طبع و 16 خاصیت صمغ عربی در طب سنتی
طبع و 16 خاصیت صمغ عربی در طب سنتی

طبع و 16 خاصیت صمغ عربی در طب سنتی

تاریخ نگارش

مارس 9, 2023

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

صمغ عربی (به انگلیسی: Gum Arabic) که از درختی به نام صمغ سنگالی بدست می‌آید، رنگ آن به رنگ اغلب صمغ‌های معمولی زرد مایل به قرمز بوده، و محلول در آب است و عمدتاً شامل هیدرات‌های کربن است.
از صمغ عربی در صنایع غذایی به عنوان پایدارکننده، و در صنعت چاپ به عنوان روان‌کننده در انواع خاصی از جوهر برای چاپ و ساختن آبرنگ و گواش استفاده می‌شود.
صمغ عربی ترکیب پیچیده‌ای از ساکاریدها و گلیکوپروتئین‌ها است که مهم‌ترین خواص صمغ از این ترکیب‌ها می‌باشد. این صمغ خوراکی است.

برخی از کاربرد های صمغ عربی در صنعت:

  • صمغ عربی یکی از ترکیبات مهم شربت نوشابه است.
  • در آبنبات و البته در آدامس استفاده می‌شود.
  • در نقاشی از آن به عنوان یک مادهٔ چسبنده در آبرنگ استفاده می‌شود.
  • در صنعت چاپ و داروسازی و لوازم آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود.
  • یکی از ترکیبات مهم واکس نیز صمغ عربی است.
  • مادهٔ چسبندهٔ تمبرهای پستی نیز از این صمغ است.
  • در سیگارسازی نیز به عنوان چسبندهٔ کاغذ سیگار استفاده می‌شود.
  • ۸۰ درصد صمغ عربی در سودان تولید می‌شود.

طبع صمغ عربی چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع صمغ عربی سوالاتی نظیر: طبع صمغ عربی چیست؟ و یا، طبع صمغ عربی گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع صمغ عربی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع صمغ عربی گرم و خشک است.
بنابراین صمغ عربی برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص باورنکردنی صمغ عربی

صمغ عربی منبع خوبی از فیبر

صمغ عربی دارای فیبر بسیار زیادی است و معمولا به عنوان مکمل برای جلوگیری از یبوست استفاده می شود. به کسانی که به اندازه نیاز هر روز شان فیبر مصرف نمی کنند، توصیه می شود که صمغ عربی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

می توانید یک قاشق غذاخوری از پودر صمغ عربی را که حدود 6 گرم فیبر رژیمی دارد و 21 تا 29 درصد از میزان توصیه شده برای زنان و حدود 16 تا 20 درصد برای مردان بالغ است را مصرف کنید.صمغ عربی را می توانید به شکل های مختلفی مثل کپسول یا پودر مصرف کنید.

صمغ عربی برای از بین بردن چربی های بیش از حد بدن

بسیاری از تحقیقاتی که در مورد کاهش وزن انجام شده است، اکثراً بر روی رژیم غذایی و تمرینات و متابولیسم تمرکز داشتند. تعداد زیادی از آنها ارتباط بین مصرف فیبر و کاهش درصد چربی بدن را نشان دادند.

از دست دادن چربی که با شاخص توده بدنی پایین نشان داده می شود، به طور کلی به عنوان یک عامل در سلامت و تناسب اندام نقش دارد.

صمغ عربی برای بهبود سلامت زنان

تحقیقات بسیار زیادی در این باره انجام شده است و یافت شد که مصرف سی گرم صمغ عربی هر روز برای مدت 6 هفته می تواند منجر به کاهش شاخص توده بدنی و وزن شود.

نتیجه نهایی کاملا شگفت انگیز بود که بیش از 2 درصد از چربی های بدن کاهش یافته و در آخر به این نتیجه رسیدند که استفاده از صمغ عربی به سلامت زنان نیز کمک می کند، زیرا چربی بیش از حد موجب بسیاری از بیماری های زنان می شود.

صمغ عربی به عنوان یک مکمل بزرگ پروبیوتیک می باشد.

یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی ما، ماست است که باعث هضم سالم و جذب مواد مغذی بیشتر می شود. پروبیوتیک ها همراه با باکتری های خوب غذا عاملان اصلی هستند که برای رشد در بدن به آنها نیاز است.

صمغ عربی برای آرامش تحریک پذیری معده

مشکلی که با فیبر بیش از حد وجود دارد، این است که گاهی اوقات می تواند باعث تحریک پذیری معده شود و همه چیز را غیرقابل تحمل کند و مواردی از التهاب و تولید بیش از حد گاز در معده وجود دارد که توسط فیبر ایجاد می شود.

باکتری های خوب با تخمیر فیبر که مصرف می کنیم، به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود و گاز اضافی می تواند باعث ناراحتی و درد شکم شود، که صمغ عربی به بهترین نحو می تواند با آن مبارزه کند و باعث آرامش شود.

صمغ عربی حاوی باکتری های خوب است.

صمغ عربی می تواند باعث تقویت عملکرد محافظتی در بدن شود و همانطور که در پاراگراف های قبل آموختیم، صمغ عربی به عنوان یک پروبیوتیک عالی عمل می کند و از رشد باکتری های خوب حمایت می کند؛ بنابراین اسیدهای چرب ضروری را تولید می کند و مانع از بیماری های روده ای می شود. سلول های روده تحریک شده در نتیجه سخت‌تر می شود و بنابراین باعث سلامت آنها خواهد شد.

صمغ عربی برای کمک به درمان و کاهش التهاب

از زمان های قدیم، صمغ عربی به عنوان یک طب سنتی برای درمان گلو درد و ناراحتی معده که از التهاب ناشی می شوند، استفاده می شده است و به دلیل خواص چسبندگی که دارد، التهاب را تا حد زیادی کاهش می دهد.

صمغ عربی برای کمک به بهبود زخم

آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شده است، نشان داد که صمغ عربی قادر به بهبود زخم در موش های آزمایشگاهی می شود و مطالعات دیگر نیز وجود دارد که بر روی حیوانات مختلف انجام شده است و این نشان می دهد که صمغ عربی ممکن است در بهبود زخم در انسانها نیز مفید باشد و کمک کند.

صمغ عربی برای کمک به حفظ سلامت دهان و دندان

در زمان های بسیار قدیم افراد در جنگل ها برای تمیز کردن دندان ها از نوعی صمغ عربی استفاده می کردند. به نظر می رسد که صمغ عربی به شکل پودر می تواند به عنوان یکی از مواد اصلی برای خمیر دندان های گیاهی مورد استفاده قرار بگیرد. آنها نسبتا نرم و خیلی ساینده نیستند و حتی می توانند در خمیر دندان های تجاری نیز گنجانده شوند.

یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که صمغ عربی بیش از دو سوم پلاک های ایجاد شده دندان را از بین می برد و یک راه حل طبیعی و مؤثر برای حفظ سلامت دهان و دندان می باشد.

صمغ عربی برای درمان گلودرد

خواص ضد التهابی که در صمغ عربی وجود دارد، به کاهش گلودرد که باعث ناراحتی بسیاری می شود، کمک می کند و ویسکوزیته موجود در گلو را نیز حفظ می کند و به نوبه خود باعث جلوگیری از خشکی گلو می شود. خشکی گلو گاهی می تواند موجب گلو درد شدید و شرایط سخت مانند ورم و عفونت های باکتریایی شود.

صمغ عربی برای محافظت از افزایش بیش از حد قند خون

همان طور که در پاراگراف های قبلی توضیح داده شد، صمغ عربی می تواند به عنوان یک طب سنتی برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین دارای خواصی است که خونریزی و افزایش فشار خون را کاهش می دهد و می تواند یک راه حل مناسب برای جلوگیری از افزایش فشار خون باشد.

صمغ عربی برای کمک به هضم غذا

صمغ عربی برای هضم آسان، بسیار مناسب است زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که می تواند عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل کند و حرکت را به آسانی انجام دهد. همچنین مطالعات نشان می دهد فیبر موجود در صمغ عربی می تواند دفع روده را افزایش دهد.

صمغ عربی برای کمک به کاهش یبوست

یبوست اتفاقی است که از طریق جنبش ناسالم و حرکت کند در روده ایجاد می شود و همان طور که قبلا ذکر شد، از آنجایی که صمغ عربی برای ترویج هضم خوب است، می تواند باعث کاهش یبوست با بهبود حرکت روده شود.

صمغ عربی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

فیبر موجود در صمغ عربی به عنوان یک زیست شناسی حرفه ای شناخته شده است (یک ماده است که می تواند رشد باکتری های خوب یا فلور طبیعی در داخل روده را بیشتر کند)؛ با رشد باکتری های پاتوژن مبارزه می کند و آنها را متوقف می کند. زیرا پاتوژن ها ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب بزند و باعث متوقف شدن عملکرد آن شود. در صورتی که باکتری های خوب از این اتفاق جلوگیری می کنند.

صمغ عربی برای کاهش سطح کلسترول

فیبر موجود در صمغ عربی، در کاهش سطح کلسترول مؤثر است. بارها در بخش سلامت عنوان شده است که فیبر محلول باعث کاهش کلسترول می شود و بنابراین از طریق روده جذب نمی شود و بعد از آن از طریق سیستم دفع ادرار از بدن خارج می شود.

مضرات و منع مصرف های صمغ عربی

صمغ عربی ماده ای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده ای میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای صمغ عربی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این ماده غذایی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به صمغ عربی خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • دوران بارداری و شیردهی: همچنان مطالعات کافی درباره استفاده از صمغ عربی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، پس بهتر است که برای اطمینان کافی تا حد امکان از آن اجتناب کنید.
  • حساسیت افراد مبتلا به آسم به صمغ عربی: ممکن است به گرد های صمغ عربی حساس باشند.
  • آلرژی: افراد دارای آلرژی به سایر گیاهان مانند چاودار، ممکن است نسبت به صمغ عربی نیز واکنش مشابه نشان دهند.
  • تعاملات دارویی: صمغ عربی را با داروهایی مثل آموکسی سیلین مصرف نکنید، زیرا ممکن است مانع جذب آموکسی سیلین در بدن شود. برای جلوگیری از این تداخل دارویی، صمغ عربی را حداقل 4 ساعت قبل یا بعد از آموکسی سیلین مصرف کنید.

مصلحات صمغ عربی

با توجه به طبع گرم صمغ عربی، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق برگ زیتون میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج صمغ عربی اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *