خواص چای فلوس
خواص چای فلوس

طبع و خواص چای فلوس در طب سنتی+ مضرات و مصلحات

تاریخ نگارش

می 5, 2023

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چای فلوس دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد. این دمنوش گیاهی از درخت فلوس که به دلیل داشتن گل های زرد رنگ و آویزان معروف به “درخت باران طلایی” است تهیه می شود.

در طب سنتی از تفاله میوه ها ، برگ ، ریشه یا گلهای ، این درخت در درمان انواع بیماری ها استفاده می شود و بدن را در برابر بسیاری از عفونت های میکروبی محافظت می کند. فلوس یا خیار شنبر یا خرنوب هندی که با نام علمی Cassia fistula در جهان شناخته می شود دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد ؛ فلوس گل ملی کشور تایلند می باشد.
دمنوش گیاهی فلوس داری مقدار زیادی مواد فعال زیستی و خواص ضدالتهابی ، ضد خارش ، ضد حساسیت ، ضد یبوست می باشد و در درمان برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی ، ناراحتی های روده ای و پوستی ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهبود عملکرد قلب ، بهبود سریعتر زخم ها ، بهبود سوء هاضمه و نفخ مفید می باشد و همچنین بیماری دیابت را مدیریت و کنترل می کند.

طبع چای فلوس

چنانچه در رابطه با طبع چای فلوس سوالاتی نظیر: طبع چتی فلوس چیست؟ و یا، طبع چای فلوس گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع چای فلوس تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع چای فلوس گرم و تر است.
بنابراین چای فلوس برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص چای فلوس
خواص چای فلوس

خواص بی نظیر چای فلوس

  • چای فلوس برای کلیه ها بسیار مفید است مخصوصا برای افرادی که از سنگ کلیه رنج میبرند با مصرف چای فلوس این بیماری درمان میشود.
  • کسانی که دچار درد مفاصل ونقرس هستند میتوانند فلوس را به صورت ضماد مصرف کنند تا دردآنها کاهش یابد.
  • فلوس ورم ریه را کاهش میدهد وباعث نرم شدن وباز شدن ریه می شود.
  • برای درمان بیماری دیفتیری فلوس را با آب گیشنیز مخلوط کنید و غرغر کنید.
  • مخلوط فلوس با ریشه ختمی برای باز کردن گرفتگی روده ودل پیچه،مناسب می باشد .
  • فلوس نرم کننده سینه می باشد.
  • جوشانده پوست درخت فلوس برای درمان اسهال خونی مناسب می باشد
  • فلوس برای یبوست شدیدمناسب میباشد باید مقدار10 گرم عسل رابا 60گرم فلوس مخلوط کرده وبرای بهتر شدن مزه این ترکیب میتوانید با شربت انجیر یا گیلاس استفاده کنید.

خواص چای فلوس برای نوزادان در طب سنتی

گیاه فلوس برای نوزادان به عنوان یک مسهل کاربرد دارد و برای درمان وکارنکردن شکم نوزادان بسیار مفید می‌باشد. در ایران گیاه فلوس را به نام های خرنوب هندی وخیارشنبر میشناسند. البته درنظر داشته باشید حتما قبل از استفاده هر نوع گیاه دارویی برای نوزادان حتماقبل از مصرف با پزشک کودک مشورت کنید.

طبق تحقیقات انجام شده مواد موثر فلوس وترنجبین از قبیل تانن، پکتین، لیسیتین و آنتراکینون و تعیین مقدار مصرف مناسب مشخص شده وسپس این دوگیاه طبق اصول طب سنتی ترکیب وعصاره گیری شدند وبه صورت خوراکی به چندین کودک داده شد نتیجه این تحقیقات نشان داد عصاره ترنجبین وفلوس برای نوزادان به علت ترکیبات شیمیایی که دارند برای یبوست بسیار موثر ومفید می باشد.

خواص فلوس برای هضم غذا

گیاه فلوس به علت داشتن خاصیت ضدنفخ برای درمان مشکلات روده مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشکلات نفخ وگازهای شکم را کاهش می دهد.‌ همچنین گیاه فلوس دارای فیبر فراوان می باشد.

به همین دلیل دمنوش فلوس یک درمان بسیار خوب برای یبوست ومشکلات گوارشی است گیاه فلوس برای اسیدهای بیش از حد معده مناسب می باشدبه همین دلیل می‌تواندزخم معده ،ورم معده،وسوء هاضمه را درمان کند. اگر نوزاد شما دچار دل درد شده باشد شما می توانید روغن فلوس را روی شکم نوزاد بمالید و مقداری ماساژ دهید.

خواص فلوس برای تسکین درد

گیاه فلوس دارای خواص ضدرماتیسمی وضدالتهابی می‌باشد ومی تواند یک درمان برای درد مفاصل وکاهش آرتروز باشد. ماساژ روزانه مفاصل با روغن فلوس میتواند موجب تامین اکسیژن در مفاصل وباعث بهبودجریان خون شود همچنین دمنوش فلوس میتواند برای انواع عفونت ها،تسکین دهنده دردهای بدنی وحفظ وزن ایده آل به شما کمک کند.

خواص دمنوش فلوس برای مشکلات چشمی

دمنوش فلوس حاوی اسید رتینوئیک است. به همین علت باعث پاک سازی کبد وبهبودبینایی میشود. دمنوش فلوس برای مشکلات چشم از قبیل خشکی چشم ،تاری دید ،خارش چشم،دردوتورم چشم ،وگلوکوم بسیار موثر می باشد.

خواص دمنوش فلوس برای سرماخوردگی وآنفولانزا

گیاه فلوس دارای خاصیت ضد ویروسی وضد میکروبی است. دمنوش فلوس برای درمان وکاهش سردرد وسرماخوردگی وآنفولانزا مفید میباشد همچنین برای آلرژی های فصلی وعفونت های مربوط به این بیماری ها مناسب میباشد.

خواص دمنوش فلوس برای لاغری

در بررسی های انجام شده مشخص شده که فلوس باعث کاهش میزان چربی در بافت های بدن می‌شود. علت بسیاری از چاقی ها به علت بافت های زیادچربی دربدن میباشد. دمنوش فلوس برای کاهش وزن وخارج شدن سموم بدن بسیار موثرمیباشد.

دمنوش فلوس یا استفاده از عصاره این گیاه درچای باعث لاغری وچربی سوزی می شود. فلوس از کربوهیدرات هاوچربی هاجلوگیری می کندومانع از جذب چربی ها می‌شود. همچنین فلوس آب اضافی بدن را دفع می کندوباعث تغییر رنگ پوست نیزمی شود.

خواص دمنوش فلوس برای فشارخون

طبق تحقیقات انجام شده دمنوش فلوس گردش خون را دربدن تسهیل می کند وفشارخون را تنظیم می کند همچنین دمنوش فلوس باعث کاهش سطح کلسترول خون نیز می شودوچربی خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه برای کاهش فشارخون می توانید روزانه از این دمنوش استفاده کنید.

خواص دمنوش فلوس برای یبوست

طبق بررسی های انجام شده دمنوش فلوس باعث روان شدن مدفوع می‌شود ودرد ناشی از یبوست را کم می کند ترکیبات داروئی فلوس شبیه داروی آمودین می باشد. که باعث درمان یبوست می‌شود. مصرف روزانه دمنوش فلوس باعث رطوبت روده می‌شودوحرکت روده را آسان تر می کند.

خواص دمنوش فلوس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش فلوس حاوی آنتی اکسیدان هاواسیداسکورییک می باشد این دمنوش با وجود خاصیت های ضد باکتری وضدویروسی وضد قارچی در برابر عفونت های مختلف بدن بسیار مفید می باشد. دمنوش فلوس برای پیشگیری بیماری های از قبیل تب، سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد‌ و سایر بیماری های تنفسی بسیار مفید می باشد.

خواص دمنوش فلوس برای بیماری دیابت

دمنوش فلوس به تجزیه نشاسته به گلوکزدربدن کمک می‌کندوباعث کاهش قندخون دربدن می‌شود. این گیاه دارای خواص هیپوگلیسمی قوی است که بسیار در تولید انسولین دربدن کمک می کند. در نتیجه دمنوش فلوس برای بیماران دیابتی مفید می‌باشد.

خواص دمنوش فلوس برای زخم ها

دمنوش فلوس با خاصیت ضد التهابی وضدزخم برای انواع زخم ها از قبیل زخم معده ،زخم های پوستی وزخم های دهان بسیار مفید میباشد. درضمن برگ های این گیاه برای پانسمان زخم ها نیز مفید می‌باشد.

خواص دمنوش فلوس برای عملکرد قلب

دمنوش فلوس باعث تسهیل گردش خون در بدن می‌شود. این دمنوش برای بیماری های قلبی بسیار مفید می‌باشد و باعث آرامش ذهنی و سیستم قلبی را آرام میکند به همین علت برای بیمارانی که دچار تپش قلب شدید میشوند بسیارمناسب میباشد همچنین دمنوش فلوس برای کاهش سطح کلسترول خون بسیار مفید می‌باشد.

این دمنوش برای تقویت ماهیچه های قلب وباعث جلوگیری از تجمع چربی میشود. دمنوش فلوس باعث کاهش لخته شدن خون وحملات قلبی وخطر تصلب شرایین می‌شود.

خواص دمنوش فلوس برای مشکلات ادراری

همانطور که گفته شد دمنوش فلوس دارای خواص ضد میکروبی وضد باکتری می‌باشد. به همین علت مصرف این دمنوش برای پیشگیری از عفونت های ادراری بسیارمناسب می باشد. دمنوش فلوس باعث درمان برای اختلالات ادراری شامل بی اختیاری ادرار، سوزش هنگام ادرار کردن و ادرار کردن دردناک میشود.

مضرات و منع مصرف های چای فلوس

اگر برگ های درخت فلوس را به صورت خام مصرف کنید، ممکن است دچار مسمومیت شوید زیرا قسمت هایی از برگ های این گیاه سمی می باشد. همچنین استفاده بیش از حد از دمنوش گیاهی فلوس می تواند باعث تهوع، سرگیجه، اسهال و اسهال خونی در فرد می شود.

مصرف این دمنوش گیاهی برای بچه های کوچک، زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود. مشاوره با پزشک قبل از مصرف این دمنوش گیاهی بسیار ضروری می باشد.

مصلحات چای فلوس

ترکیب چای فلوس با روغن بادام شیرین خواص آن را چند برابر می کند. از دیگر مصلحات فلوس می توانیم مصطکی و انیسون را نام برد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *