لاغری-با-سرکه-سیب
لاغری-با-سرکه-سیب

روش لاغری و کاهش چربی شکم با سرکه سیب در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 24, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چربی احشایی یا شکمی در حفره شکمی جای می‌گیرد که محل قرارگیری اندام‌های مهمی مانند کبد و روده‌هاست. بنابراین، تجمع چربی شکمی می‌تواند برای عملکرد‌های حیاتی بدن خطرناک باشد و خطر بیماری‌های مزمنی مثل بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.


خوشبختانه می‌توان تجمع چربی شکمی را با تصمیم‌های درست تغذیه‌ای و سالم برطرف کرد. نتایج یک مطالعه که توسط چند محقق ایرانی (سادات‌خضری، سعید‌پور، حسین‌زاده و امیری) در نشریه فانکشنال فود انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از سرکه سیب می‌تواند چربی‌های سرسخت شکمی را برطرف کند.

ماده اولیه سرکه سیب همان ماده اولیه سایر سرکه‌ها، یعنی استیک اسید است که هنگام تخمیر قند‌های سیب تولید می‌شود. وقتی سرکه سیب تصفیه می‌شود یک ماده شفاف از آن بر جای می‌ماند، اما اگر سرکه سیب را تصفیه‌نشده رها کنید، رنگ آن کدر می‌شود و یک ماده ابری و ژله‌ای بر جای می‌ماند. علتِ رنگ کدر سرکه سیب در این وضعیت ترکیبِ باکتری و مخمری است که در طول فرایند تخمیر شکل می‌گیرد که به آن «مادر» گفته می‌شود.


به منظور بررسی نقش سرکه سیب در کاهش وزن در افراد چاق و افرادی که اضافه‌وزن دارند، چندین تحقیق بالینی تصادفی انجام شد. نیمی از مشارکت‌کنندگان به صورت تصادفی به مدت ۱۲ هفته در حدود ۳۰۰‌میلی‌گرم سرکه سیب را در رژیم غذایی‌شان گنجاندند و به نیمی دیگر سرکه سیب داده نشد.


به گزارش محققان این آزمایش، آن گروه از افرادی که طی این مدت سرکه سیب مصرف کرده بودند، وزن، توده بدنی، محیط لگن، چربی شکمی و میزانِ اشتهای‌شان به طرز «چشمگیری» کاهش پیدا کرده بود.


علاوه‌برآن، مقایسه آزمایش بین گروه کنترل و گروهی که سرکه سیب مصرف کرده بودند، نشان داد که در بین اعضای گروهی که طی این مدت سرکه سیب مصرف کرده بودند، شاخص سطح کلسترول کاهش و درعوض تجمع لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C) افزایش پیدا کرده بود.


کاهش سطح کلسترل برای سلامتی بسیار ضروری است: افزایش کلسترول ال‌دی‌ال می‌تواند خطر حمله قلبی را در افراد افزایش دهد. درعوض، افزایش میزان کلسترول اچ‌دی‌ال برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی برای مفید است.


یافته‌های این تحقیق به تمامی جدید نیست. شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند سرکه سیب خاصیبِ ضدچربی دارد.


سرکه سیب ممکن است به دلیل وجود استیک اسید که جذب نشانه غذا را کاهش می‌دهد و عمل هضم را کند می‌کند، می‌تواند باعث کاهش اشتها شود و براین‌اساس، افراد مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند.

توصیه‌های دیگر برای کاهش وزن

علاوه بر سرکه سیب، شما می‌توانید با افزایش مقدار پروتئین دریافتی برای مدت طولانی‌تری احساس سیری بکنید که به کاهش وزن کمک می‌کند. پروتئین بیشتر از چربی و کربوهیدرات در افراد احساس سیری ایجاد می‌کند.


سعی کنید در تمامی وعده‌های غذایی پروتئین داشته باشید. منابع پروتئینی شما می‌تواند شامل سینه مرغ، تن ماهی، انواع ماهی، تخم‌مرغ و شیر باشد.


دراین‌بین، ۳۰‌دقیقه فعالیت ورزشی متوسط که ۵ روز در هفته انجام دهید، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. نکته کلیدی در اینجا فعالیتی است که شما با آن راحت باشید؛ بنابراین از پیاده‌روی گرفته تا دوچرخه‌سواری مفید است و واقعاً نیازی نیست برای کاهش وزن حتماً در باشگاه ثبت نام کنید.


افزایش ضربان قلب برای ۳۰ دقیقه و حداقل ۳ بار در هفته نقش مؤثری در کند کردنِ روندِ افزایش میزان چربی شکمی دارد.

منبع: فرادید.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *