طب-سنتی-و-روزه-برای-ماه-مبارک-رمضان
طب-سنتی-و-روزه-برای-ماه-مبارک-رمضان

دو توصیه مهم طب سنتی برای افطار و سحر در ماه مبارک رمضان

تاریخ نگارش

آوریل 11, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یکی از مهم ترین توصیه های طب سنتی در ماه مبارک رمضان، این است که هر فرد، مزاج خود را بشناسد.

هر فرد یکی از مزاج های چهارگانه: صفرا، بلغه، دم و سودا را دارد. و اگر از این مزاج آگاهی داشته باشد، می تواند بهترین تغذیه را در ماه رمضان داشته باشد و علاوه بر اینکه از تشنگی و گرسنگی کمتر اذیت شود، در این ماه مبارک بدن خود را پاکسازی کرده و سلامت خود را تقویت کند.

سردرد، دل درد، سنگینی و سوزش معده، افت فشار و… از عوارضی هستند که در ماه رمضان و بعد از خوردن سحری یا افطار، تجربه می کنید. اما اگر مزاج خود را بشناسید، روزه گرفتن برایتان آسانتر می شود.

ویژگی کلی مزاج های چهارگانه

ویژگی کلی و مختصر چهارمزاج به این صورت است: بلغمی ها اشتهای زیادی برای خوردن دارند و در تمام فصول سال، کم و بیش احساس سرما دارند. سوداوی ها زیاد احساس سرما نمی کنند و معمولا کم اشتها هستند. افرادی که مزاج صفرا دارند، اغلب بدنشان پرحرارت است و احساس گرما دارند. این افراد نیز اشتهای زیادی برای خوردن ندارند و خوراکشان کم است. دموی ها نیز افرادی خوش اشتها و خوش مشرب هستند و واکنششان به فصول، معقول تر است؛ بهار و تابستان احساس گرما دارند و پاییز و زمستان سرما را حس می کنند.

برنامه غذایی داشته باشید

طبع غذاها را بشناسید و آنچه با مزاجتان سازگار است را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از مصلح غذاها غافل نشوید و سعی کنید برنامه متنوعی برای وعده های ماه مبارک رمضان برای خود داشته باشید. از خوردن غذاهایی که با مزاج شما در تضاد است خودداری کنید تا از عوارض و لذیتهای روزه داری در امان باشید.

در ماه رمضان امسال کدام برنامه غذایی بهتر است؟

در فصل بهار هستیم و هوا رو به گرمی می رود. بهتر است تغذیه خود را طوری تنظیم کنید که بدنتان آب کافی را دریافت کند. خوردن غذاهای آبکی مانند سوپ و آش در وعده افطاری بسیار موثر است.

آبی که همراه با غذا وارد بدن می شود، خیلی یرتر از آبی که به صورت نوشیدنی سرد مینوشید دفع می شود و از خشکی بدن شما جلوگیری می کند.

از خوردن آب و نوشیدنی های سرد پرهیز کنید. بهتر است مایعات گرم و ولرم بنوشید.

از آنجایی که فاصله بین افطار و سحر کوتاه است بهتر است افطار را سبک میل کرده و در وعده سحری غذاهای مقوی و پرحجم تر را میل کنید.

توصیه-های-طب-سنتی-برای-روزه-در-ماه-مبارک-رمضان.
توصیه-های-طب-سنتی-برای-روزه-در-ماه-مبارک-رمضان.

صفرا در افطار

کارشناسان طب سنتی بر این باورند که در طول ساعات روزه داری خلط صفرا در بدن افزایش میابد و تغذیه در افطار باید به گونه ای باشد که صفرای اضافی را دفع کند. برای دفع صفرا باید از خوراکی های با طبع سد استفاده کرد. مثلا خوردن عرق کاسنی، شربت سکنجبین، خاکشیر و میوه های آبدار و مرکبات مناسب است. اما خوردن خوراکی های چرب و با طبع گرم مثل زولبیا و بامیه، فست فودها و سرخ کردنی ها، باعث گرگرفتگی، تندخویی، داغی دست و پا، احساس صدای زنگ در گوش بعد از افطار می شود. همچنین در طولانی مدت باعث ریزش مو می شود.

بلغم در سحر

در مقابل، در وعده سحری، بدن در حالت غلبه بلغم است. بلغم ناشی از سردی است و برای کاهش آن باید از خوراکی های دارای طبع گرم تغذیه کنید.

خرما، عسل، ارده، حلوای پخته شده با شیره انگور یا خرما و غذاهایی مانند فسنجون گزینه های مناسبی برای سحری هستند.

5 پاسخ

  1. جا داره تشکر کنم از سایت خوبتون بابت زحماتی که برای نوشتن این مطالب کشیدین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *