جلوگیری-از-بیماری-های-لثه-و-دهان-و-پوسیدگی-دندان
جلوگیری-از-بیماری-های-لثه-و-دهان-و-پوسیدگی-دندان

شست و شوی دندان با چای سبز – جلوگیری از پوسیدگی

تاریخ نگارش

مارس 15, 2020

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اگر به دنبال ترکیبات طبیعی برای حفظ دندان‌ها و لثه‌های خود هستید، خوش‌بختانه گزینه‌های زیادی در پیش رو دارید. البته انتخابتان هر چه که باشد، نباید از یاد ببرید که ترکیبات طبیعی درنهایت نمی‌توانند جایگزین مسواک یا چوب مسواک و یا نخ‌دندان شوند. پس، اگر به محافظت از دندان‌ها و لثه‌های خودت علاقه‌مندید، باید از همه این گزینه ها با هم استفاده کنید.

آیا چای سبز اثربخشی در برابر پوسیدگی دندان دارد؟

دکتر ونیوان شی (استاد بیولوژی دهان در دانشگاه UCLA)، محصولات طبیعی مراقبت از دهان و دندان معمولا خطری ندارند و استفاده کردن از آن‌ها مانعی ندارد. به‌طور کلی، محققان همچنان درحال بررسی این هستند که کدام یک از این ترکیبات طبیعی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بیماری لثه اثربخشی بیشتر و بهتری دارد. البته، دانشمندان درباره برخی از این ترکیبات به نتایج قطعی رسیده‌اند و به عنوان مثال به قطع می‌دانند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک زیادی می‌کند. اغلب خمیردندان‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند، حاوی فلوراید هستند.

چای سبز و منتول و دیگران

بعضی از گیاهان یا مواد طبیعی، ازجمله نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رایج، می‌توانند به پاک‌سازی دندان‌ها کمک بسیاری کنند. همچنین، می‌توانید از محصولات موجود در لیست زیر برای این امر استفاده کنید:

دکتر شی معتقد است که جوش شیرین می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک کند و پراکسید هم قادر است بعضی از باکتری‌های دهان را از بین ببرد. البته برای مصرف پراکسید، باید آن را با مقدار قابل توجهی آب ترکیب کنید تا باعث سوختگی لثه و دهان شما نشود.

جلوگیری-از-پوسیدگی-دندان-با-چای-سبز

یکی از مطالعات علمی صورت گرفته در همین زمینه نشان می‌دهد که پاکسازی دهان با استفاده از چای سبز به طور جدی مانع ازساییدگی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. یکی از مطالعات دیگر هم ثابت کرده که چای سبز قادر است فعالیت مخرب مواد غذایی حاوی نشاسته‌ (مثل کیک ها و کراکر‌ها) را متوقف کند و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند. مطالعه دیگری نشان داده که نوشیدن روزانه چای سبز به‌ طور منظم، سلامت لثه‌ها را به میزان زیادی بالا ببرد.

عصاره‌هایی همچون اوکالیپتول، عصاره درخت چای و منتول می‌توانند باکتری‌های مضر در فضای دهان را از بین ببرند. علاوه بر این، می‌توانند مانع از شکل‌ گیری التهابات در لثه‌ها بشوند. بسیاری از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها خود از این ترکیبات و عصاره‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین ویتامین D هم باعث از بین رفتن باکتری‌های مخرب دهان شده و از همین جهت سلامت دهان و دندان را بالا میبرد. مطالعات اخیر نشان داده‌ که کمبود سطح ویتامین D در بدن، شانس ابتلا به بیماری های لثه و دهان را به طرو جدی می‌کند.

5 پاسخ

  1. باسلام ،ممنون ازاطلاعات خوبی که به زبان ساده قرار دادید واقعا برام مفیدبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *