اصفهان-سرامد-طب-ایرانی-اسلامی
اصفهان-سرامد-طب-ایرانی-اسلامی

اصفهان سرآمد طب سنتی ایرانی در کشور است.

تاریخ نگارش

نوامبر 23, 2021

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

متخصص طب سنتی در خصوص ظرفیت‌های علمی در زمینه طب سنتی، چالش‌ها و چشم انداز این تخصص در اصفهان توضیحاتی ارائه داد.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ظرفیت‌های علمی اصفهان در زمینه طب سنتی، اظهار کرد: طب سنتی در ابتدا با اصلاح غذای مصرفی، خواب، فعالیت‌های فیزیکی، رفع استرس‌، سبک زندگی و مزاج فرد را اصلاح می‌کند و این گونه از شدت بیماری می‌کاهد، پس نقش مهمی در زندگی و سلامت افراد دارد، لازم است بدانیم حدود ۳۰ پزشک دانش آموخته دکترای تخصصی طب سنتی در اصفهان مشغول فعالیت در این زمینه هستند، ۲۰ پزشک عمومی نیز از اصفهان در زمینه طب سنتی در شهرهای مختلف ایران تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون همایش‌های بسیار زیادی از جمله نقش طب مکمل و داروهای گیاهی در مراقبت حمایتی، تسکینی و بیماری‌های سخت درمان، تعیین مزاج و تدبیر آن و … در استان اصفهان برگزار شده، همچنین جلسات مختلفی در ارتباط با طب سنتی در صدا و سیما و دانشگاه اصفهان برگزار شده است و جایگاه صحیح طب سنتی در حال تکامل و پیشرفت است.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در درمان اکثر بیماری‌ها می‌توانیم از طب سنتی کمک بگیریم، اضافه کرد: در بعضی موارد اگر بیماری صعب‌العلاج نباشد پزشک می‌تواند با یک داروی گیاهی ساده بیماری را کنترل کند و این پزشک است که تصمیم می‌گیرد چه اقدامی انجام دهد، در بیماری‌های شدید ممکن است نیاز باشد بیمار هم از داروهای گیاهی و هم از داروهای شیمیایی و در بعضی موارد نیز از روش‌های جراحی نیز استفاده کند، بهره گرفتن از طب سنتی در درمان بیماری‌ها تأثیرات مثبتی دارد.

وی با بیان اینکه طب سنتی یک راهکار قدیمی و ارزشمند و نتیجه تحقیق هزاران دانشمند و پزشک شناخته شده‌ مانند ابوعلی سینا است، تصریح کرد: این روش طبابت بر پایه چهار اصل مزاج گرم، سرد، تر و خشک و چهار خلط انسان شامل بلغم، سودا، دم و صفرا بنا شده است، این روزها با پیشرفت فراوان طب سنتی، اکثر افراد برای درمان انواع بیماری‌ها و مشکلات از طب سنتی بهره می‌گیرند، اما باید استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود، چرا که طب سنتی علمی است که هر فردی در آن توانایی ندارد.

یوسفیان با تاکید بر اینکه امروزه افراد بسیاری با عدم آگاهی از این روش به عنوان متخصص طب سنتی در این زمینه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر قصد دارید برای درمان قصد مراجعه به متخصص طب سنتی را دارید، لازم است در انتخاب آن دقت داشته باشید تا افراد آگاه به این علم را انتخاب کنید.

وی گفت: در سال‌های اخیر افرادی بدون مطالعه کافی و مدرک علمی و دانشگاهی به این عرصه مهم پا نهاده‌اند و راه را برای افرادی که آگاهانه و با معلومات کافی در این عرصه فعالیت دارند، سخت کرده‌اند و چالش‌هایی را در خصوص اعتماد به طب سنتی ایجاد نمودند.

متخصص طب سنتی اصفهان سرآمد طب ایرانی در کشور است، اظهار کرد: کار آفرینی در بخش کشت، داشت، برداشت، فرموله کردن و ارزآوری یکی از دستاوردهای توسعه طب ایرانی است که اگر به آن پرداخته شود نتایج مفیدی را به همراه دارد. اصفهان با توجه به داشتن ۲۰ متخصص طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی سال‌ها است که در ترویج و توسعه طب ایرانی پیشرو است.

وی ادامه داد: اصفهان دو مرکز سلامتکده با مجوز بهداشت و بیش از ۲۰ مطب پزشک عمومی دوره دیده طب ایرانی که بیماران را ویزیت می‌کنند، حدود ۲۰ شرکت داروسازی و تولید فرآورده‌های طب سنتی فعال، بیش از ۳۰۰ هکتار زمین زیر کشت گیاهان دارویی، بیش از ۷۰۰ عطاری و مغازه عرضه گیاهان دارویی و … دارد که در آینده می‌تواند اصفهان را به قطب، توریسم درمانی طب ایرانی تبدیل کند.

یوسفیان خاطرنشان کرد: در اصفهان دانشگاه آزاد شهرضا با فعالیت رشته‌های تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی و معطر، کشت گیاهان دارویی، شیمی اسانس و شیمی دارویی جز اولین دانشگاه‌های کشور در توسعه کار آفرینی است؛ همچنین مدرسه بزرگ گیاهان دارویی در اصفهان یکی از مراکز تولید محصول مورد نیاز پزشکان طب سنتی است.

منبع: ایمنا.

5 پاسخ

  1. باسلام ،ممنون ازاطلاعات خوبی که به زبان ساده قرار دادید واقعا برام مفیدبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *