نسخه های طب سنتی
نسخه های طب سنتی

نسخه های طب سنتی برای همه یکسان نیست

تاریخ نگارش

ژانویه 31, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کارشناس و مدرس گیاهان داروئی و طب سنتی در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: درمان با طب سنتی برای هر فردی بسته به بیماری، طبع و مزاج، محل زندگی، فصل و مزاج دارویی متفاوت است.

اعظم ماهنسائی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برخی از افراد طب سنتی را به صورت بت در آورده‌اند و برخی نیز به طور کلی آن را انکار کرده و تیشه به ریشه این علم می‌زنند، گفت: بهتر است در هر علمی تعادل را نگه داریم و همانگونه که در طب سنتی به تعادل توصیه شده با این علم نیز به تعادل برخورد شود. مردم نباید بیش از اندازه از این علم انتظار داشته باشند بلکه درمان به این روش برای هر فردی بسته به بیماری، طبع و مزاج، محل زندگی، فصل و مزاج دارویی متفاوت است. بنابراین با توجه به تمام شرایط نسخه‌ها و درمان ها متغیر است.

وی افزود: حتی با توجه به نوع بیماری‌های زمینه‌ای چون فشار خون یا قندخون، داروها و نسخه ها تغییر می‌کند؛ به همین سبب نمی‌توانیم یک نسخه برای افراد متفاوت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مثلاً گیاهی مثل آویشن داروی خوبی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا است و همینطور یک داروی خلط آور خوب است و اثر آرام بخشی دارد اما افرادی که دچار فشار خون و مشکلات تیروئیدی هستند، نباید آن را به صورت خوراکی استفاده کنند اما اگر شکل مصرف دارو عوض شود افرادی که به نوعی مشکلات زمینه ای دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گفته این کارشناس گیاهان دارویی اگر به صورت بخور از گیاه آویشن استفاده شود عوارض خوراکی چون بالابردن فشار خون و مشکلات تیروئیدی ایجاد نمی‌کند و اثری بر این مشکلات ندارد.

ماهنسایی ادامه داد: همچنین گیاه پنیرک در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا به عنوان یک داروی خلط آور و ملین خوب مطرح است اما افرادی که دارای معده سرد هستند باید با احتیاط، ازین دارو استفاده کنند چون ممکن است دچار دل درد و دل پیچه شوند. کسانی که دچار بیرون روی هستند بهتر است از این گیاه استفاده نکنند زیرا می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

منبع: ایسنا.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *