درمان فوری قرمزی چشم
درمان فوری قرمزی چشم

درمان فوری قرمزی چشم با طب سنتی+ 9 روش خانگی ساده

تاریخ نگارش

ژانویه 28, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه در اثر تحریک عروق خونی چشم صورت می گیرد. این عارضه به دلایل مختلف صورت می گیرد. معمولا اگر قرمزی چشم همراه با درد، خارش یا سوزش زیاد نباشد، موضوع جدی و خطرناکی نیست. و خود بخود بهبود میابد. اما از آنجا که چشم عضو حساسی است و جنبه ظاهری و زیبایی نیز هست، افراد به دنبال درمان سریع این عارضه هستند. پیش از اینکه راهکارهای درمان قرمزی چشم را به شما معرفی کنیم، بهتر است مروری بر دلایل ایجاد این عارضه داشته باشیم. همانطور که گفتیم، قرمزی چشم در اثر تحریک عروق خونی چشم ایجاد می شود. حالا باید بدانیم عروق خونی به چه دلایلی تحریک می شوند؟

دلایل قرمزی چشم:

  • کم خوابی یا بی خوابی
  • خشکی چشم
  • استفاده بی رویه از تلفن همراه یا تماشای طولانی مدت تلویزیون و مانند آن.
  • حضور در محیط های آلوده از گرد و غبار، دود، گاز متساعد شده از شوینده ها و مانند آن.
  • تحریک فیزیکی چشم با جسم خارجی. مثلا ضربه به چشم با دست، انگشت یا وسایل دیگر.
  • مصرف موا دمخدر و الکل
  • گریه کردن
  • مالیدن چشم
  • حساسیت به نور یا تابش نور شدید به چشم
  • حساسیت به شوینده های حمام یا مواد آرایشی و بهداشتی، لنز و…
  • تب، تهوع و بیماری
  • بیماریهای چشمی مانند گلمژه، آّب مروارید و…
  • گرما زدگی
  • حساسیت به مواد غذایی و…

در ادامه روشهایی در دسترس و خانگی برای درمان قرمزی چشم به شما معرفی خواهیم کرد.

درمان قرمزی چشم با کمپرس سرد و گرم

یک پارچه تمیز یا تکه ای پنبه را در آب سرد آغشته و سپس بفشارید تا اب اضافه آن خارج شود و سپس روی چشم ها قرار دهید. این کار به ویژه در زمان گرما زدگی و در تماس با محیط های آلوده، التهاب چشم را کاهش داده و آثار قرمزی چشم را زودتر برطرف می کند.

استفاده از کمپرس گرم نیز تاثیر بسزایی در کاهش قرمزی چشم دارد. برای کمپرس گرم باید پارچه یا پنبه را در آب گرم قرار داده و سپس روی پلهای بسته خود قرار دهید. کمپرس گرم در زمان خستگی ناشی از بیخوابی، بیماری، کار طولانی مدت با رایانه و… موثرتر است.

درمان فوری قرمزی چشم با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان فوری قرمزی چشم با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان قرمزی چشم با چای

ریختن چند قطه چای تازه دم سرد شده در چشم باعث شست و شوی چشم و خروج آلودگی ها از چشم می شود بر درمان فوری قرمزی چشم موثر می باشد. همچنین این کار باعث تسکین خارش و سوزش می شود.

روش دیگر استفاده از چای، این است که یک چای کیسه ای خیسانده شده را نیم ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از سرد شدن روی پلک چشمی که ملتهب است بگذارید. این کار باعث از بین رفتن سریع قرمزی چشم می شود.

درمان فوری قرمزی چشم با آلوئه ورا

آلوئه ورا از خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برخوردار است که به درمان فوری قرمزی چشم کمک می نماید. آلوئه ورا دارای ترکیباتی است که بر رفع التهاب در ناحیه خارجی چشم همچون قرنیه بسیار موثر می باشد.
برای استفاده از آلوئه ورا میزان مساوی از ژل آلوئه ورا و آب را به یکدیگر مخلوط نمایید. مخلوط به دست آمده را حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید. دو پد آرایشی را به مخلوط آغشته نمایید و روی چشم های بسته خود بگذارید. حدود نیم ساعت زمان دهید و بعد با آب شست و شو دهید. این کار را سه مرتبه در هفته تکرار نمایید تا به درمان فوری قرمزی چشم کمک کنید.

درمان فوری قرمزی چشم با گلاب

قرار دادن پنبه آغشته به گلاب روی چشم ها بصورت کمپرس و همچنین چکاندن قطره گلاب در چشم، قرمزی چشم را درمان می کند. گلاب خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد و با شست و شوی چشم سرعت بهبود را بالا می برد.

درمان قرمزی چشم با قطره و اشک مصنوعی

استفاده از اشک مصنوعی بای شست و شوی چشم یا استفاده از قطره های مختلف برای کاهش سرخی و سوزش چشم حتما باید به تجویز پزشک انجام شود و استفاده خودسرانه از این داروها اصلا توصیه نمی شود.

استفاده از اشک مصنوعی برای افرادی که مبتلا به خشکی چشم هستند یا در اثر برخی عوامل دچار خشکی موقت چشم شده اند توصیه می شود.

قطره آنتی هیستامین، فنیل افرین و برخی قطره های دیگر نیز برای از بین بردن قرمزی ناشی از حساسیت و …. وجود دارند که باید به صلاحدید پزشک مصرف شوند.

درمان خانگی قرمزی چشم با سیب زمینی:

سیب زمینی یکی از گزینه های مناسب است که بر از بین رفتن قرمزی و سوزش چشم موثر می باشد. قبل از خواب، یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. سیب زمینی را با کمک چاقو حلقه حلقه کنید و روی چشم های خود بگذارید. این کار به شما در درمان خانگی قرمزی چشم کمک بسزایی می نماید.

درمان قرمزی چشم با جوشانده بارهنگ و همیشه بهار

چکاندن چند قطره جوشانده برگ بارهنگ در چشم تاثیر فوری و موثری در کاهش قرمزی چشم دارد. همچنین جوشانده گل همیشه بهار نیز قطه طبیعی و موثری برای درمان قرمزی چشم است.

درمان فوری قرمزی چشم با روغن درخت چای:

برای درمان فوری قرمزی چشم با روغن درخت چای شما به چهار فنجان آب گرم و دو قطره روغن درخت چای نیاز دارید. موارد گفته شده را در یک ظرف بزرگ بریزید و باهم ترکیب کنید. یک حوله روی سر خود بیندازید و از بخار حاصل بخور بگیرید. حدود ده الی پانزده دقیقه بخور بگیرید و اجازه دهید بخار کاملا وارد چشم های شما شود. این کار را سه بار در روز تکرار کنید تا به درمان خانگی قرمزی چشم کمک نمایید.

درمان خانگی قرمزی چشم با رعایت سبک زندگی سالم

همانطور که همیشه شنیده و خوانده اید، پیشگیری بهتر از درمان است.

مصرف به اندازه آب و مایعات، پرهیز از مصرف مواد حساسیت زا، استفاده صحیح از وسایلی مانند تلویزیون، رایانه و تلفن همراه، استفاده از گلاه و عینک آفتابی در روزهای گرم، پرهیز از مصرف مواد مخدر و عدم حضور در مکانهای آلوده علاوه بر اینکه از بروز قرمزی چشم جلوگیری می کند، در درمان آن نیز موثر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همراه با قرمزی، ترشحات غلیظ سفید یا زرد رنگ در چشم مشاهده می شود.

اگر چشم خونریزی یا ترشح خون داشته باشد حتی به مقدار کم

اگر خارش و سوزش و درد شدید باشد.

اگر قرمزی همراه با تاری یا کاهش دید باشد.

اگر قرمزی چشم در اثر ضربه به سر ایجاد شده باشد.

اگر قرمزی چشم همراه با سردرد و تهوع باشد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *