طبع و 16 خاصیت قیمه یزدی در طب سنتی+ طرز تهیه قیمه یزدی
طبع و 16 خاصیت قیمه یزدی در طب سنتی+ طرز تهیه قیمه یزدی

طبع و 16 خاصیت قیمه یزدی در طب سنتی+ طرز تهیه قیمه یزدی

تاریخ نگارش

مارس 6, 2024

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قیمه یزدی یکی از سنتی ترین غذاهای ایرانی می باشد که در یزد تهیه می شود و تفاوت آن با قیمه در حبوبات آن است و بجای لپه از نخود استفاده می شود.
این خورشت در بین مردم یزد بسیار محبوب است شاید اسم این خورش کمتر به گوش شما خورده باشد و در دست فراموشی است ولی شما می توانید قیمه یزدی را در لیست غذاهای خود قرار دهید.
قیمه یزدی یک خورشت ایده آل به سبک یزدی است که می توانید برای مهمانی و مجالس خود تهیه کنید این خورش مانند قیمه از گوشت تهیه می شود ولی به دلخواه از مرغ نیز می توانید استفاده کنید.

طبع قیمه یزدی سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع قیمه یزدی سوالاتی نظیر: طبع قیمه یزدی چیست؟ و یا، طبع قیمه یزدی گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع قیمه یزدی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع قیمه یزدی گرم است.
بنابراین قیمه یزدی برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده قیمه یزدی که باید بدانید!

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی قیمه یزدی، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • آماده سازی نخود: نخود را یک شبانه روز خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود سپس با مقداری آب داخل زودپز ریخته و یک ربع نه بیشتر بگذارید تا پخته شود سپس پوست را جدا کنید تا دولپه شود.
  • تفت دادن پیاز: پیاز را نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود سپس زنجبیل و فلفل سیاه و ادویه کاری را افزوده و در ادامه گوشت خرد شده را بریزید و هم بزنید تا گوشت تغییر رنگ دهید.
  • پخت خورش: در ادامه نخود را نیز به همراه گوشت تفت دهید تا در هنگام پخت له نشود سپس آب جوش روی مواد ریخته و اجازه دهید با حرارت کم گوشت پخته و نرم شود.
  • افزودن لیموعمانی: لیموعمانی ها را از قبل با مقداری آب ولرم خیس کنید تا تلخی آن از بین برود می توانید لیموها را سوراخ کنید و یا از وسط به دو نیم کنید سپس به همراه چوب دارچین و هل و زعفران یک ساعت آخر اضافه کنید در انتها که خورشت غلیظ شد چوب دارچین را جدا کنید و خورش قیمه یزدی را بعد از جا افتادن به همراه برنج و سالاد میل کنید.
  • به دلخواه می توانید کمی پودر گل اضافه کنید.
  • زعفران در انتها اضافه شود تا عطر و بوی آن حفظ شود.
  • این خورش اصلا رب یا سیب زمینی ندارد می توانید به دلخواه اضافه کنید.
  • ادویه های گفته شده قابل تغییر است.

حال که با طرز تهیه ی قیمه یزدی آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص نخود موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

کاهش کلسترول بد

شما با مصرف روزانه نخود می توانید به کاهش کلسترول بد خون خود اقدام کنید. نخود موجود در قیمه یزدی به دلیل داشتن دیس لپیدمی در باعث می شود تا از جمع شدن کلسترول بد در بدن جلوگیری شود.

اگر می خواهید از بیماری های قلبی و سکته های ناگهانی نجات پیدا کنید بهتر است قیمه یزدی که دارای نخود میباشد را مصرف کنید.

رفع چین و چروک پوست

نخود موجود در قسمع یزدی، دارای منگنز می باشد که باعث می شود تا با چین و چروک پوست مقابله کند. منگنز موجود در این حبوبات باعث می شود تا با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کرده و باعث از بین بردن چین و چروک شود.

مواد موجود در نخود دارای ویژگی هایی می باشد که با سلول های مرده پوست مقابله می کند. این حبوبات همچنین دارای ویتامین ب می باشد که می تواند از آفتاب در برابر پوست محافظت کند.

خواص فیبر حل شدنی

همانطور که گفته شد نخود موجود در قیمه یزدی، دارای فیبر حل شدنی می باشد که برای کم کردن خطرات بیماری های قلبی و عروقی کاربرد دارد. فیبر موجود در نخود باعث می شود تا سطح قند خون تثبیت شود. فیبر موجود در نخود باعث می شود که کلسترول بد خون کاهش پیدا کند و احساس سیری کنید.

خواب خوب و آرام

نخود موجود در قیمه یزدی غنی از اسید آمینه، تریپتوفان و سرتونین می باشد که این موارد برای تنظیم خواب مناسب ضروری است. اگر می خواهید شب آرامی را سپری کنید بهتر است نخود را به صورت روزانه مصرف کنید.

تقویت موهای سر

همچنین علاوه بر موارد گفته شده شما می توانید برای تقویت موهای خود از نخود استفاده کنید. منگنز و پروتئین موجود در قیمه یزدی، به دلیل دارا بودن نخود، باعث می شود که موهای شما تقویت شود.

سرشار از کلسیم

شاید باورش کمی عجیب به نظر برسد اما کلسیم موجود در نخود قیمه یزدی، با کلسیم موجود در لبنیات مانند شیر و ماست برابر است. شما می توانید برای سلامت استخوان های خود از نخود استفاده کنید.

کنترل دیابت

نخود موجود در قیمه یزدی دارای شاخص گلیسمی کمی می باشد که برای تنظیم سطح قند خون موثر است. کسانی که بیماری دیابت دارند می توانند از نخود استفاده کنند چرا که نخود باعث می شود تا سطح قند خون در بدن تنظیم شود. این حبوبات باعث می شود تا اثر گوارش غذا بر سطح قند خون کنترل شود.

کاهش خطر حمله های قلبی

قیمه یزدی به دلیل داشتن فولات زیاد باعث می شود که سطح اسید آمینه بدن کاهش پیدا کند. کاهش اسید آمینه در بدن باعث می شود که خطر بیماری و حمله های قلبی کاهش پیدا کند. اگر می خواهید از خطر بیماری های قلبی رهایی پیدا کنید بهتر است قیمه یزدی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

شما اگر نخود را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود قرار دهید، این امر باعث می شود تا کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کرده و تری گلیسیرید کاهش پیدا کند.

نخود موجود در قیمه یزدی باعث می شود تا از دیواره رگ های خونی و خون شما محافظت کند. مصرف نخود باعث می شود تا خطر بیماری های مختلف قلبی نظیر بیماری کرونری در بدن کاهش پیدا کند.

فواید قیمه یزدی برای زنان باردار و جنین

قیمه یزدی دارای فولات می باشد که یک ماده ضروری برای زنان باردار است. این ماده باعث می شود تا رشد مغز جنین به شکل ویژه و درستی انجام شود.

رژیم لاغری و کاهش وزن

نخود موجود در قیمه یزدی دارای فیبر زیادی می باشد. همچنین این حبوبات پروتئین زیادی را در خود جای داده است. فیبر و پروتئین موجود در این حبوبات باعث می شود که شما احساس سیری کنید و گرسنگی شما تا حدود زیادی کنترل می شود. اگر می خواهید وزن ایده آل خود را حفظ کنید می توانید نخود را در دستور رژیمی خود قرار دهید.

خواص فسفر موجود در قیمه یزدی

قیمه یزدی دارای فسفر و آهن می باشد که این امر باعث می شود تا سدیم اضافه از بدن خارج شده و باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین نخود باعث می شود تا هموگلوبین خود افزایش پیدا کند.

پاکسازی کبد و پیشگیری از تپش قلب

قیمه یزدی دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی می باشد. همچنین این حبوبات دارای مولیبدن می باشد که برای سم زدایی بدن ضروری است. مولیبدن موجود در حبوبات باعث می شود تا از عوارض مختلف مانند تپش قلب، سردرد و سرگیجه جلوگیری شود. مولیبدن همچنین باعث می شود تا کبد شما پاکسازی شود.

حفاظت از سیستم ایمنی بدن

قیمه یزدی به دلیل داشتن آهن زیاد باعث می شود تا انتقال اکسیژن در بدن به صورت ویژه انجام شود و همین موضوع برای حفظ سیستم ایمنی بدن ضروری است.

سرشار از منگنز

قیمه یزدی دارای منگنز می باشد که برای تولید انرژی در بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در نخود باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

خواص آهن موجود در قیمه یزدی

قیمه یزدی که دارای فواید زیادی برای بدن می باشد سرشار از آهن می باشد. آهن باعث می شود تا بدن انرژی کافی در طول روز داشته باشد، آهن برای کودکان و همچنین زنان شیرده بسیار مفید می باشد.

پیشگیری از سرطان

بیماری سرطان را می توان با تغذیه سالم و ورزش کردن پیشگیری کرد. قیمه یزدی باعث می شود تا سرطان کاهش پیدا کند. نخود دارای فیبر حل شدنی می باشد که برای کاهش خطر سرطان گوارش بسیار موثر است.

مضرات و منع مصرف های قیمه یزدی

در ابتدا خوب است بدانید که قیمه یزدی غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای قیمه یزدی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در قیمه یزدی خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • ایجاد نفخ: نخود موجود در قیمه یزدی خواص بسیار زیادی دارد اما نباید در مصرف آن افراط کنید. همانطور که میدانید، نخود نفاخ است و می تواند باعث نفخ در معده شود. ضمن اینکه نخود دیر هضم است و ممکن است برای معده های حساس مشکلاتی به وجود آورد.

مصلحات قیمه یزدی

با توجه به طبع گرم قیمه یزدی، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق شاهتره و عرق خیار میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج قیمه یزدی اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *