خواص خرما در طب سنتی ایرانی اسلامی
خواص خرما در طب سنتی ایرانی اسلامی

طبع خرما گرم است یا سرد ؟ خواص + مصلحات + مضرات

تاریخ نگارش

دسامبر 26, 2021

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خرما یا رطب میوه درخت نخل میباشد. خرما میوه ای خوراکی است که پوست نازک و هسته ای سخت دارد، طعم خرما شیرین میباشد.خرما به صورت خوشه های عظیم از شاخه های نخل آویزان است، بلندی درخت های نخل حدودا 10 الی 20 متر است.

خرما بیشتر در کشور هایی نظیر: ایران، عربستان، عراق، پاکستان و برخی دیگر از کشور های حاشیه خلیج فارس و در اکثر کشور های شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا به چشم میخورد.

قبل از اینکه خرما به صورت کامل برسد دارای سطح رطوبت بیشتر و قند کمتری در مقایسه با خرمای رسیده است که در این حالت به آن رطب میگویند.

شاید در ذهن خود با سوالاتی همچون: طبع خرما چیست؟ طبع خرما در طب سنتی؟ طبع خرما خشک چیست؟ طبع خرما گرم است یا سرد؟ طبع خرما گرم یا سرد؟ طبع خرما گرم است؟ مصلح خرما در طب سنتی؟ مصلح خرما؟ مصلح خرما چیست؟ خواص خرما؟ خواص خرما برای معده؟ خواص خرما برای مردان؟ خواص خرما برای زنان؟ خواص خرما خشک؟ خواص خرما برای لاغری و … مواجه شده باشید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا یا خواص خرما و طبع و عوارض مصرف آن آشنا شوید.

طبع خرما در طب سنتی چیست؟

طبع خرما در طب سنتی گرم و تر است اما طبع خرما خشک گرم و خشک درجه دو میباشد.

مصلح خرما در طب سنتی چیست؟

مصلح خرما در طب سنتی سکنجبین و آب انار است علاوه بر این میتوان از گلاب یا سماق با سرکه برای غرغره استفاده کرد. جویدن ترخونک برای مدت زیاد هم میتواند ضرر خرما را دفع کند.

خواص خرما در طب سنتی ایرانی اسلامی
طبع و خواص خرما در طب سنتی ایرانی اسلامی

خواص خرما در طب سنتی چیست؟

  • خواص خرما برای مردان: خرما اختلالات جنسی را برطرف میکند. فلاونوئید هایی که در خرما وجود دارد به درمان ناباروری مردان و افزایش تعداد اسپرم آن ها کمک میکند.
  • خواص خرما برای مو: مصرف خرما برای پیاز مو بسیار مفید است.مواد مغذی موجود در خرما باعث از بین رفتن چربی های اضافی مو میشود و موهای شما را تقویت میکند و سالم نگه میدارد.
  • خواص خرما برای معده: خرما و شیره خرما به درمان زخم معده و زخم های گوارشی کمک زیادی میکنند.
  • خواص خرما برای زنان: مصرف خرما برای خانم ها در دوران بارداری بسیار مفید است و به آن ها در تامین ویتامین ها و مواد معدنی کمک زیادی میکند.
  • خواص خرما برای کودکان: خرما دارای مقادیر بالایی کلسیم و منیزیم است که به تقویت و رشد خوب استخوان های کودکان کمک بسزایی میکند.
  • خواص خرما برای لاغری: خرما حاوی فیبر است که باعث میشود بعد از خوردن آن احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید، علاوه بر این خرما باعث کاهش اشتها نیز میشود و سبب کنترل وزن شما میشود.
  • خواص خرما برای کرونا: خرما دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که خطر ابتلا به بیماری هایی همچون کرونا را کاهش میدهد.
  • خواص خرما برای ریه: ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در خرما برای درمان بیماری آسم بسیار مفید عمل میکند.

خواص خرما برای زنان:

مصرف خرما فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو زنان دارد. خرما حاوی مقدار قابل توجهی آهن و ویتامین B است که باعث رشد مو و تحریک گردش خون میشود. شما میتوانید از مخلوط خرما و آلوئه ورا به عنوان ماسک استفاده کنید.

همچنین خرما با پروتئین زیادی همراه است که به صاف و براق شدن مو و تقویت حداکثری آن کمک بسزایی میکند. ویتامین B5 موجود در خرما سبب تقویت فولیکول های مو شده و از ریزش مو جلوگیری میکند.

خواص خرما برای زنان باردار نیز بسیار زیاد است. خرما دارای مواد مغذی متعددی است که مصرف آن در دوران بارداری مفید است. مصرف خرما سبب درمان یبوست و بواسیر دوران بارداری میشود.

خواص خرما برای معده:

خرما سبب تنظیم دستگاه گوارش میشود، به همین دلیل از سال ها قبل از خرما برای درمان زخم معده استفاده میکردند. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که خرما التهاب ناشی از زخم معده را کاهش میدهد و همچنین خوردن خرما به درمان ورم معده و زخم معده کمک بسزایی میکند.

خرما به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های متعدد به جنگ رادیکال های آزاد میرود و طبق مطالعات انجام شده خطر ابتلا به سرطان معده و روده و زخم معده را کاهش میدهد.

علاوه بر موارد گفته شده، مصرف خرما از ترش کردن معده نیز جلوگیری میکند.

عوارض مصرف خرما:

  • مصرف خرما به خودی خود برای بدن مضر نیست اما زیاده روری در مصرف آن میتواند با عوارض زیر همراه باشد:
  • مشکلات شکمی
  • بروز جوش
  • حمله آسمی
  • افزایش وزن
  • ابتلا به بیماری هیپرکلامی

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *