درمان سرخک در خانه با طب سنتی ایرانی اسلامی
درمان سرخک در خانه با طب سنتی ایرانی اسلامی

همه چیز درباره سرخک+ بیش از 10 تدبیر خانگی برای بهبودی سریع بیماری سرخک

تاریخ نگارش

آوریل 8, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سرخک یک بیماری ویروسی است که باعث بروز عفونت در دستگاه تنفسی می شود. ویروس این بیماری پارامیکسوویروس نام دارد و اغلب کودکان را مبتلا می کند اما ابتلا به سرخک در بزرگسالان نیز مشاهده شده است. افراد و کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف و آسیب پذیر دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

سرخک با مام روبلا نیز شناخته می شود. بیماری سرخک در گذشته بسیار شایع بوده و باعث مرگ بسیاری از کودکان می شده اما با پیشرفت اعلم و ساخت واکسن مخصوص به آن، اقدامات جدی جهت پیشگیری از شیوع این بیماری صورت گرفته است. تا حدی که این روزها به ندرت می شنویم که کسی مبتلا به سرخک شده است.

با این حال، گویا این روزها، اخباری حاکی از شیوع سرخک به گوش می رسد که البته نگران کننده نیست. اگر شما و فرزندانتان واکسن سرخک را دریافت کرده اید نباید نگران باشید و با رعایت اصول بهداشتی ساده، می توانید از این بیماری در امان باشید.

در این متن با اشاره به علائم و راه های بهبود بیماری سرخک، سعی کرده ایم اطلاعات مفیدی در اختیار شما و به ویژه مادران نگران قرار دهیم. با ما همراه باشید.

علائم بیماری سرخک چیست؟

علائم سرخک حدودا دو هفته بعد از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود. این دوره را دوره نهفتگی می گویند و فرد هیچ نشانه و علامتی از ابتلا به سرخک ندارد. پس از آن علام کم کم شروع به بروز می کنند که شایع ترین علائم آن عبارتند از:

  • تب؛ تب در طول دوره بیماری بارها بروز می کند و گاه تا 40درجه نیز می رسد.
  • سرفه؛ اغلب سرفه خشک ایجاد می شود.
  • آبریزش بینی؛ علائم اغلب با آبریزش بینی و تب خفیف شروع شده و به مرور گسترش میابند.
  • التهاب چشمها؛ ورم ملتحمه.
  • گلودرد؛ احساس خشکی و سوزش گلو و خراش در اثر سرفه های خشک.
  • ایجادلکه های کوپلیک در دهان؛ لکه های سفید و شبیه به آفت در دیواره ها و سقف دهان و روی زبان ایجاد می شود.
  • بثورات؛ لکه های قرمز پوستی در اندازه های مختلف که غالبا بزرگ و مسطح هستند و در دوره سه هفته ای بیماری به مرور ایجاد شده و مراحل مختلفی دارد.

سرخک اغلب خفیف است و سه تا چهار روز بعد از بروز علائم، فروکش کرده و رو به بهبودی می رود. در موارد حادتر دانه های قرمز نمایان می شود. بثورات از صورت شروع شده و کم کم به بازوها و شکم و پاها می رسد. لکه های قرمزرنگ که گاهی کمی برآمده شده و حالت خوشه ای و به هم متصل پیدا می کنند.

سرخک چگونه منتقل می شود؟

سرخک از طریق ترشحات تنفسی منتقل می شود. قرار گرفتن در معرض سرفه و عطسه فرد مبتلا بدون محافظت های بهداشتی، باعث انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر می شود. به منظور پیشگیری از انتقال بیماری بهتر است فرد مبتلا با استفاده از ماسک از پیشروی ترشحات بینی و گلوی خود جلوگیری کند. افرادی که در تماس با فرد بیمار هستند نیز باید از ماسک استفاده کنند.

سرخک تقریبا تا هشت روز قابل سرایت است؛ از چهار روز پیش از بروز علائم پوستی تا چهار روز پس از آن

درمان خانگی سرخک با طب سنتی در خانه
درمان خانگی سرخک با طب سنتی در خانه

واکسن سرخک در چه سنی تزریق می شود؟

واکسن سرخک در کودکان معمولا پیش از 15 ماهگی در دو نوبت تزریق می شود. کودکان در یکی از دوره های 9 ماهگی، 12 ماهگی یا 15 ماهگی واکسن سرخک را دریافت می کنند.

پس آن و پیش از 5 سالگی نیز واکسن سرخک تزریق خواهد شد.

افرادی که در کودکی واکسن سرخک را درمان کرده اند، نیازی به تزریق مجدد این واکسن ندارند.

راه های درمان سرخک چیست؟

راه حل قطعی و مشخصی برای درمان سرخک وجود ندارد و بنظر می رسد که بیماری باید دوره خود را طی کند. اما مصرف برخی داروها نظیر آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن ها، تب برها، ویتامین ها و… می تواند توان جسمی فرد را برای مقابله با بیماری تقویت کرده و میزان عوارض بیماری را کاهش دهد.

همچنین روشهای خانگی و مبتنی بر اصول طب سنتی وجود دارد که در درمان سرخک بسیار موثر است و در ادامه برخی از آنها را شرح خواهیم داد.

تدابیر خانگی برای بهبود بیماری سرخک؟

  1. درمان سرخک به کمک گلهای کالاندولا: مصرف روزانه جوشانده گلهای کالاندولا تاثیر زیادی در بهبودی بیماری دارد.
  2. درمان سرخک به کمک سیر: خوردن له کرده سیر همراه با عسل، یا جوشانده سنبل الطیب و سیر باعث سرعت گرفتن بهبودی و فروکش کردن علائم می شود. همچنین می توان روغن سیر را بصورت موضعی برای عارضه های پوستی ناشی از سرخک استفاده کرد.
  3. درمان سرخک به کمک پرتقال و آب پرتقال: مصرف پرتقال در دوره بیماری بسیار موثر است. ویتامین سی موجود در پرتقال سیستم ایمنی شما را قوی و سرحال نگه می دارد. همچنین باعث دفع عوامل بیماری از بدن می شود. در دوره بیماری مرتب آب پرتقال طبیعی بنوشید و میوه پرتقال را نیز بخورید.
  4. درمان سرخک به کمک آناناس: خوردن آبمیوه طبیعی آناناس نیز در درمان سرخک موثر است.
  5. درمان سرخک به کمک نارگیل: مواد مغذی موجود در میوه نارگیل و آب نارگیل باعث بالا بردن قوای جسمی و سم زدایی بدن از عوامل بیماری زا می شود.
  6. درمان سرخک به کمک تخم شنبلیله: بذر شنبلیله را یکشب در آب خیسانده و روز بعد آن را صاف کنید. آب حاصل را هر روز و در حد دو تا سه قاشق میل کنید.
  7. درمان سرخک به کمک ژل آلوئورا: ماساژ ژل آلوئورا روی نقاط اسیب دیده پوست و بثورات ها علاوه بر التیام خارش و سوزش دانه ها، سرعت بهبودی آنها را بالا می برد.
  8. درمان سرخک به کمک خمیر نعنا و ریحان: برگ های تازه نعنا و ریحان را جداگانه کوبیده و به صورت خمیر درآورید و بر روی بثورات های پوستی قرار دهید. این ضماد باعث تسکین خارش ها و خنک شدن پوست می شود. همچنین با پاکسازی پوست در سرعت بخشیدن به بهبودی تاثیر بسزایی دارند.
  9. درمان سرخک به کمک جو و جو دوسر: برای تسکین خارش ها می توانید دو پیمانه جو دوسر را در آب وان حمام برای چند ساعث خیسادنده و سپس در این آب حمام کنید. دو پیمانه جو را با آب کافی خوب پخته و سپس با مقداری نمک یا روغن بادام شیرین میل کنید. با ان کار علاوه بر تسکین سرفه ها و نرم کردن گلو، حجم قابل قبولی از آنتی اکسیدان و ویتامین ها و مواد معدنی را بع بدن خود وارد کرده و سرعت بهبود بیماری را بالا میبرید.
  10. درمان سرخک به کمک حمام جوش شیرین: حل کردن یک فنجان جوش شیرین در وان حمام و استراحت در آن میتوانی پوست خود را پاکسازی کرده و سرعت بهبود بیماری را بالا ببرید این کار همچنین خارش و سوزشدانه ها را کمتر میکند. قرقره محلول جوش شیرین همچنین باعث بهبود زخم های دهان میشود.
  11. درمان سرخک به کمک دمنوش ها: مصرف روزانه دمنوشهای بابونه، بومادران، مریم گلی، نعنا و… باعث بهبودی بهتر و سریعتر سرخک می شود. همچنین مصرف به اندازه دمنوشها و مایعات از کم آب شدن بدن در دوره بیماری جلوگیری میکند.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *