درمان فوری غلبه بلغم با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان فوری غلبه بلغم با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان فوری غلبه بلغم با طب سنتی + درمان فوری سردی بدن و بلغم با 8 دمنوش معجزه آسا

تاریخ نگارش

ژانویه 24, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

غلبه بلغم یکی از اشکال سوءمزاج است که در انسان رخ می دهد و نسبت به سایر غلبه ها شیوع بیشتری دارد.

بلغم چیست؟ بلغم یکی از اخلاط چهارگانه مزاج آدمی است. این اخلاط عبارتند از: دم، صفرا، سودا و بلغم.

افراد دارای مزاج سرد و تر را بلغمی می نامند و بلغم بیش از آنکه ناشی از تری باشد، ناشی از سردی است. بلغم در معده تولید شده و همراه با خون به همه نقاط بدن حرکت می کند. اما تمرکز اصلی آن در حلق، گلو، ریه و معده است.

وجود بلغم در اعضایی مانند مغز و مفاصل مفید و ضروری است. اما تجمع و ازدیاد آن در نقاط دیگر بدن، ایجاد عوارض می کند. سطح بلغم در خون نباید از حدی فراتر رود. افزایش بلغم در بدن را اصطلاحا غلبه بلغم می نامند که عوارض و آسیبهایی را در پی خواهد داشت.

بلغم دو دسته است:

  1. طبیعی: بلغم طبیعی شیرین و سرد است و این غابلیت را دارد که طی فعل و انفعالاتی که در اصطلاح طب سنتی به آن پختن می گویند، تبدیل به خون شود.
  2. غیر طبیعی: بلغم غیر طبیعی از نظر غلظت با بلغم طبیعی تفاوت دارد. یا غلیظ تر است یا رقیق تر. گرم و شور یا ترش و تند است.

میزان بلغم در بدن باید در حد تعادل باشد. نه می توان آن را بطور کامل از بین برد و نه می توان اجازه داد که از حدی فراتر رود. نبود بلغم مشکلاتی را در پی دارد و غلبه آن نیز عوارضی خواهد داشت.

در این متن کوشیده ایم راه های فوری و موثر درمان بلغم با تکیه بر طب سنتی و ایرانی و اسلامی را در اختیار شما قرار دهیم.

چگونه غلبه بلغم در بدن را تشخیص دهیم؟

بلغم در چه زمانهایی زیاد می شود؟ همانطور که گفتیم منشاء اصلی بلغم، سردی است. بنابراین میزان بلغم در بدن در ایام و فصول سرد، و همچنین در اثر مصرف سردیجات افزایش میابد. این روال اگر بدون کنترل باشد، منجر به غلبه بلغم می شود که برخی از نشانه های آن چنین است:

  • وجود خلط دائمی در گلو
  • سرد بودن دست و پا و بدن
  • چاقی به ویژه در ناحیه شکم و پهلو
  • احساس کسالت و افسردگی
  • سفید شدن زودهنگام و ریزش مو
  • افزایش تعریق
  • افزایش ادرار
  • آبریزش بینی
  • خروج آب از دهان هنگام خواب

درمان خانگی بلغم با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان خانگی بلغم با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان فوری بلغم

بلغم خلطی است که رفته رفته در بدن تجمع می کند و انباشته می شود و درمان فوری ان کار دشواری است. برخی مواد بلغم زدایی قوی تری دارند و می توانند روند درمان بلغم را سرعت بیشتری ببخشند.

برای درمان فوری بلغم باید مصرف سردیجات را متوقف کنید. همچنین ترکیبی برای درمان فوری بلغم معرفی شده که به این صورت است:

مقداری مصطکی، کندر، سیاهدانه، آویشن، زنیان را به نسبت مساوی آسیاب کرده و با هم مخلوط کنید. به این ترکیب مقداری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. روزانه به اندازه نصف قاشق چایخوری یا به اندازه یک کپسول متوسط از این ترکیب میل کنید.

این داروی گیاهی میزان بلغم در بدن را به تعادل می رساند و باعث دفع بلغم اضافه و درمان فوری بلغم می شود.

درمان سردی بدن و بلغم

ترکیبی که در بالا گفتیم علاوه بر درمان بلغم باعث درمان سردی بدن نیز می شود. همچنین افرادی که تمایل به درمان سردی بدن دارند باید مصرف مواد غذایی با طبع سرد را کاهش داده و در مقابل مواد غذایی با طبع گرم را بیشتر مصرف کنند. مصرف مواد غذایی با مصلح، مصرف غذا همراه با سیاهدانه و… نیز در درمان سردی بدن و بلغم موثر است.

عوارض غلبه بلغم در بدن انسان چیست؟

غلبه بلغم مشکلات پوستی و زیبایی متعددی در پی دارد از جمله سفید شدن موها، شل شدن و افتادگی پوست، رنگ پریدگی، ریزش مو و….

همچنین غلبه بلغم زمینه ساز بیماریهایی نظیر نقرس، افسردگی، تپش قلب، سنگینی و درد معده، پارکینسون، پیسی، اسپاسم های مکرر عضلانی، سرفه و قولنج است.

برای درمان و کاهش بلغم در بدن چه کنیم؟

مصرف دمنوشها: مصرف دمنوشهایی که طبع گرم دارند و میزان سردی بد نرا کاهش می دهند، در درمان بلغم موثر هستند. مصرف این دمنوش ها علاوه بر اینکه بلغم را کاهش داده و نشاط و سرزندگی را به انسان بر می گردانند، در از بین بردن چاقی های موضعی در اثر افزایش بلغم نیز موثر هستند. برخی از این دمنوشها عبارتند از:

  1. دمنوش به لیمو
  2. دمنوش آویشن
  3. دمنوش دارچین
  4. دمنوش بابونه
  5. دمنوش زنجبیل
  6. دمنوش بهارنارنج
  7. دمنوش بادرنجبویه
  8. دمنوش گل گاو زبان

کافیست این دمنوش را جایگزین چای روزانه تان کنید. مصرف دست کم یک فنجان از هرکدام از این دمنوش ها ر طول روز، تاثیر بسزایی در کاهش سردی و بلغم بدن دارد. توجه کنید که در مصرف هیچ یک نباید افراط کرد.

تغذیه مناسب: از بهترین مواد غذایی که بلغمی ها برای کاهش سردی می توانند مصرف کنند می توان به گوشت تازه گوسفند و شتر، نخود، ادویه ها، لیمو ترش، کرفس، نعنا، کلم، تره، جعفری و ریحان اشاره کرد.

مصرف به اندازه آب: از اهمیت نوشیدن آب همه ما مطلع هستیم. با این وجود افراد بلغمی باید توجه داشته باشند که بیش از 7 یا 8 لیوان آب در روز ننوشند که در این صورت تری بدن بالاتر رفته و احتمال سرایت بلغم به ستون فقرات و بروز بیماریهایی نظیر رماتیسم محتمل است.

مصرف این دسته از مواد ممنوع!

اگر بلغمی مزاج هستید و از مشکلات ناشی از آن رنج می برید و می خواهید هرچه زودتر بر مزاج خود غلبه کنید، باید دور این دسته از خوراکی ها را خط قرمز بکشید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید:

لبنیات و خصوصا ماست- ترشی ها- گوشت گاو و گوساله- گوشت مرغ و ماهی- عدس- سیب زمینی- قارچ– جو- نوشابه، کالباس و خوراکی های کارخانه ای- میوه های کال و ترش- میوه های با طبع سرد- چای و قهوه و مانند آنها.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *