طبع-و-خواص-میگو-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی
طبع-و-خواص-میگو-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

طبع و خواص میگو در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

دسامبر 18, 2021

دسته‌بندی

محصولات حیوانی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

میگو یکی دیگر از غذاهای دریایی معروف در کشور ما و دیگر کشور های جهان است. میگو از دسته سخت پوستان و یک جانور ده پا، با بدنی کشیده است. میگوها گونه های مختلفی دارند و در بستر دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند. طول عمر آنها بین 1 تا 7 سال متغیر است. به نظر می رسد که بشر سالیان درازی است که از میگو تغذیه می کند. از میان گونه های فراوان میگو تنها حدود 20 نوع از آن جهت مصارف انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه با توجه به مشخص شدن خواص فراوان میگو، به خصوص طبع و خواص میگو در طب سنتی ایرانی اسلامی، این غذای دریایی طرفداران بیشتری پیدا کرده و پرورش میگو تبدیل به یکی از مشاغل پر سود شده است.

طبع میگو در طب سنتی

طبع میگو در طب سنتی چیست ؟ طبع میگو سرده یا گرمه ؟ طبع میگو سوخاری و پخته و خام ؟ طبع میگو سرد است یا گرم ؟ طبع میگو دریا ؟ طبع میگو و ماهی ؟ طبع میگو سرده یاگرم ؟ طبع میگو گرم است یا سرد؟ طبع میگو سرد است یا گرم ؟

برخلاف اغلب غذاهای دریایی که طبع سرد دارند، ماهی روبیان که به میگو مشهور است، طبع میگو در طب سنتی، گرم و تر است.معمولا توصیه می شود که مصرف ماهی ها به دلیل طبع سرد در فصول سرد سال کاهش داده شود. اما میگو با داشتن طبع گرم و تر، محدودیتی برای مصرف ندارد و میتوانید در تمام طول سال از آن بهره ببرید.

خواص شگفت انگیز میگو

  • بر عملکرد مغز تاثیز میگذارد و از آلزایمر جلوگیری می کند.
  • ضد سرطان است.
  • کم کالری است و باعث چاقی نمی شود.
  • قدرت یادگیری را بالا میبرد.
  • سرشار از پروتیین است و اسیدچرب های مورد نیاز چشم و مغز را تامیین می کند.
  • ضد التهاب است.
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • در کاهش فشار خون موثر است.
  • در درمان کم خونی موثر است.
  • هضم راحتی دارد و برای همه گروه های سنی قابل استفاده است.
  • در درمان افسردگی موثر است.
  • ویتامین های گروه ب در آن فراوان است.
  • تقویت کننده قوای جنسی است.
  • در بهبود اختلالات تیروییدی مفید است.

درمان فیبروم رحم با میگو

فیبروم یکی از شایعترین بیماری های لگنی در بین زنان است که به دلایل متعددی ازجمله چاقی، عدم رعایت بهداشت، مصرف داروها بویژه قرص های ضد بارداری و… ایجاد می شود.
فیبروم ها بسته به نوعی که دارند، با روشهای درمانی مختلف مورد درمان قرار می گیرند.
یکی از آسانترین روش عا برای درمان فیبروم استفاده از رژیم های مناسب غذایی است.
با تغذیه سالم و اصولی علاوه بر کاهش محرک های بیماری، وزن نیز به تعادل می رسد و راه برای درمان هموارتر می شود.

یکی از مواردی که به کوچک شدن فیبروم کمک می کند مصرف به اندازه ویتامین دی است. این ویتامین در میگو به وفور وجود دارد و مصرف منظم میگو می تواند در درمان این بیماری موثر باشد.

طبع-و-خواص-گوشت-میگو-در-طب-اسلامی

فواید میگو سوخاری

میگو سوخاری به این دلیل که با فزایش کالری و چربی و سدیم همراه می شود برای گروه های سنی پرخطر توصیه نمی شود اما برای کودکان به ویژه آن دسته از کودکانی که به اندازه کافی وزن نگرفته اند انتخاب مناسبی است. در کودکان بدغذا و بهانه گیر میگو سوخاری یک انتخاب خوشمزه، جذاب و پرفایده است. علاوه بر سرگرم کردن کودکان و علاقمند شدن آنها به میل کردن، موجب افزایش وزن آنها نیز می شود.

فواید میگو در بارداری

مصرف میگو در بارداری برای مادر و جنین فواید زیادی دارد اما باید توجه داشت که از زیاده روی در مصرف آن پرهیز کرد. مصرف یک وعده شامل میگو در هفته که به روشهای مختلفِ آب پز، بخارپز، کبابی یا سوخاری تهیه شده باشد، برای مادران باردار مفید فایده است. میگو حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر و امگا3 است. همچنین خطر زایمان زودرس را کم می کند و از تولد نوزادانی با وزن کم جلوگیری می کند.

میگو همچنین باعث تقویت چشم و مغز جنین می شود. ویتامین های گروه ب را در بدن مادر و فرزند تامین کرده و حاوی میزان مورد قبولی از آهن، منیزیم، پروتیین و دیگر مواد مغذی است.

فواید میگو در بدنسازی

همیشه پای طرفداران تناسب اندام درمیان است. ماده غذایی نیست که معرفی بشود و از جنبه رژیمی مورد بررسی قرار نگیرد. افرادی که در رشته های ورزشی از جمله بدنسازی فعالیت دارند و کسانی که دائما به دنبال حفظ تناسب اندام هستند می توانند از میگو بهره بگیرند.

میگو حاوی مقدار زیادی پروتیین و اسید آمینه است و تنها با مصرف مقدار کمی از آن می توان خود را برای داشتن عضلاتی محکم و پیچ خورده آماده کرد! در بدنسازان، تاثیر مصرف میگو بر رشد عضلات و تنظیم هورمون ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و میگو به یک وعده غذایی محبوب و پرخاصیت برای ورزشکاران تبدیل شده.

فواید میگو برای مغز

وجود اسیدهای چرب امگا3 در میگو عاملی است که آن را به یک ماده مقوی مغز تبدیل کرده است. میگو باعث رشد سلولهای جدید و دفع سلول های مرده و بهبود عملکرد مغز می شود. به ویژه در کودکانی که در سن رشد قرار دارند موجب تقویت حافظه و افزایش یادگیری می شود. بنظر می رسد که مصرف به اندازه میگو، زوال مغز و ابتلا به آلزایمر در سالمندان را به تاخیر می اندازد.

خواص میگو کبابی

یکی از بهترین روشهای طبخ میگو، کباب کردن آن است. در این روش علاوه بر اینکه ترکیبات و مواد مغذی آن بیشتر حفظ می شود، کالری کمتری نیز پیدا می کند و مانع از چاقی می شود. میگو کبابی سرشار از انرژی و باعث آزاد شدن رادیکال ها در بدن می شود. مصرف میگو کبابی احساس سیری و در عین حال سبکی به فرد می دهد و به دلیل داشتن کالری پایین گزینه خوبی برای کاهش وزن و رژیم های لاغری است.

خواص میگو برای کودکان

مصرف میگو در کودکان:

  1. اشتها آور است.
  2. از ابتلا به کم خونی جلوگیری می کند.
  3. رشد مغز را تقویت می کند
  4. باعث استحکام دندان ها و استخوان ها می شود.
  5. سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  6. روند رشد را بهبود می بخشد.
  7. عفونت ها را درمان می کند.
  8. موجب تقویت هوش و یادگیری می شود.
  9. ضد سرطان است.
  10. موجب تقویت بینایی می شود و از ضعیف شدن چشم کودکان جلوگیری می کند.

خواص میگو برای مردان

مصرف میگو در مردان فوایدی دارد که به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • کم کالری و پر انرزی است.
  • کلسیم بالایی دارد و میزان کلسیم بدن را تامین می کند
  • میزان مناسب تستوسترون  را سنتز می کند.
  • میگو ناتوانی های جنسی را کاهش می دهد.
  • باعث افزایش قوای جنسی و میزان منی می شود.
  • از ابتلا به بیماری های پروستات جلوگیری کرده و در روند درمان مبتلایان به بیماری های پروستات تاثیر مثبت دارد.
  • کلسترول های بد را از بین برده و تولید کلسترول خوب می کند.
  • قدرت باروری را بالا می برد.

مصلح میگو چیست؟

در منابع طب سنتی ایرانی اسلامی از سکنجبین به عنوان مصلح میگو یاد کرده اند.

به متن طرز تهیه سکنجبین سر بزنید.

عوارض و مضرات میگو

میگو باعث بالا رفتن کلسترول خون میزشود. بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای کلسترول بالا هستند باید با احتیاط همراه باشد. مصرف میگو برای افراد مبتلا به نقرس مضر است. مصرف آن به بیماران کلیوی توصیه نمی شود. ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود. از علایم الرژی به میگو دل درد، تهوع، خارش و سوزش دهان و بدن است.

در این مقاله می توانید طبع و خواص میگو در طب سنتی ایرانی اسلامی و خاصیت میگو و فواید میگو در طب اسلامی و عوارض میگو در طب سنتی ایرانی اسلامی را بخوانید.

10 پاسخ

  1. من خیلی تحقیق گردم میگو طبعش در مقایسه با ماهی یه کم از ماهی گرمتر هست ولی نمیشه گفت میگو گرمه چون وقتی میخوری اصلا مثل گرمیجات نیست بلکه بیشتر به به سردیها شبیه تره متاسفانه همه اشتباه میکنن وصرفا بدلیل اینکه میگو به اندازه ماهی سرد نیست فکر میکنن میگو گرمه به هیچ عنوان میگو گرم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *