ویتامین ای
ویتامین ای

مزایا و معایب ویتامین E در دوران رژیم لاغری

تاریخ نگارش

نوامبر 22, 2023

دسته‌بندی

ریپرتاژ

نظرات

بدون پاسخ

همان‌طورکه می‌دانید، لاغری مسیر یک شبه نیست و هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که با حذف کردن یک وعده غذایی یا کم خوری یک شبه وزن خود را کاهش داده است.

پروسه کاهش وزن نیازمند صبوری، اراده و رعایت اصول رژیم لاغری است که همه افراد چاق و آن دسته از افرادی که به دنبال تغذیه سالم هستند، بایستی آن را در نظر داشته باشند.

از طرفی، با توجه به کم شدن کالری دریافتی هر فرد به طور روزانه، در دوران رژیم، بدن به مرور زمان با کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مواجه خواهد شد که نادیده گرفتن این مسئله می‌تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، مصرف ویتامین‌های ضروری و مکمل‌ها علاوه بر افزایش سوخت و ساز و متابولیسم به جلوگیری از مواجه شدن بدن با انواع بیماری‌ها کمک می‌کند.

در بین ویتامین‌ها، ویتامین ای (E) یکی از ویتامین‌های ضروری و مهم برای بدن است که به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی خود در حفظ سلامت و مسیر کاهش وزن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

با صحبت درباره این ویتامین ممکن است با خودتان بگویید که ویتامین E تا چه اندازه در لاغری و کاهش وزن تاثیرگذار است و چه مزایا و معایبی دارد؟

ویتامین ای

اگر دوست دارید به تمام جواب سوالات خود پیرامون ویتامین E برسید و برای بالا بردن کیفیت زندگی و سلامتی خود گام بزرگتری بردارید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی برای محافظت از سلول‌های بدن در برابر اثر مخرب رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند.

ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین E، ویتامین‌هایی هستند که به راحتی از بدن دفع نمی‌شوند و در صورت مصرف بیش از اندازه، مقدار اضافی آن‌ها در کبد و بافت‌های چربی ذخیره شده و حتی ممکن است در صورت زیاده روی مسمومیت را در افراد مختلف به دنبال داشته باشد.

ویتامین E یک ویتامین ضروری در دوران رژیم لاغری است. از این رو، بهتر است آن را به صورت مکمل و یا در غذاهای انتخابی خود در دوران رژیم داشته باشید تا از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

ارتباط ویتامین E و چاقی

همان‌طور که می‌دانید، در دنیای امروز چاقی به یک معضل جهانی تبدیل شده است و عوارض آن، چالش بزرگی برای خانواده‌ها و به طور کلی جمعیت یک کشور به حساب می‌آید.

گذشته از آن، چاقی بدن را با عوارض و بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، دیابت، مشکلات قلبی عروقی و.. روبه رو می‌کند که همین مسئله قابل تامل و بررسی می‌باشد.

در کنار رژیم‌های غذایی کم کالری و بالا بردن فعالیت فیزیکی بدن، استفاده از مکمل‌های غذایی می‌تواند در پروسه لاغری مفید بوده و به حفظ سلامتی و کنترل بیماری‌های فرد چاق کمک کند.

از این رو، استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها از جمله ویتامین E در دوران رژیم به سبب دارا بودن فواید زیادی که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، می‌تواند مشروط به رعایت همه اصول رژیم غذایی، روند کاهش و لاغری شما را تسهیل‌تر نماید.

مصرف مکمل ویتامین E در دوران رژیم چه مزیت‌هایی دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال، این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل ویتامین E، در کنار سایر ویتامین‌ها از جمله ویتامین دی (D)، منیزیم، ویتامین گروه B12 و … اثربخشی فوق العاده‌تری خواهد داشت.

چرا که در دوران رژیم به دلیل کم شدن یکباره حجم غذاها، کمبود ویتامین و مواد معدنی در اکثر مواقع در بدن فرد رژیم گیرنده اتفاق می‌افتد:

دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده است

یکی از دلایل مهم چاقی و اضافه وزن در افراد وجود استرس اکسیداتیو و ایجاد شدن التهاب در بدن افراد است. استرس اکسیداتیو به عدم تعادل رادیکال‌های آزاد (اتم‌های ناپایدار تخریب کننده سلول‌ها) و آنتی اکسیدان‌ها در بدن گفته می‌شود.

جالب است بدانید که براساس تحقیقات، ویتامین E مانند یک سپر حفاظتی برای سلول‌ها در طول کاهش وزن عمل کرده و به طرز معجزه آسایی استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

از طرفی، مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که آن دسته افراد چاق و دارای اضافه وزن که دچار سندرم متابولیک هستند، از کمبود ویتامین E رنج می‌برند.

سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از اختلالات از جمله بالا رفتن فشارخون، قندخون، چربی اطراف شکم، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید گفته می‌شود که براساس بررسی‌های محققان آمریکایی، ویتامین E با کاهش دادن میزان استرس اکسیداتیو در بدن افراد به کندی این بیماری و علائم آن کمک می‌کند.

ویتامین دی

متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد

ویتامین E برای تبدیل غذاهای ما به انرژی ضروری است و عملکردهای متابولیکی بدن را ساده‌تر می‌کند. به بیان ساده‌تر، این ویتامین به جای ذخیره سازی غذاها به صورت چربی در بدن، از آن‌ها به عنوان سوخت اولیه بدن استفاده می‌کند.

گذشته از آن، به سلامت غده تیروئید که یک غده تنظیم کننده کلیدی سوخت و ساز است کمک کرده و بر عملکرد غده تیروئید نیز اثر می‌گذارد.

به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند

در دوران کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و عروق بسیار مهم است و ویتامین E در این مورد نیز حرفی برای گفتن دارد.

این ویتامین با جلوگیری از افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید در کنار اثر کاهنده استرس اکسیداتیو به حفظ سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

علاوه بر این، به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود، التهاب رگ‌های خونی را کاهش داده و عملکرد رگ‌ها را بهبود می‌بخشد.

باعث سلامت پوست می‌شود و از شل شدگی آن جلوگیری می‌کند

در دوران رژیم لاغری، فرد چاق به طور قابل توجهی ممکن است چربی و کلاژن پوست خود را از دست بدهد و این موضوع منجر به افتادگی، شل شدگی و خشکی پوست در افراد می‌شود.

در اینجا، ویتامین E به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و حفاظتی برای پوست وارد عمل شده و به حفظ حالت ارتجاعی و لطافت پوست کمک می‌کند. از طرفی، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود افتادگی و چین و چروک را کاهش می‌دهد.

رژیم لاغری

عوارض و معایب مصرف مکمل ویتامین E در دوران رژیم

هر مکمل غذایی در کنار تاثیرات فوق العاده خود، در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند برای افراد عوارضی را در پی داشته باشد. ویتامین E در صورت مصرف کمتر از 15 میلی‌گرم در روز برای اکثر افراد بی خطر است.

اما در صورت مصرف دوزهای بالاتر از 1000 میلی‌گرم خطرناک بوده و با عوارض جانبی همچون تهوع، خستگی، استفراغ ، اسهال، گرفتگی‌های شکمی و سر درد همراه است.

بنابراین، این مسئله می‌تواند در روند کاهش وزن اثر معکوس داشته باشد و پایبندی فرد را به رژیم غذایی خود کاهش دهد.

علاوه براین، مکمل ویتامین E ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. از این رو، اگر از داروهای زیر استفاده می‌کنید، اکیدا توصیه می‌شود که قبل از مصرف ویتامین E با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید:

  • داروهای ضد انعقاد خون (وارفارین)
  • داروهای استاتین (کاهش کلسترول)
  • استفاده ترکیبی از قرص‌های لاغری با ویتامین E

در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که شروع رژیم غذایی و پروسه کاهش وزن نیازمند صبوری، انگیزه و رعایت اصول برنامه غذایی شماست. اما در کنار رژیم و فعالیت فیزیکی مناسب، استفاده از مکمل‌های غذایی همچون ویتامین E به سبب دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و حفاظتی خود می‌تواند این مسیر را تسهیل نموده و به کاهش وزن شما کمک کند. پس نکاتی که ذکر کردیم را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *