انواع-کلسترول-خون-و-راه-های-کاهش-آن-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

انواع چربی خون و راه های کاهش آن در طب سنتی ایرانی اسلامی

در بین مواد غذایی که در برابر کلسترول سلاح پر قدرتی هستند موادی وجود دارد که یک درمان بی خطر و طبیعی به شمار می‌رود و مؤثر بودن آن به اثبات رسیده. ما در این مقاله سعی خواهیم کارد که انواع چربی خون و راه های کاهش آن را از دیگاه طب سنتی ایرانی اسلامی و طب مدرن مورد بحث قرار دهیم. و انواع مواد خوراکی شامل انواع کسترول خون مفید و مضر را به شما معرفی کنیم.

کلسترول از انواع چربی هایی است که به طور طبیعی در کبد تولید می‌شود که به عملکرد بدن کمک می‌کند، چرا که سلول‌های بدن از آن بهره می‌برند، با این وجود، همه‌ی کلسترول ها مفید نیستند. کلسترول LDL که اغلب از آن به عنوان کلسترول «مضر» یاد می‌شود، به داخل دیواره‌ی عروق خونی می‌چسبد. این مسأله باعث انسداد عروق خونی و کاهش امکان عبور خون در رگ هایی میشود که فعالیت خون رسانی به قلب را برعهده دارند، و ریسک حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را به طور جدی افزایش می‌دهد.

کلسترول HDL از نوع مفید انواع کلسترول است که بر خلاف این سیستم مضر عمل می‌کند. کلسترول HDL کلسترول LDL را از محل رسوب جدا می‌کند و آن را به کبد باز گردانده و در آنجا از بدن دفع می‌شود.

تحقیقات دانشمندان ثابت کرده برخی از مواد غذایی میزان کلسترول LDL درون خون را کاهش و در عین حال سطح کلسترول HDL را افزایش می‌دهند، بنابراین با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود می‌توانید این ماده‌ی مضر را تحت کنترل نگه دارید.

یکی از این مواد غذایی عسل است که تحقیقات نشان داده قادر به ایجاد این تعادل در بدن است.

تأثیر عسل در کاهش چربی خون

دانشمندان در تحقیقی با شرکت ۵۵ بیمار به مقایسه‌ی عسل و شکر پرداختند و متوجه شدند مصرف عسل باعث کاهشی ۵/۸ درصدی در میزان چربی LDL و افزایشی ۳/۳ درصدی در سطح چربی HDL شده بود.

دلیل اینگونه خاصیت عسل احتمالا در آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده‌ی غذایی پنهان است. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که تصور می‌شود بسیار زیادی در خصوص حفظ سلامت قلب داشته که یکی از آن ها کاهش کلسترول LDL در خون است.

علاوه بر این، تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که مصرف عسل طبیعی باعث شده بود که قلب موش ها از تنش اکسیداتیو در امان بماند. تنش اکسیداتیو نوعی فرآیندی طبیعی است که در طول آن مولکول‌های ناپایداری به اسم رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن صدمه وارد میکنند.

انواع-کلسترول-خون-و-راه-های-کاهش-آن-در-طب-سنتی
انواع-کلسترول-خون-و-راه-های-کاهش-آن-در-طب-سنتی

چند راهکار دیگر برای کاهش کلسترول خون

جهت کاهش سطح کلسترول خون می بایست از مصرف غذا‌های چرب به ویژه مواد غذایی‌ حاوی نوعی چربی به اسم چربی اشباع شده دوری کنید.

مواد غذایی‌ با چربی اشباع زیاد، عبارتند از:

  • گوشت‌های چرب و کالباس و سوسیس
  • کره گیاهی و حیوانی، پیه حیوانی و کره‌ی مایع
  • پنیر‌های کرمی و سفت، مانند چدار
  • انواع کیک‌ و بیسکوییت‌
  • مواد غذایی حاوی روغن پالم یا روغن نارگیل.


اما مواد غذایی گوناگونی هم وجود دارند که حاوی نوع سالم تری از چربی ها به نام چربی اشباع نشده هستند.

این مواد غذایی منابع غنی چربی اشباع نشده هستند:

  • ماهی‌های چرب مثل سالمون و ماهی خال مخالی
  • برنج قهوه ای، نان و پاستا
  • مغز‌ها و دانه‌های خوراکی
  • میوه‌ها و سبزیجات

داشتن یک سبک زندگی پر نشاط و تحرک می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل ورزش‌های ساده‌ای همچون پیاده روی و دوچرخه سواری تا فعالیت‌های سنگین تری مثل دویدن و ژمیناستیک و ورزش های سنگین هوازی و پرتحرک باشد.

۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در حد متوسط در طول هفته می‌تواند سطح کلسترول را بهبود ببخشد. ورزش هوازی در حد متوسط به معنای آن است که آنقدر فعالیت بدنی داشته باشید که تعداد ضربان قلب تان در دقیقه بالا رود و عرق بکنید.

یک راه که بتوانید تشخیص بدهید شدت ورزشی که در حال انجام هستید متوسط است یا نه، این است که در طول انجام آن بتوانید با دیگران صحبت کنید، اما قادر به آواز خواندن نباشید.

استاتین‌ها هم دارو‌هایی هستند که می‌توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. این دارو‌ها اغلب برای افرادی که به بیماری قلبی کرونری یا دیرگ بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند و یا افرادی که ممکن است طی 10 سال آینده به آن مبتلا شوند تجویز می‌شوند. که ابته این داروها را می توان با داروی های طبیعی و معروف طب سنتی تکمیل کرد.