طبع و خواص آلبالو در طب سنتی
طبع و خواص آلبالو در طب سنتی

بررسی طبع آلبالو تازه و آلبالو خشک+ خواص+ مضرات و مصلحات در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

آگوست 13, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آلبالو یکی از میوه های پر طرفدار بهاری و تابستانی است . میوه آلبالو در واقع بومی اروپا و آسیا است. میوه ای ترش مزه، خوش طعم و عطر و قرمز رنگ که سرشار از ویتامینهای ( آ ، ب ، د ، ث ) می باشد و دارای مواد معدنی فراوانی مثل منیزیم ، کلسیم ، آهن است و دارای مقادیر کمتری از مواد معدنی شامل سدیم ، پتاسیم ، روی و فسفر می باشد .

آلبالو از آن دسته درختانی است که از همه قسمت های آن استفاده می شود. چوب آلبالو در صنایع چوبی و لوازم خانگی بسیار پر استفاده و مقاوم است. از میوه آلبالو نیز به روشهای مختلف استفاده می شود؛

این میوه عموما به شکل مربای آلبالو ، آلبالو پلو ، ترشی آلبالو و شربت آلبالو مورد استفاده عموم قرار میگیرد.مصرف به صورت میوه تازه

خشک کرده

مربای آلبالو

شربت آلبالو

مارمالاد آلبالو

ترشب آلبالو و…

از آلبالو در طبخ غذاهایی مانند آلبالوپلو نیز استفاده می شود.

طبق آزمایشاتی که روی این میوه انجام گرفته است ، این میوه دارای خواص سودمند و مفید برای بدن می باشد و از نظر طبی به درمان برخی بیماری ها و اختلالات کمک می کند. در ادامه به بررسی طبع و خواص آلبالو می پردازیم.

طبع آلبالو سرد است یا گرم؟

کارشناسان طب سنتی در منابع معتبر این حوزه آورده اند که طبع آلبالو سرد و خشک است. از این رو افراد با مزاج سرد بهتر است از مصرف آلبالو پرهیز کنند. یا بسیار محتاطانه، به مقدار کم و همراه با مصلح میل کنند.

در مقابل این میوه مناسب افرادیکه دارای طبیعت گرم می باشند و دچار گرمازدگی و تب هستند ،بسیار مفید و قابض می باشد .

و بدان جهت چون برای رفع حرارت و تشنگی استفاده می گردد، پس برای دفع صفرا بسیار اهمیت دارد و برای افرادیکه در گرما حالت تهوع پیدا می کنند ، بسیار مفید بوده و باعث تقویت معده میگردد .

طبع آلبالو
طبع آلبالو

خواص آلبالو در طب سنتی

  • اعصاب: خواص آرام بخش دارد و موجب آرامش اعصاب و روان می شود. به این شرط که به اندازه مصرف شود و زیاده روی صورت نگیرد.
  • قلب: در درمان بیماری های قلب و عروق موثر است. آلبالو موجب انبساط رگهای کرونری قلب می شود که جریان خون را بهبود می بخش و از نارسایی و حملات قلبی پیشگیری می کند.
  • کبد: نارسایی های کبد به کمک مصرف آلبالو برطرف می شود. نارسایی کبد باعث بروز مشکلاتی همچون تلخی دهان، کاهش اشتها، بدبو شدن دهان، رنگ پریدگی،یبوست و… می شود که می توان با مصرف صحیح و به اندازه آلبالو همه این موارد را برطرف کرد.
  • کلیه: شربت و مربای آلبالو نقش ضد التهابی برای کلیه دارند. هچنین جوشانده آلبالو باعث پالکسازی کلیه و مثانه و مجاری ادراری می شود. گفته شده که مصرف آلبالو به دفع سنگ کلیه نیز کمک می کند.
  • پوست: آلبالو موجب شفافیت و درخشندگی پوست می شود، منافذ پوست را پاکسازی کرده و از بروز جوش جلوگیری می کند.
  • لاغری: خواص چربی سشوزی آلبالو باعث می شود که چربی های انباشته شده در شکم و پهلو تحلیل رفته و نابود شوند و به مرور به کاهش وزن و لاغری منجر می شود.

دیگر خواص آلبالو به این شرح اند:

نشاط آور است.

اشتها را تحریک کرده و از سوء تغذیه جلوگیری می کند.

ضد عفونی کننده است.

صفرا بر است.

عطش و تشنگی را کاهش می دهد.

تب بر و پایین آورنده حرارت بدن است.

خون را تصفیه می کند.

خون ساز است و خون سالم تولید می کند.

در درمان کم خونی موثر است.

مصرف آلبالو در دوران شیردهی

آلبالو بسیار نفاخ است به همین جهت مصرف آن در شیردهی ممکن است باعث نفخ و دل درد و بی قراری نوزاد شود. بهتر است مادران در دوران شیردهی حتی المکان از مصرف آلبالو پرهیز کنند اما در صورت مصرف می توانند با میل کردن مقداری نبات یا عرق نعنا از میزان نفخ آن و اثر گذاری اش در شیر بکاهند.

طبع و خواص آلبالو خشک
طبع و خواص آلبالو خشک

طبع و خواص آلبالو خشک در طب سنتی

به علت اینکه آلبالو دوره برداشت کوتاهی دارد ، خیلی زود در بازار کم می شود . به منظور استفاده بیشتر در سراسر سال، به روشهای مختلف آلبالو را نگهداری می کنند که یکی از این روشها خشک کردن آن است.

آلبالو خشک مثل آلبالو تازه طبع سرد دارد و سرشار از ویتامین c  میباشد . بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است

آلبالو خشک نیز به نوبه خود سرشار از خواص مفید و سودمند است که از آن دسته میتوان به موارد ذیل اشاره نمود .

  • کاهش قند خون ناشتا
  • کنترل فشار خون
  • پیشگیری ازسرطان
  • جلوگیری از سرما خوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • به علت داشتن دو عنصر آنتوسیاسین و کرستین علائم بیماری آسم را کاهش می دهد .
  • کنترل فشار خون :به دلیل وجود پتاسیم و آنتی اکسیدان بالا در آلبالو خشک ، این ماده قادر به پائین آوردن فشار خون میشود .
  • خاصیت سم زدایی :این میوه بسیار ادرار آور است ، به همین علت باعث دفع سموم می گردد و برای کسانیکه سنگ کلیه دارند بسیار منفعت دارد .
  • کنترل قند خون :به علت داشتن کرستین در نوعی آنتی اکسیدان می باشد که موجب کاهش سطح قند خون و دیابت می گردد .

آلبالو خشک چاق کننده است یا لاغر کننده؟

آلبالو خشک دارای کربوهیدرات فراوانی میباشد و چون آلبالو خشک برعکس آلبالوی تازه اشتها را کاهش می‌دهد و باعث میگردد بدن چربی سوزی نماید. و این چربی سوزی ناشی از مصرف آلبالو به کاهش وزن می انجامد.

عوارض و مضرات آلبالو+ موارد منع مصرف

  1. آلبالوی ترش دیرهضم است و باعث سنگینی معده و دل درد می شود.
  2. افرادی که معده و روده ضعیف یا حساس دارند آلبالو میل نکنند. (در صورت تمایل و ضرورت، بهتر است از مربا یا کمپوت آن استفاده کنند.)
  3. دیابتی ها نباید در مصرف آلبالو زیاده روی و بی احتیاطی کنند.
  4. بیماران کلیوی تحت نظر و مشورت پزشک آلبالو میل کنند.
  5. افرادی که اضافه وزن دارند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا میان وعده میل کنند چرا که خاصیت اشتها آوری آن موجب پرخوری و افزایش چاقی می شود و خاصیت چربی سوزی آلبالو را به حاشیه می برد.

مصلحات آلبالو :

همانطور که گفتیم طبع آلبالو سرد است. به جهت تعدیل این سردی و بهبود خواص آلبالو، بهتر است آن را با مصلحات آن که اغلب دارای طبع گرم و خشک هستند میل کرد. ادویه هایی مانند گلپر مصلح خوبی برای آلبالو هستند. زعفران نیز موجب بهوبد طبع و خواص آلبالو می شود.

اگر چنانچه آب آلبالو یا مربای آلبالو را با یک دهم رازیانه مخلوط کنند ، برای درمان سوزش ادرار ، حرارت مثانه و جهت رفع سنگ مثانه بسیار نافذ می باشد .

6 پاسخ

  1. از آنجاییکه آلبالو طبع سردی دارد ، برای افرادی که دارای طبع گرم(اشتباهه) می باشند ، مناسب نیست .جهت رفع این مساله میبایست آلبالو را با خوراکی های گرم و خشک مثل ادویه جات و زعفران مصرف نمود
    اشتباهه باید بنویسید برای سرد مزاجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *