صحن مجلس شورای اسلامی درباره طب سنتی
صحن مجلس شورای اسلامی درباره طب سنتی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی، نصیرایی: چرا از طب سنتی حمایت نمی شود؟

تاریخ نگارش

فوریه 12, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از طب سنتی و ایرانی گفت: خود سیستم بهداشت و درمان ما نیاز به درمان دارد، سال های سال این سیستم در مقابل حوزه طب سنتی مقاومت می کند و از این حوزه حمایت جدی و واقعی نداشته است.

حجت الاسلام مجید نصیرایی درگفت وگو با ایسنا با اشاره به لزوم آسیب شناسی حوزه بهداشت و درمان کشور گفت: قطعا ابعاد مختلف سیستم بهداشت و درمان کشور باید عمیق تر مورد توجه قرار بگیرد و دقیق تر آسیب شناسی شود، اکنون بخش اعظمی از منابع حوزه بهداشت و درمان در بخش درمان هزینه شدن می شود، ساخت بیمارستان ها، ساخت مجموعه های پزشکی و همچنین حقوق های هزینه شده بیشتر در حوزه درمان صرف می شود.

وی افزود: سیستم بهداشت و درمان کشور بیمار زا است، در اصل هزینه های عمده باید در حوزه پیشگیری از بیماری متمرکز شود نه درمان؛ یعنی جامعه باید به این سمت آموزش و جهت دهی شود که پیشگیری بیش از درمان مورد توجه افراد باشد، اما اکنون بخش اعظم هزینه ها در بخش درمان صرف می شود، در واقع درآمد این سیستم درهمین موضوع درمان می باشد و بیمارستان های ما همین گونه اداره می شوند، پس رویکرد به کلی غلط است؛ بنابراین نیاز است که نخبگان حوزه بهداشت و درمان فارغ از وابستگی ها و تعارض منافع، این حوزه را به بحث و بررسی و آسیب شناسی بگذارند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کفت: یکی از مشکلات بزرگ این حوزه عدم توجه به طب سنتی است، خیلی از کشورهای پیشرفته به خصوص در شرق آسیا در حوزه پیشگیری و درمان از ظرفیت طب سنتی نهایت استفاده را دارند، چرا در کشور ما در این خصوص مقاومت وجود دارد؟ چرا مستمرا در حال افراط و تفریط هستند؟ چرا یک اقدام عالمانه، دقیق و همه جانبه در این حوزه صورت نمی گیرد؟ آیا می توان مسئله طب سنتی را به کلی حذف کرد؟ چه کسی مشخص می کند مسائل حوزه طب سنتی در چارچوب علم نیست؟ چرا از ظرفیت طب سنتی و ایرانی استفاده نمی شود؟

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس گفت: طب سنتی ما هم مشکل اعتبار دارد ‌و هم مشکلات حوزه زیرساخت، به نظر می رسد یک مقاومت شدیدی نسبت به این حوزه وجود دارد، خود سیستم بهداشت و درمان ما نیاز به درمان دارد، سال های سال این سیستم در مقابل حوزه طب سنتی مقاومت می کند و از این حوزه حمایت جدی و واقعی نداشته است.

وی ادامه داد: ما در حوزه طب سنتی باید شاهد همان حمایت های بیمه ای و چارچوب های تعریف شده صددرصدی باشیم، علما و اساتید طب سنتی و اساتید این حوزه باید چارچوب طب سنتی را تعریف کنند ‌و دولت هم اعتبارات لازم و حمایت های لازم را درحوزه های مختلف این بخش همچون حوزه های آموزش و دانشگاهی داشته باشد، حتی می تواند درمانگاه های طب سنتی را در کنار دیگر بیمارستان ها متناسب با چارچوب و تعاریف خود شکل دهد.

نصیرایی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت هم باید به میدان بیایند و از این حوزه حمایت کنند؛ نباید به حوزه طب سنتی یک نگاه جدا داشته باشند و به این میزان در مقابل آن مقاومت کنند، افرادی که از وضع موجود بهره می برند قطعا موافق قطع درآمدهای عجیب و غریب و پول های عظیم حوزه بهداشت و درمان نیستند، قطعا هم تاکنون اجازه ندادند کنار این سیستم حوزه طب سنتی هم فعالیت کند و افراد خودشان روش پیشگیری و درمان را انتخاب کنند.

منبع: ایسنا.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *