طبع و خواص شبدر در طب سنتی
طبع و خواص شبدر در طب سنتی

طبع و خواص شبدر در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

مارس 14, 2022

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شبدر گیاهی است از دسته علوفه ها. نام علمی آن Trifolium است. دلیل این نام گذاری این است که شبدر سه برگچه دارد. شبدر بیشتر در مناطق مرطوب می روید و بیشترین پراکندگی را د ر مناطق مدیترانه دارد. این گیاه به دلیل خواص علوفه ای ویژه ای که دارد، مهم ترین علوفه به حساب می آید چرا که ارزش غذایی بالایی برای تغذیه دام ها دارد. شبدر گونه های زیادی دارد و تعداد گونه های آن به بیش از 300 عدد می رسد. اما معروفترین و پر استفاده ترین گونه های آن که به منظور تجارت کشت می شوند، 9 عدد هستند. که از جمله آنها می توان به شبدر زیرزمینی اشاره کرد. 54 گونه شبدر در ایران قابل کشت است که معروفترین آنها شبدر ایرانی و شبدر برسیم است. شبدر و یونجه از نظر ظاهری به هم شباهت هایی دارند اما برگهای شبدر پهن تر و صاف تر است. از نظر خواص نیز شبدر نسبت به یونجه قند بیشتری دارد. شبدر نسبت به یونجه مقاوت کمتری به شوری خاک دارد و در مقابل آبیاری کمتری را می طلبد.

در منابع مختلف از شبدر با نامهای ذرق، شرویت، ادقوقو نیز یاد شده است. شبدر در ایران و سایر نقاط جهان بیشتر به جهت تامین علوفه دامها کشت می شود. اما خواص داروی و طبی ویژه ای در این گیاه مشاهده شده که محققان طب سنتی را بر آن داشته تا تحقیقات کاملی روی این گیاه انجام دهند. خلاصه ای از نتایج تجربی و مطالعاتی در خصوص شبدر را در این متن تحت عنوان طبع و خواص شبدر در طب سنتی ایرانی و اسلامی خواهید خواند. همچنین در این متن در مورد مضرات و عوارض و مصلح شبدر سخن گفته ایم.

طبع شبدر

طبع شبدر در منابع طبی گرم و خشک ذکر شده. مصرف شبدر در روزهای خنک و سرد و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است. واضح است که گرم مزاجان باید مراقب باشند و در مصرف شبدر زیاده روی نکرده و حتما مصلح آن را میل کنند.

از خواص شبدر چه می دانید؟

خواص شبدر برای پوست و مو: پیری پوست را به تاخیر می اندازد، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند، شفافیت و انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد و ضخامت پوست را در حد قابل قبول نگه می دارد. شبدر در درمان برخی بیماریهای پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، سرطان پوست، زخم ها و سوختگی ها بسیار موثر است. استفاده مداوم و اصولی از ماسک یا لوسیون شبدر می تواند تاثیرگذاری بالایی روی پوست داشته باشد. شست و شوی سر با چای شبدر و ماساژ پوست سر با عصاره شبدر موجب تقویت موها، کاهش ریزش مو، و از بین رفتن شوره و پوسته کف سر می شود.

خواص شبدر برای قلب: شبدر رقیق کننده خون است، فعالیت و انعطاف پذیری عروق خونی را تضمین می کند، سطح کلسترول خون را بالا نمی برد. همچنین با متعادل نگه داشتن قند خون و کیفیت بخشیدن به گردش خون در مجموع موجب سلامت قلب و عروق مرتبط به آن می شود.

خواص شبدر در یائسگی: بسیاری از خواص شبدر در راستای بهبود حالات زنان در دوران یائسگی قرار دارد. در دوران یائسگی ترشح هورمونهای زنانه دستخوش تغییراتی می شود که باعث بروز برخی عوارض نظیر درد دست و پا، گر گرفتگی، عرق ریزی در خواب، افسردگی، سنگینی سینه و تنگی نفس و… می شود. کمبود استروژن در این دوره، باعث اختلال در کلاژن سازی و بروز برخی مشکلات پوستی نیز می شود. مطالعات نشان داده مصرف شبدر در آستانه یائسگی و در دوره یائسگی می تواند این علائم و عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد.

از دیگر خواص شبدر می توانیم به صورت موردی به موارد زیر اشاره کنیم:

  • از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • کم خونی را درمان می کند.
  • تعداد پلاکت های خون را افزایش می دهد.
  • خواص ضد سرطانی بالایی دارد.
  • مقادریر بالایی ویتامین آ و سی دارد.
  • ضد سرماخوردگی است و در درمان سرماخوردگی نیز مفید است.
  • آرامبخش است و به درمان افسردگی و کسالات روحی کمک می کند.
  • برای تقویت کبد و پاکسازی کبد بسیار مفید است.
  • شبدر یکی از پر کاربردترین گیاهان دارویی در طب سنتی است که از نوع تازه، خشک شده، ریشه و جوانه آن استفاده های فراوانی می شود.

شبدر چه عوارض و مضراتی دارد؟ همانطور که همیشه گفته ایم رعایت اندازه در

همانطور که همیشه گفته ایم رعایت اندازه در مصرف هرچیزی لازم و ضروری است. عوارضی که ذکر می شود همه در صورت سوء مصرف و زیاده روی بروز می کنند.

شبدر با وجود خواص دارویی و ضد سرطانی بالایی که دارد، می تواند در مردان ایجاد اختلالات جنسی کند. بنابراین بهتر است مردان جز در موارد ضروری و دارویی، استفاده ای از شبدر نداشته باشند.

در دوران قاعدگی باعث تشدید حالات روحی زنان و زودرنجی و عصبی بودن آنها می شود.

بهتر است زنانی که مستعد یا مبتلا به سرطان سینه هستند از شبدر استفاده نکنند.

زنان باردار و شیرده باید در مصرف شبدر احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنند.

زیاده روی در مصرف شبدر باعث ایجاد عوارض در گلو و حلق می شود.

مصلح شبدر چیست؟

سرکه، کاهو و کاسنی بهترین مصلح برای شبدر هستند و به تعدیل طبع و افزایش خواص آن کمک می کنند.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *