خواص-پای-مرغ،-پنجه-طلایی-سلامتی-و-تندرستی
خواص-پای-مرغ،-پنجه-طلایی-سلامتی-و-تندرستی

خواص پای مرغ، پنجه طلایی سلامتی و تندرستی

تاریخ نگارش

آگوست 20, 2020

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بسیاری از مردم؛ حتی با شنیدن اسم آن هم مشکل دارند،  چه برسد به  اینکه بخواهند آن را مصرف کنند. پای مرغ  از دیرباز در کشور ما مصرف داشته است. 

یکی از  افرادی که برای خرید پای مرغ به مغازه مراجعه کرده بود، درباره این ماده غذایی گفت: مدتی است دست فرزندم شکسته است و به پیشنهاد مادربزرگم به او سوپ پای مرغ می‌دهم و به نظرم تاثیر خوبی در روند بهبود شکستگی  فرزندم داشته است.

 هنگامه مهدوی نیا، کارشناس تغذیه بیمارستان شفا کرمان درباره فواید پای مرغ گفت:  پنجه‌مرغ در کشور ما مصرف زیادی ندارد؛ اما این ماده غذایی، منبعی از املاح است.

او افزود: البته در خصوص تاثیرات درمانی پای‌مرغ مطالعاتی انجام شده است و این تحقیقات نشان‌دهنده آن است که پنجه‌مرغ منبع خوبی از یک سری املاح و پروتئین‌ها است و جدا از بحث تغذیه‌ای از نظر اقتصادی نیز پاسخگوی بخشی از نیاز مردم جامعه هست که قدرت خرید گوشت را ندارند. 

مهدوی نیا افزود: اگر چه پای مرغ حاوی بخش‌های غضروفی است و سوپ آن حالت ژلاتینی دارد؛ ولی به دلیل آن‌که ارزش پروتئینی چندانی ندارد، نمی‌تواند عاملی برای ساخت غضروف‌ها به شمار آید و در ضمن برای هیچ گروه سنی به عنوان یک انتخاب خوب توصیه نشده است؛ چرا که چربی اشباع بالایی داشته و برای افراد با اضافه وزن و مبتلایان به دیابت مضر است.

او با اشاره به اینکه پوست پنجه مرغ ممکن است، حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد، صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در مرغ‌ها به آن‌ها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده  یا به آن‌ها هورمونی داده باشند، افزود: همه این مواد وارد پوست و تمام احشای مرغ می‌شود؛ لذا به منظور استفاده از پای مرغ حتما آن را از مرغداری‌های ارگانیک و مطمئن تهیه  کنید. 

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا کرمان کلسترول را در پای‌مرغ درحد مطلوب دانست و تصریح کرد: چون کلسترول پای‌مرغ درحد مطلوب است و از نظر ترکیبات چربی درحد بالایی قرار ندارد، دو دسته از افراد جامعه، یعنی بچه‌های در حال رشد و افرادی که از سلامت جسمانی کامل برخوردارند، می‌توانند از  پنجه مرغ مصرف کنند.

او با اشاره به نقش پنجه‌مرغ در تامین شدن کلسیم بدن گفت: پنجه‌مرغ تنها بین ۵ تا ۶ درصد از آهن بدن را فراهم می‌کند.

مهدوی نیا عنوان کرد: در مورد ویتامین A و D هم باز روال به همین شکل است و از پنجه‌مرغ به عنوان یک ماده‌مغذی تامین‌کننده ویتامین‌ها نمی‌توان حساب کرد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند با مصرف پنجه‌مرغ می‌توانند ویتامین D مورد‌ نیازشان را تامین و جلوی پوکی استخوان‌شان را بگیرند، تصریح کرد: بیشتر یک باور سنتی غیر علمی در زمینه مزایای پای‌مرغ در کشور ما وجود دارد. 

او در پاسخ به این سوال که پای مرغ برای چه کسانی مضر است؟ افزود: بیماران قلبی و عروقی که کلسترول خونشان بالا است به دلیل کلسترول پای مرغ ، بهتر است  در مصرف آن احتیاط کنند. 

مهدوی نیا در مورد مواد مغذی پای مرغ چنین گفت: طبق تحقیقات انجام شده پای مرغ حاوی بسیاری ازپروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها نیست.

 او درباره فواید درمانی پای مرغ چنین گفت: پای مرغ بهترین درمان برای پوکی استخوان، بهترین درمان برای راشیتیسم،  بهترین ماده برای جلوگیری و ترمیم پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها،  بهترین ماده برای  پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش،  بهترین جایگزین برای قرص‌های غضروف ساز، بهترین کمک برای رشد کودک و نوجوان،  بهترین درمان برای سرماخوردگی و ضعف شدید، بهترین منبع گلوکزامین و سولفات کندورایتین،  بهترین ترمیم کننده شکستگی استخوان و بهترین بهبود دهنده کمردرد یا دیسک کمر است. 

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا کرمان گفت: بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح ارتوپدی در بسیاری موارد استفاده از سوپ‌های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

مهدوی نیا در خصوص مصرف پای مرغ برای افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند، توصیه کرد: هنگام خوردن این عصاره، مقداری آب لیموترش و یا آب غوره به غذای خود اضافه کنند.

منبع: YJC

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *