حجامت-برای-چه-افرادی-خطرناک-است-2.jpg
حجامت-برای-چه-افرادی-خطرناک-است-2.jpg

حجامت برای چه افرادی خطر ناک است؟

تاریخ نگارش

می 15, 2020

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یک متخصص طب ایرانی معتقد فواید حجامت بسیار زیاد است اما انجام آن باید حتما تحت نظر پزشک بوده و متناسب با شرایط جسمانی و سنی افراد انجام شود. چرا که حجامت برای افرادی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

دکتر زهرا جعفری متخصص طب ایرانی با بیان اینکه در طب سنتی ایرانی اسلامی یک سری اصول برای حفظ سلامتی و تندرستی افراد مورد تاکید است، گفت: از جمله این موارد،‌ اصول شش گانه سلامتی شامل تغذیه، کنترل استرس و حالت‌های روحی، خواب مناسب، فعالیت بدنی، روش‌های مختلف پاکسازی بدن و آب و هوا است.

حجامت در طب سنتی:

حجامت یکی از روش‌های پاکسازی بدن است که جزو اصول پیشگیری و درمان در طب سنتی ایرانی اسلامی محسوب می‌شود و تقریبا در مراحل انتهایی کار قرار دارد، بدین صورت که افراد باید ابتدا برای بهبود سلامت خود بحث تغذیه، کنترل استرس، خواب، فعالیت بدنی و… را انجام داده و بعد اقدام به روش‌های پاکسازی بدن از جمله “حجامت” کنند.

جعفری با اشاره به وجود دو نوع حجامت عام و حجامت خاص گفت: در حجامت عام از مابین دو کتف خون گیری انجام می شود و در حجامت خاص با توجه به مشکل هر عضو حجامت در همان نقطه انجام می‌شود.

حجامت یک نوع پاکسازی بدن است، به نحوی که خون خارج شده از بدن با این روش حاوی مواد زائد بدن است.

از طرفی با ایجاد تحریک فزیکی روی بدن به هنگام حجامت، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

حجامت برای چه کسانی مفید است؟

انجام حجامت نیازمند شرایط جسمانی مناسبی است، به عنوان مثال باید قوام و غلظت خون فرد باید به میزانی باشد که بتوان حجامت را انجام داد، بنابراین هر فردی نمی تواند خودسرانه و بدون تشخیص درست حکیم یا طبیب طب سنتی حجامت کند.

حجامت غالبا برای افرادی که دارای غلیان خون بوده و یا خون گرم دارند و در شروع سال و فصل بهار دچار بثورات پوستی ‌شوند توصیه می‌شود اما همین افراد هم باید حتما با نظر پزشک و حکیم اقدام به انجام این کار کنند.

حجامت برای چه کسانی خطرناک است؟

هر فرد باید جهت بررسی مشکلات جسمانی خود اول به طبیب طب سنتی ایرانی اسلامی مراجعه کرده و اول تغذیه خود را اصلاح کرده، بعد به استفاده از دمنوش‌ها و گیاهان دارویی روی آورده و اگر همه این موارد کفایت نکرد با تشخیص طبیب حجامت انجام می‌شود.

متاسفانه امروزه بعضا شاهد انجام حجامت برای نوزادان سنین چهار تا شش ماهه هستیم، و این درحالی است که ابن سینا در کتاب “قانون” که از منابع اصلی طب سنتی ایرانی اسلامی است انجام حجامت را برای افراد زیر ۱۴ سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند.

عبارات کلیدی این متن: حجامت و زمان حجامت، حجامت در طب سنتی و حجامت در طب سنتی ایرانی اسلامی و طب سنتی ایرانی اسلامی چه چیزی است ؟ طب سنتی ایرانی اسلامی و حجامت برای چه افرادی خطرناک است. خطر حجامت برای چه کسانی است ؟ چرا حجامت خطرناک است. و آیا حجامت برای افراد و کسی خطرناک است؟

5 پاسخ

  1. باسلام ،ممنون ازاطلاعات خوبی که به زبان ساده قرار دادید واقعا برام مفیدبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *