خواص و طبع پونه در طب سنتی
خواص و طبع پونه در طب سنتی

طبع پونه سرد است یا گرم؟+ خواص+ مصلحات+ مضرات- در طب سنتی

تاریخ نگارش

فوریه 8, 2022

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پونه گیاهی معطر است که جزو دسته نعناعیان میباشد. پونه گیاهی گلدار و علفی است. پونه بومی خاورمیانه، اروپا و شمال آفریقاست. این گیاه خاصیت دارویی فراوانی دارد که دارای گونه و ارقام مختلفی است.

ظاهر پونه شبیه به نعناست ولی دارای برگ های کشیده تر و روشن تر است. رایحه پونه تند و قوی است و نسبت به نعنا دارای بوته مقاوم تری است. گل های پونه به رنگ های بنفش و سفید هستند.

شاید با سوالاتی همچون: طبع پونه در طب سنتی چیست؟ طبع پونه سرده یا گرم؟ طبع پونه کوهی چیست؟ طبع پونه گرم یا سرد؟ خواص پونه دم کرده؟ خواص پونه برای عفونت؟ و … مواجه شده باشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را طبع پونه و خواص و مضرات آن آشنا کنیم.

طبع پونه در طب سنتی چیست؟

طبع پونه در طب سنتی گرم و خشک است. مصرف پونه برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

خواص پونه در طب سنتی چیست؟

  • خواص پونه کوهی برای زنان: مصرف پونه عفونت زنان را از بین میبرد. خوردن پونه نقش بسزایی در تنظیم قاعدگی دارد و سبب تسکین درد های ناشی از قاعدگی نیز میشود.
  • خواص پونه برای لاغری: خوردن پونه باعث تنظیم متابولیسم بدن شده و میزان چربی سوزی را بالا میبرد که در نتیجه سبب کاهش وزن ولاغری میشود.
  • خواص پونه برای عفونت: پونه کوهی یک نوع ضدعفونی کننده فوق العاده است که ضد میکروب ها و قارچ ها عمل میکند به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به عفونت بسیار پیشنهاد میشود.
  • خواص پونه کوهی برای ریه: مصرف پونه بر سلامتی ریه و ضدعفونی کردن آن تاثیر دارد. همچنین این گیاه باعث راحت تر شدن تنفس از راه بینی میشود.
  • خواص پونه برای عفونت معده: پونه دارای خاصیت ضد اسپاسم است که باعث درمان درد معده و گرفتگی های معده میشود. همچنین این گیاه یک انتی بیوتیک خوب برای از بین بردن عفونت معده است.
  • خواص پونه کوهی برای عفونت رحم: پونه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان عفونت رحم است. پونه کوهی یک نوع آنتی بیوتیک قوی است که باعث از بین بردن عفونت میشود.
  • خواص پونه برای کبد: مصرف پونه سبب پاکسازی کبد و از بین رفتن سموم ومواد زائد آن میشود. دم کرده ساقه گلدار پونه یک داروی عالی برای برطرف کردن مشکلات کبدی است.
  • خواص پونه برای پوست: گیاه پونه دارای خاصیت جوانسازی است که باعث شادابی پوست میشود. مصرف پونه به درمان جوش های التهابی و آکنه نیز بسیار کمک میکند.
  • خواص پونه برای سرماخوردگی: پونه یک آنتی بیوتیک طبیعی است که دارای خاصیت خلط آور است. مصرف این گیاه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا به درمان این بیماری ها کمک بسزایی میکند.
  • خواص پونه کوهی برای قلب: پونه دارای امگا 3 است. امگا 3 کلسترول خون شما را پایین می آورد و سبب تنظیم فشار خون میشود. مصرف پونه کوهی باعث کاهش التهاب های سیستم قلبی و عروقی میشود که از به وجود آمدن حملات قلبی، سکته مغزی و آمبولی جلوگیری میکند.

خواص پونه کوهی برای ریه:

مصرف پونه بر سلامتی ریه و ضدعفونی کردن آن تاثیر دارد. همچنین این گیاه باعث راحت تر شدن تنفس از راه بینی میشود. پونه یک جایگزین گیاهی و عالی برای آنتی بیوتیک های متفاوت است. افراد میتوانند از دمنوش پونه برای ضدعفونی کردن ریه به جای داروهای شیمیایی مصرف کنند.

برای تهیه دمنوش پونه کافی است یک قاشق پونه را با مقداری آب جوش مخلوط کنید و ده الی پانزده دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. بعد از زمان تعیین شده آن را از صافی رد کنید و به همراه مقداری عسل میل کنید.

خواص پونه برای عفونت:

همانطور که گفتیم پونه کوهی یک نوع ضد عفونی کننده فوق العاده است که ضد میکروب ها و قارچ ها عمل میکند. پونه به دلیل داشتن کارواکرول و تیمول سبب محافظت از بدن در مقابل عفونت ها و باکتری ها میشود.

افرادی که در ناخن و گوش خود یا زنانی که در ناحیه تناسلی به عفونت قارچی مبتلا هستند استفاده از پونه یک پیشنهاد عالی برای درمان این مشکل است. این افراد از پونه به صورت دم کرده یا ضماد پونه نیز میتوانند استفاده کنند.

مصرف پونه برای درمان عفونت اداری نیز بسیار عالی است و خوردن دم کرده پونه یک راه حل خوب برای درمان این مشکل است. مصرف پونه سبب تحریک گلبول های سفید بدن شده و آنان را افزایش میدهد که در نتیجه باعث تسریع در روند بهبودی میشود.

مصلح پونه کوهی در طب سنتی چیست؟

مصلح پونه کوهی در طب سنتی کترا میباشد. افراد گرم مزاج بهتر از برای تعادل طبع پونه آن را به همراه مصلحش مصرف کنند.

مضرات پونه کوهی چیست؟

  • خانم های بارداری باید در مصرف پونه احتیاط کنند و در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند زیرا مصرف پونه ممکن است باعث سقط جنین شود.
  • افرادی که مبتلا به فشار خون هستند در مصرف پونه احتیاط کنند زیرا خوردن پونه فشار خون را بالا میبرد و ممکن است فرد را دچار حمله کند.

کلمات کلیدی: خواص پونه کوهی برای زنان؟ خواص پونه برای لاغری؟ خواص پونه برای عفونت معده؟ خواص پونه برای عفونت رحم؟ خواص پونه برای کبد؟ خواص پونه برای پوست؟ خواص پونه برای سرماخوردگی؟ خواص پونه برای عفونت ریه؟ خواص پونه کوهی برای قلب؟ خواص پونه کوهی برای مردان؟

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *