طب سوزنی کنترل کننده میزان دارو تسکین دهنده درد
طب سوزنی کنترل کننده میزان دارو تسکین دهنده درد

رئیس انجمن طب سنتی ایران: طب سوزنی نیاز بیمار به دارو را کنترل میکند

تاریخ نگارش

فوریه 19, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دکتر رضا حشمت در توضیح طب سنتی اظهار کرد: این طب تنها شاخه ای از طب سنتی چین هست که توسط سازمان جهانی بهداشت برای درمان و همچنین کمک به درمان برخی از بیماری ها مورد تایید قرار گرفته است.

متخصص طب سوزنی و استئوباتی افزود: طب سوزنی بیشتر در دنیا برای تسکین و کنترل درد و به عنوان یک درمان اصلی برای بسیاری از بیماری ها  استفاده می شود.

وی که دارای گواهینامه تخصصی طب سوزنی در ایران، فرانسه و امارات متحده عربی است و پس از فارغ التحصیل شدن در رشته پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و گذراندن دوره سه ساله طب سوزنی و دو ساله استئوپاتی و همچنین دوره طب درد در فرانسه و چین در سال ۱۳۸۳ به ایران بازگشت و فعالیت خود را برای تأسیس انجمن طب سوزنی آغاز و در این راه با همکاری برخی انجمن های پزشکی از جمله انجمن درد، انجمن بیهوشی و انجمن مامائی انجمن طب سوزنی ایران در سال ۱۳۸۷ پایه گذاری کرد، افزود: حدود ۵۰ سالی است که دانشکده های طب سوزنی تحت نظر دانشگاه های پزشکی در سراسر دنیا از جمله فرانسه، چین، کانادا و آمریکا و استرالیا تاسیس شده است تا پزشکان بتوانند با گذراندن دوره هایی از شش ماه تا چهار سال و دریافت مدرک در کشورهای خود شروع به فعالیت کنند.

حشمت در خصوص اینکه، آیا طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی کشورمان نیز تدریس می شود، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ رشته طب سوزنی در مقطع دکترا (پی اچ دی) در امتحانات آزمون دستیاری گنجانده شد و امسال در دانشگاه پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی تهران جذب دانشجو در این رشته آغاز شده است.

متخصص طب سوزنی و استئوباتی افزود: افرادی که در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده اند، برای امتحان تخصصی می توانند در رشته طب سوزنی به عنوان یکی از رشته های تخصصی شرکت کنند.

طب سوزنی نیاز بیمار به دارو را کنترل و قطع می کند

رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران در ادامه در پاسخ به این سوال که برتری طب سوزنی نسبت به سایر درمان ها چیست، گفت: طب سوزنی رشته ای است که معمولا نیاز بیمار به دارو را کمتر می کند. و حتی در مواردی با استفاده از طب سوزنی مصرف دارو برای بیمار را می توان قطع کرد.

استفاده از طب سوزنی برای درمان چاقی

متخصص طب سوزنی و استئوباتی در پاسخ به این سوال که طب سوزنی بیشتر برای بهبود درمان چه بیماری هایی استفاده می شود، درمان چاقی را یکی از کارکردهای طب سوزنی نام برد و افزود: از این طب به عنوان درمان کمکی برای کاهش وزن استفاده می شود.

حشمت در ادامه در پاسخ به تاثیرات طب سنتی برای برطرف کردن مشکل چاقی که امروزه بسیاری از افراد درگیر آن هستند با تاکید بر اینکه، بهترین درمان برای کاهش وزن تحرک و ورزش است، افزود: یک زمانی بیمار تحرک دارد و از طرفی نمی تواند اشتهای خود را کنترل کند و میل فرد به پرخوری و استفاده از انواع و اقسام شیرینی جات یا ریزه خواری زیاد است که طب سوزنی می تواند باعث کاهش اشتهای فرد شود.

رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران افزود: ممکن است بیمار چاقی در عین اینکه فعالیت دارد دچار کاهش متابولیسم باشد؛ این مساله می تواند به دلیل سن پایین یا کم  کاری تیروئید باشد و طب سوزنی می تواند باعث افزایش سوخت و ساز و بالارفتن متابولیسم در این فرد شود.

وی با اشاره به برخی افراد که به دلیل کمردرد و زانو درد نمی توانند ورزش کنند و تحرک لازم را داشته باشند، افزود: طب سوزنی با کاهش دردی که ایجاد می کند، کمردرد و زانو درد را بهبود بخشیده و باعث می شود که بیمار تحرک مناسب داشته باشد، لذا این طب درمان کمکی برای کاهش درد است.

طبی سوزنی برای درمان بیماری های تنفسی، پوستی، استرس و میگرن

متخصص طب سوزنی و استئوباتی همچنین از کاربرد طب سوزنی در اعمال زیبایی گفت و افزود: طب سوزنی برای درمان کمکی رفع خشکی و تیرگی پوست و درمان برخی نازایی ها استفاده می شود.

حشمت با بیان اینکه، طب سوزنی از آن جهت که وضعیت تنفس ریه را بهبود می بخشد می تواند همچنین برای بیماری های تنفسی مثل آسم و آلرژی مفید باشد، ادامه داد: این روش، درمانی است که در برخی بیماری ها به صورت مستقیم و در برخی بیماری ها به صورت غیرمستقیم باعث کاهش آلام بیمار می شود.

وی درمان بیخوابی، اضطراب، خشم، افسردگی خفیف و افزایش نشاط و انگیزه را یکی دیگر از فواید طب سوزنی دانست و افزود: طب سوزنی می تواند این مشکلات را تا حدودی بهبود ببخشد.

رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران همچنین تاکید کرد: طب سوزنی یک درمان اصلی و موثر برای کنترل سردرد و همچنین کنترل دردهای میگرن محسوب می شود.

کاهش عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی با طب سوزنی

متخصص طب سوزنی و استئوباتی در ادامه، یکی دیگر از کاربردهای طب سوزنی را مربوط به کاهش عوارض مبتلایان بیماری سرطان عنوان کرد و افزود: استفاده از طب سوزنی برای بیمارانی که مبتلا به بیماری سرطان و دچار عوارض ناشی از شیمی درمانی و رادیوتراپی یا عوارض تنفسی شده اند، می تواند برای بهبود زندگی فرد بسیار موثر باشد.

حشمت در عین حال تاکید کرد: طب سوزنی برای درمان موثر سرطان نیست، بلکه عوارض ناشی از درمان این بیماری را بهبود می بخشد.

نقش طب سوزنی در بهبود سکته مغزی، دیسک کمر و گردن چیست؟

رییس انجمن علمی طب سوزنی در پاسخ به این سوال که آیا این طب می تواند برای بیماران دچار دیسک کمر و دیسک گردن توصیه شود نیز اظهار کرد: این طب می تواند یک درمان مکمل برای درمان دیسک کمر و ستون فقرات یا دیسک گردن و کنترل دردهای ناشی از این بیماری ها باشد.

حشمت افزود: بیماری که جراح تشخیص دهد احتیاج به جراحی ندارد، می تواند از درمان های غیرجراحی همچون استفاده از دارو، فیزیوتراپی و همچنین طب سوزنی استفاده کند.

وی با بیان اینکه، طب سوزنی برای برخی بیمارها درمان اصلی و برای برخی دیگر درمان اصلی محسوب می شود، تاکید کرد: این طب می تواند درد بیمار را کاهش داده تا بیماری که ممکن است سال ها دچار التهاب و دردهای ناشی از بیماری باشد، بتواند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد.

متخصص طب سوزنی و استئوباتی همچنین تصریح کرد: برخی بیمارانی که دچار بیماری سکته مغزی و فلج صورت می شوند، اگر در یکسال اول به پزشک طب سوزنی مراجعه کنند می توانند درمان شوند.

آیا استفاده از طب سوزنی برای بیماران دردناک است؟

متخصص طب سوزنی و استئوباتی در پاسخ به این سوال که آیا درمان با طب سوزنی برای بیمار دردناک است یا خیر نیز با بیان اینکه، حدود ۳۶۰ نقطه بدن از ظرفیت استفاده از سوزن برخوردار است، اظهار کرد: سوزن ها به دلیل اینکه ریز هستند و به نقاط خاصی از بدن که مقاومت پوست بسیار کم است زده می شوند، بدون کوچکترین دردی این سوزن ها به بدن بیمار تزریق می شود.

حشمت افزود: در واقع تفاوت طب سوزنی با سوزن درمانی این است که سوزن درمانی می تواند دردناک باشد چراکه در نقاط طب سوزنی زده نمی شود اما طب سوزنی به دلیل اینکه با تشخیص پزشک در نقاط خاصی از بدن که دچار مشکل شده است و بسته به بیماری حدود ۱۰ تا ۱۵ نقطه بدن مورد استفاده قرار می گیرد، به مراتب درد آن از سوزن معمولی بسیار کمتر و حتی بدون درد است.

وی در توضیح بیشتری در خصوص سوزن درمانی بیان کرد: فرض کنید یک عضله ای در بازو یا کمر یا پای بیمار دچار گرفتگی شده است این سوزن ها روی نقاط آناتومیک و عضلات زده می شود اما در طب سوزنی علاوه بر این نقاط در نقاط اطراف و دورتر زده می شود که عود کردن و برگشت بیماری کمتر شود و بیمار سریع تر بهبود یابد.

مهمترین خطر طب سوزنی چیست؟

رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران در پاسخ به این سوال که طب سوزنی با چه خطرات و عوارضی همراه است، اظهار کرد: خطر این طب این است که طب سوزنی توسط یک فرد غیرپزشک انجام شود چراکه مسئله تشخیص در این طب بسیار مهم است.

حشمت اضافه کرد: پزشک باید در ابتدای کار به خوبی بتواند بیماری فرد را تشخیص دهد که آیا این بیمار احتیاج به دارو، جراحی، طب سوزنی، فیزیوتراپی یا ماساژ دارد و هنگامی که کار تشخیص انجام شد، اگر بیمار نیازمند طب سوزنی تشخیص داده شد این کار انجام شود و در غیر این صورت به همکار پزشک یا جراح یا فیزیوتراپ معرفی شود.

آیا استفاده از طب سوزنی دارای خطر و عوارض است؟

متخصص طب سوزنی و استئوباتی در خصوص اینکه در آیا استفاده از طب سوزنی فرد دچار عوارض می شود یا خیر نیز اظهار کرد: طب سوزنی علاوه بر اینکه عوارض خاصی ندارد دارای فواید جانبی نیز باشد.

حشمت افزود: به عنوان مثال یک بیمار که دچار گردن درد و گرفتگی عضلانی بود بعد از استفاده از طب سوزنی اعلام کرد که مشکل خروپف او قطع شده است.

وی در عین حال گفت: البته ممکن است در بیمارانی که داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند، در طب سوزنی، سوزن ها با احتیاط زده می شود که بیمار دچار کبودی موضعی نشود.

این متخصص طب سوزنی افزود: همچنین برای خانم هایی که در سه ماهه اول و یا آخر بارداری هستند باید سوزن با احتیاط روی نقاط خاص زده شود اما در کل طب سوزنی عارضه خاصی ندارد.

آیا طب سوزنی نقش پیشگیری هم دارد؟

متخصص طب سوزنی و استئوباتی در پاسخ به این سوال که آیا طب سوزنی تنها برای درمان بیماری است یا نقش پیشگیری نیز می تواند داشته باشد اظهار کرد: به طور معمول برای برخی بیماری ها از جمله افرادی که دچار آلرژی یا اسپاسم های مکرر عضلانی هستند می توانند هر شش ماه یکبار از این طب برای پیشگیری استفاده کنند.

حشمت اضافه کرد: به طوری که یکبار قبل از عید و یکبار هم پیش از فصل پاییز می توان به عنوان پیشگیری از طب سوزنی استفاده کرد و این طب بسیار کمک کننده خواهد بود چراکه سطح انرژی و سلامتی را در فرد افزایش می دهد.

آیا طب سوزنی برای زیبایی هم موثر است؟

متخصص طب سوزنی و استئوباتی در پاسخ به این سوال که آیا طب سوزنی برای زیبایی هم استفاده می شود یا خیر نیز گفت: این طب در حوزه زیبایی به عنوان یک درمان کمکی استفاده می شود، به طوری که پس از مراجعه فرد به پزشک متخصص پوست و هنگامی که تشخیص داده شود مشکل تنها مربوط به بسته شدن منافذ پوست یا میزان رطوبت است، می توان از این طب بهره گیری کرد.

حشمت تاکید کرد: طب سوزنی به دلیل اینکه باعث پرخونی ناحیه صورت می شود، برای رفع چین و چروک صورت و کلاژن سازی و طراوت صورت موثر است.

وی افزود: طب سوزنی خشکی صورت را برطرف می کند و اگر چربی بیش از اندازه باشد باعث بسته شدن منافذ پوست شده و چربی صورت را کاهش می دهد.

آیا طب سوزنی در درمان ریزش مو نیز موثر است؟

متخصص طب سوزنی و استئوباتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طب سوزنی برای درمان ریزش مو موثر است یا خیر نیز اظهار کرد: طب سوزنی به دلیل اینکه خون رسانی در ناحیه سر را بهبود می بخشد، می تواند باعث کاهش سرعت ریزش مو شود.

حشمت افزود: با استفاده از طب سوزنی سرعت رشد مو نسبت به ریزش آن افزایش پیدا می کند و از این جهت باعث ترمیم مو خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر اوایل ریزش مو باشد طب سوزنی می تواند کارساز باشد اما اگر زمان مناسب گذشته باشد، درمان آن با طب سوزنی سخت است.

پزشکان طب سوزنی نمی توانند در درمان همه بیماری ها ورود کنند

رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران در ادامه به همه پزشکان فعال در حوزه طب سوزنی توصیه کرد: تنها برای درمان بیماری هایی از این روش استفاده کنند که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد. لیست این بیماری ها در سایت انجمن علمی طب سوزنی درج شده است.

حشمت همچنین از بیماران ساکن تهران و شهرستان ها درخواست کرد که برای انتخاب بهتر پزشکان معتبر طب سوزنی به سایت این انجمن مراجعه کنند چراکه مدارک آنها کنترل و مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است و بر همین اساس و بسته به نزدیکی به محل زندگی و آدرس خود، پزشک معتمد را انتخاب کنند. گاها دیده می شود که بیمار برای طب سوزنی از شهرستان به تهران آمده در صورتی که در همان شهر پزشکانی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

منبع: ایرنا.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *