی
  • گر گرفتگی
  • کاهش کیفیت خواب
  • تعریق شبانه
  • نداشتن کنترل روی مثانه

علت یائسگی زودرس چیست؟

  • ژنتیک: یکی از دلایل اختلال های هورمونی ارثی بودن زمان یائسگی می باشد. اغلب افراد سن یائسگیشان با سن یائسگی مادرشان نزدیک است.
  • سرطان: افرادی که دچار سرطان هستند و شیمی درمانی انجام می دهند اگر پرتو ها بر قسمت لگن نیز اعمال شوند ممکن است به دلیل آسیب به تخمدان ها موجب بروز یائسگی زودرس شود. این تاثیر میتواند موقتی نیز باشد و پس از اتمام دوره درمان برطرف شود.
  • چاقی و اضافه وزن: افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و زیاد از کربوهیدرات و چربی ها استفاده می نمایند، میوه و سبزی های تازه استفاده نمی کنند و هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند ممکن است به دلیل جمع شدن استروژن در بافت های چربی دچار یائسگی زودرس شوند.
  • مواد مخدر: سیگار خاصیتی ضد استروژن دارد و مصرف آن می تواند فعالیت تخمدان ها را مختل سازد.
  • توده در تخمدان: اگر توده ای در تخمدان وجود داشته باشد و فرد جراحی انجام دهد ممکن است این جراحی بر ترشح هورمون موثر باشد. حتی در برخی موارد ممکن است پزشک تصمیم به برداشتن تخمدان بگیرد.
  • بیماری های خود ایمن: اگر فرد به این بیماری ها مبتلا باشد، در این حالت سیستم ایمنی بافت های بدن را با عوامل خارجی اشتباه می گیرد و با آن درگیر می شود. اگر سیستم ایمنی به تخمدان حمله کند بافت های آن را تخریب میکند و باعث تغییر ترشح هورمون استروژن و در نتیجه یائسگی زودرس می شود.
درمان یائسگی زودرس
درمان یائسگی زودرس

عوارض یائسگی زودرس چیست؟

عوارض یائسگی زودرس فقط مربوط به باروری نیست و با کاهش استروژن بر همه فعالیت های مربوط به آن موثر واقع می شود. یائسگی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را بالا ببرد. کاهش هورمون جنسی در خانم ها می تواند منجر به پوکی استخوان شود. خانم هایی که دچار یائسگی زودرس می شوند ممکن است با اختلال های سیستم عصبی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و پارکینسون و… مواجه شوند.

درمان یائسگی زودرس در طب سنتی:

در ادامه این مطلب به برخی دارو های گیاهی و روش های طب سنتی برای درمان یائسگی زودرس در خانه خواهیم پرداخت.

جینسینگ:

یکی از دارو های گیاهی فوق العاده برای درمان یائسگی زودرس جینسینگ است. جینسینگ گیاهی بینظیر است که مردمان چین، کره و بومی های آمریکا آن را حدود پنج هزار سال پرورش داده اند و از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرده اند.

جینسینگ نرم کننده و تقویت کننده است. این گیاه علائم یائسگی را بهبود می بخشد و استرس، اضطراب، خستگی و… را برطرف می کند. شما می توانید از جنسینگ به صورت چای،عصاره و پودر استفاده نمایید.

سویا:

فرآورده های سویا مثل پنیر سویا می تواند به شما در درمان یائسگی زودرس کمک نماید. طبق تحقیقات انجام شده، فرآورده های سویا دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن می باشد که قادر است بر سلامت قلب و عروق، استحکام استخوان ها و… موثر باشد. این فرآورده ها می توانند کمک بسزایی به درمان یائسگی زودرس و علائم آن انجام دهند.

هوفاریقون یا گل راعی:

طبق برخی مطالعات انجام شده، هوفاریقون که به نام گل راعی نیز شناخته می شود بر درمان یائسگی زودرس موثر می باشد. هوفاریقون خاصیت ضد افسردگی دارد و از بروز گر گرفتگی، نوسان های خلقی، کاهش کیفیت خواب و… جلوگیری می نماید. این گیاه به دلیل خاصیت ضد افسردگی که دارد نباید با داروهای ضد افسردگی مصرف شود.

سنبل الطیب:

سنبل الطیب یک گیاه شگفت انگیز و آرام بخش است که به درمان علائم یائسگی بسیار کمک می نماید. این گیاه مسکن و آرامبخش است و به دلیل خواب اور بودن می تواند بر درمان اختلال های خواب ناشی از یائسگی بسیار موثر باشد.

مریم گلی:

گیاه مریم گلی نیز یکی از گزینه های عالی و طبیعی برای بهبود علائم یائسگی و درمان یائسگی زودرس می باشد. در زبان لاتین به مریم گلی، شفا بخش می گویند. این گیاه بر درمان مشکلاتی همچون تعریق زیاد، گرگرفتگی و… تاثیر بسزایی دارد. برخی مطالعات ثابت کرده اند که گیاه مریم گلی می تواند گرگرفتگی ناشی از یائسگی را کاهش دهد.

توت مار:

گیاه توت مار نیز یکی از گیاه دارویی است که مصرف آن در دوران یائسگی می تواند موثر باشد. طبق مطالعات انجام شده این گیاه پر فایده به درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های زنان مانند سندروم پیش از قاعدگی، درد های دوران قاعدگی و… کمک می نماید. توت مار دارای مقادیر بالایی از انواع ترکیبات مفید است که بر بهبود گر گرفتگی، نوسان های خلقی و… بسیار موثر می باشد.

این گیاه بینظیر برای خانم های مبتلا به سرطان سینه نیز مفید است و می تواند به آن ها در جهت بهبود گر گرفتگی، مشکل های عروقی و… کمک نماید.

یوگا:

یوگا یک ورزش عالی است که می تواند افسردگی مرتبط با یائسگی را درمان کند. بسیاری از خانم ها بر این باور اند که با انجام حرکات یوگا به سلامت جسمی و به ویژه سلامت روحی خود بسیار کمک کرده اند. سعی کنید یک الی دو بار در هفته را به کلاس های یوگا بروید و از فواید آن برای درمان یائسگی زودرس بهره مند شوید.

طب سوزنی:

طب سوزنی یکی دیگر از روش های طب سنتی برای درمان یائسگی زودرس است. طبق مطالعات انجام شده، بسیاری از خانم ها با انجام طب سوزنی توانسته اند به بهبود علائم یائسگی کمک بسزایی نمایند. طب سوزنی مانند هورمون درمانی است و بر درمان گر گرفتگی ناشی از یائسگی خانم ها بسیار موثر است.

روغن مالی بدن:

دلیل گر گرفتگی بدن خانم ها در طول یائسگی، بسته شدن منافذ پوست آن ها است و به همین دلیل است که متخصصین طب سنتی پیشنهاد میکنند خانم ها بعد از حمام حدود پنج دقیقه بدن خود را روغن مالی کنند.روغن های گیاهی کمک می کنند که منافذ پوست باز شوند و بدن بتواند به خوبی تبادل حرارتی و برودتی داشته باشد که به اصطلاح می گویند پوست نفس می کشد.

افراد گرم مزاج نباید از غذاهایی با طبع گرم استفاده نمایند. انجام فعالیت ورزشی، خواب کافی و تغذیه مناسب بر تعادل دمای بدن موثر است و به رفع گر گرفتگی ناشی از یائسگی کمک زیادی می کند.

بادکش:

بادکش قادر است زمان یائسگی را با تاخیر مواجه کند و از بروز یائسگی زودرس پیشگیری نماید. افرادی که در سن یائسگی قرار دارند باید بادکش را در نواحی تخمدان مانند ناحیه پایین شکن، بالا کشاله ران، چپ و راست لگن انجام دهند. پس توصیه می شود برای درمان یائسگی زودرس از انجام بادکش غافل نشوید.

ماساژ:

خانم هایی که دچار یائسگی می شوند معمولا بیشتر از دیگران دچار استرس و اضطراب می شوند. این افراد می توانند برای بهبود این حالت از ماساژ استفاده نمایند. این افراد می توانند به کلینیک های تخصصی طب سنتی مراجعه کنند و با انجام ماساژ به آرامش روحی خود کمک نمایند. ماساژ استرس، نگرانی، اضطراب و… را رفع می کند سبب می شود هورمون های زنانه تنظیم شوند.

دمنوش های گیاهی:

دمنوش های گیاهی نیز تاثیر فوق العاده ای بر درمان یائسگی زودرس دارند. شما با مصرف دمنوش های زیر میتوانید به تقویت اعصاب و افزایش آرامش خود کمک نمایید:

دمنوش های زیر نیز به تنظیم شدن هورمون های خانم ها و درمان یائسگی زودرس کمک بسزایی می کنند:

  • دمنوش رازیانه
  • دمنوش انیسون
  • دمنوش پنج انگشت
  • دمنوش بومادران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *