درمان فوری استرس با طب سنتی
درمان فوری استرس با طب سنتی

5 راه حل فوری و موثر برای کاهش و درمان استرس و اضطراب بر مبنای طب سنتی

تاریخ نگارش

آوریل 25, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

تکنیک و توانایی غلبه بر استرس، کاهش و درمان استرس و اضطراب، یکی از حیاتی ترین موضوعات این روزهای زندگی بشر است. اگر استرس و ترسها به خوبی مدیریت شوند و از پیشوری و آسیب آنها جلوگیری شود، امکان پیشرفت در همه زمینه ها وجود دارد و کیفیت فعالیتها بالاتر خواهد رفت.

اما چنانچه ترس و اضطراب بر آدمی مستولی شود، جسم، روان و همه فعالیت های کاری، خانوادگی و… را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

سبک زندگی بشر به سمت و سویی رفته که درگیری ها و مشغولیتهای مختلفی برای آدمی در پی داشته است. هریک از این مشغله ها، در زمینه های مختلف، مجموعه ای از نگرانی ها، احساس مسئولیتها و وظیفه شناسی را به افراد منتقل می کند که گاه باعث اضطراب و استرس افراد می شود.

ترس از جاماندن از غافله شتابان علم و تکنولوژی، نگرانی های اقتصادی و تکاپو برای داشتن درامدی معقول، استرس حفظ سلامتی در روزگار غذاهای کارخانه ای و تراریخته و فراوری شده و هزاران دغدغه دیگر، اگر به خوبی مدیریت نشوند، فرد را به سمت بیماریهای خطرناک روانی و اسیبهای روحی جدی می کشاند.

استرس و اضطراب ریشه های مختلفی دارد. حوادث، اتفاقات و ماجراهای خاص زندگی هر فرد ممکن است باعث شکل گرفتن نوعی از اضطراب در آن شخص شود. اما لازم است بدانید که طبق تحقیقات صورت گرفته توسط معتبر ترین محققان طب و پزشکی و علوم روانشناختی و… حالات روحی و روانی فرد، بی ارتباط به جسم او نیست.

در واقع طبع، مزاج و نوع تغذیه و سبک زندگی افراد در میزان ابتلای آنها به استرس تاثیر مستقیم و جدی دارد. به عنوان مثال غلبه سودا در افراد می تواند یکی از دلایل اصلی اضطراب و دلهره باشد. حتی افراد مبتلا به افسردگی های شدید و مشکلات روحی جدی، در کنار مشاوره های روانشناسی و مصرف داروهای تجویز شده توسط روانپزشکان، با رعایت رژیم غذایی صحیح و مصرف برخی مواد توصیه شده توسط طبیبان طب سنتی، با سرعت و کیفیت بیشتری بر بیماری و مشکل خود غلبه کرده اند.

بهتر است برای یافتن منشاء مزاجی استرس خود، با یک طبیب یا کارشناس خبره طب سنتی مشورت کنید و بر طبق توصیه های ایشان از رژیم غذایی مناسب خود استفاده کنید.

در این مطلب ما راهکارهایی عمومی و موثر برای غلبه بر استرس و اضطراب با روشهای طب سنتی را با شما به اشتراک گذاشته ایم؛ با ما همراه باشید.

1.دمنوشهای موثر در درمان استرس:

دمنوشهای ارامبخش زیادی وجود دارد که می توانند جایگزین خوبی برای قرصهای آرامبخش شیمیایی باشند.

دمنوش نعنا یکی از بهترین آنهاست. از نمونه های دیگر آن می توانیم دمنوش اسطوخودوس، سنبل الطیب، بابونه، مرزنجویه، بادرنجبویه، چای سبز، گل محمدی و… را نام ببریم.

نکته مهم در استفاده از دمنوشها، آشنایی هرفرد با مزاج خود، و طبع این دسته از دمنوشهاست. به طور کلی زیاده روی در مصرف هیچکدام از این دمنوشها توصیه نمی شود.

درمان فوری و خانگی استرس با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان فوری و خانگی استرس با طب سنتی ایرانی و اسلامی

2.با ورزش کردن استرس خود را درمان کنید.

فعالیت های ورزشی علاوه بر بهبود کیفیت تنفس، گردش خون و دفع مواد زائد از بدن، ذهن را از تمرکز به مشکلات و نکات استرس زا دور می کند. روزانه دست کم 30 دقیقه ورزش کردن، به شما کمک می کند که از استرس فاصله گرفته و آرامش بیشتری داشته باشید.

ورزشهای گروهی و ورزشهایی که در محیط باز و طبیعت انجام شوند تاثیر بیشتری دارند. ورزشهای مهیج و ورزشهایی که ضربان قلب و اکسیژن رسانی و خونرسانی به اندامها و بافت های بدن را تقویت می کنند در درمان استرس موثرند. پیاده روی، کوهنوردی، یوگا، شنا، دوچرخه سواری ، ایروبیک گروهی و… از این دسته ورزشها هستند.

تعامل با افراد در حین ورزش یکی از مهمترین نکاتیست که می تواند شما را در غلبه بر استرسها کمک کند.

3.میوه های موثر در درمان استرس و اضطراب:

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، قدرت انتقال دهنده های عصبی را در بدن بالا می برند و کسالت را از بین می برند. مصرف برخی میوه ها، بخاطر ترکیبات ویژه ای که دارند، نسبت به باقی میوه ها تاثیر بیشتری در درمان استرس دارد.

از جمله میوه های موثر در درمان و کاهش استرس میتوان به این موارد اشاره کرد:

4. چه غذاهایی بخوریم؟

مواد غذایی تازه و طبیعی در جلوگیری از ابتلا به بیماریهای روحی و استرس و اضطراب موثر هستند. می توان گفت اگر همه مواد غذایی را صحیح، به اندازه و بصورت تازه و ارگانیک مصرف کنید، می توانید در این زمینه از آنها کمک بگیرید اما در این بخش بصورت موردی برخی از موثرترین مواد غذایی دردرمان استرس را نام خواهیم برد:

سیر، ماهی به ویژه ماهی سالمون، سبزیجات تازه مانند برگ ریحان و اسفناج، گوشت بوقلمون، روغن زیتون، دارچین، گوشت قرمز، آجیل و مغزها به ویژه بادام درختی، لبنیات و ماست تازه، میخک و زردچوبه، تخم مرغ تازه و محلی و …. از جمله این مواد غذایی مفید و موثر هستند.

5. چه غذاهایی نخوریم؟

در کنار همه توصیه های تغذیه ای که می شود، برخی پرهیزها نیز باید رعاید شود. بعضی مواد غذایی هستند که نه تنها تاثیری در درمان استرس ندارند، بلکه موجب افزایش دلهره و اضطراب افراد می شوند.

اگر می خواهید فوری و راحت و با روشهای خانگی استرس خود را درمان کنید، باید از مصرف این دسته از مواد غذایی خودداری کنید:

  • مواد پرکالری قندی، خوراکی های حاوی قند و شکر ، کیک و شیرینیجات، ماستهای طعم دار، نوشابه ها، آبمیوه های غیر طبیعی و….
  • دقت کنید که قطع مصرف قند و شکر شما را به سمت مصرف شیرین کننده های مصنوعی نبرد. آسپارتام  یکی از انواع این شیرین کننده های مصنوعی است که میگگرن و اختلالات عصبی جدی را با خود به همراه دارد.
  • غذاهای فراوری شده و کربوهیدراتهای غیرارگانیک. این دسته از غذاها اگرجه جذاب و خوشمزه هستند اما عوارض غیرقابل جبرانی خواهند داشت.
  • دخانیات و نوشیدنی های الکلی. اگرچه برخی افراد از این مواد برای شاد شدن و فراموش کردن غمها استفاده می کنند اما این حالا کاذب هستند و به تدریج فرد را به ورطه افسردگی های شدید و اختلالات اعصاب و روان سوق می دهند.
  • زیاده روی در مصرف کافئین، مصرف بیش از اندازه قهوه و مستقات آن، چای، شکلات و کاکائو نیز در نهایت باعث افزایش استرس در افراد می شود.

به پزشک مراجعه کنیم یا نه؟

غالبا با رعایت برخی نکات و حفظ آرامش، سبک زندگی و تغذیه صحیح و مهارتهای گفت و گو با اعضای خانواده و… می توان در خانه و به راحتی بر استرس غلبه کرد. اما در مواردی نیز بهتر است با پزشک مشورت کرد و تحت نظارت و تجویز آنها درمان این مشکل را پیگیری کرد.

اگر مصرف دمنوشها و ترکیبات گیاهی و سنتی برای شما مقدور نیست،

اگر تخت فشار عصبی و استرس شدید هستید و این مورد گاه باعث آسیب رساندن به خودتان، اطرافیان یا وسایل منزل و… می شود،

و اگر همه توصیه ها و تدابیر را نجام دادید اما بهبودی خاصی را مشاهده نکردید،

بهتر است به یک روانپزشک، روانشناس یا مشاور خوب مراجعه کرده و مشکل خود را با ایشان درمیان گذاشته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *