برگزاری رویداد همدان مرکز جهانی طب سینایی
برگزاری رویداد همدان مرکز جهانی طب سینایی

رویداد “همدان مرکز جهانی طب سینایی” در همدان برگزار شد.

تاریخ نگارش

آوریل 30, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان به برگزاری رویداد بین‌المللی “همدان مرکز جهانی طب سینایی” همزمان با بزرگداشت روز همدان و پزشک خبر داد و گفت: این برنامه در راستای تقویت گردشگری سلامت و معرفی طب سنتی به عنوان میراث ناملموس برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی در نشست “ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر همدان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری”، به ارائه گزارشی از بودجه اختصاص یافته در این حوزه در اصلاحیه متمم سال ۱۴۰۰ و بودجه‌های مربوط به این حوزه در سال جاری اشاره کردو افزود: در سال قبل پنج میلیارد و در سال جاری حدود ۱۱ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت.

۴۰ میلیارد تومان برای پارک‌ها و بوستان‌ها در نظر گرفته شده است

وی با اشاره به اینکه پارک‌ها و بوستان‌ها یکی از ظرفیت‌های گردشگری محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سال قبل ۴۲ میلیارد تومان برای این حوزه هزینه شد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۰ میلیارد برای این امر در نظر گرفته شده است.

اختصاص ۸.۵ میلیارد برای تکمیل سایت موزه میدان امام

صفری‌افلاکی در رابطه با بودجه در نظر گرفته شده برای موزه‌ها نیز بیان کرد: مبلغ یک میلیارد برای تعمیرات باغ موزه دفاع مقدس و ۸.۵ میلیارد تومان برای تکمیل سایت موزه میدان امام اختصاص یافته و همچنین قرار است مجموعه فرهنگی عین‌القضات به یک موزه و کتابخانه تخصصی همدان شناسی و نگارستان فعال تبدیل شود.

وی در ادامه به طرح‌های مطالعاتی اشاره کرد و گفت: برای مطالعه و طراحی تپه حاج عنایت با هدف تبدیل آن به سایت گردشگری بودجه مناسبی اختصاص داده شده است، همچنین برای مطالعه و ساماندهی محور گردشگری جولان و ترمیم محوطه گنجنامه نیز بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم. 

تصویب دو مجتمع گردشگری، تجاری و فرهنگی در منطقه‌های قانتور و امامزاده گرجی

عضو شورای شهر همدان با اعلام اینکه در راستای رونق گردشگری مذهبی و رونق اقتصادی شهر طرح مطالعه دو مجتمع گردشگری، تجاری و فرهنگی در منطقه‌های قانتور و امامزاده گرجی به تصویب شورا رسیده است، یادآور شد: موقعیت مکانی امامزاده خانم گرجی و محوطه خوب آن می‌تواند امکان ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مذهبی را در یکی از ورودی های شهر فراهم آورد.

وی در ادامه به ظرفیت خوب منطقه قانتور در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: احداث مجتمع گردشگری تجاری و فرهنگی در این منطقه شهر ضروری است چرا که می‌تواند این محدوده را از بن‌بست خارج کرده و در جذب گردشگر و درآمدهای پایدار شهری کمک کند.

اختصاص ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت سرویس‌ بهداشتی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان همچنین با بیان اینکه یک‌ونیم میلیارد تومان برای پروژه ساخت فیلم کوتاه از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و مذهبی همدان تعریف شده است، ادامه داد: در سال‌جاری حدود ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت سرویس‌های بهداشتی به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های گردشگری در نظر گرفته‌ایم.

۲۳ میلیارد برای ساماندهی وضعیت قنوات و رودخانه‌های شهر تخصیص یافت

وی اضافه کرد: علاوه بر این بودجه مناسبی بیش از ۲۳ میلیارد برای ساماندهی وضعیت قنوات و رودخانه‌های شهر تخصیص یافته و در صدد هستیم یک مسیر گردشگری در رودخانه نیز تعریف شود، در این راستا کار مهمی در راستای آزادسازی حریم رودخانه‌ها آغاز کرده‌ایم که مستندی در این باره در حال ساخت است.

صفری‌افلاکی با اشاره به اینکه مطالعه مجموعه تفریحی و گردشگری آمادای در تپه پیسا انجام و بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: علاوه بر این اقدام مقرر شده مسیر پیاده‌روی از رودخانه عباس‌آباد تا این منطقه طراحی و اجرا شود.

تلاش برای تبدیل همدان به چهارمین شهر زیارتی کشور 

وی در ادامه به لزوم گسترش گردشگری مذهبی در شهر اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۷ امامزاده در شهر وجود دارد و تلاش می‌کنیم همدان را به عنوان چهارمین شهر زیارتی کشور مطرح کنیم چراکه همدان در مسیر گردشگران عراقی زائران حرم رضوی قرار دارد و می‌توانیم حداقل یک روز میزبان آنها باشیم.

احداث بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی و شهرک سلامت در راستای رونق گردشگری سلامت

عضو شورای شهر همدان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه موضوع ساماندهی دروازه‌های ورودی شهر در دست مطالعه است،توضیح داد: در پروژه بیمارستان هزار تختخوابی، شهرداری نقش اساسی ایفا می‌کند و ۱۰ هکتار زمین برای احداث این بیمارستان اختصاص داده است، علاوه بر این شش هکتار زمین نیز برای شهرک سلامت در نظر گرفته شده که این دو پروژه در کنار هم می‌توانند به تقویت گردشگری سلامت کمک کند.

صفری‌افلاکی در ادامه به تشکیل کارگروه مشترک اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری همدان اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم واحد گردشگری را در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان را به یک سازمان مستقل تبدیل کنیم و مطالعات این کار در حال انجام است.

تملک خانه شیرسرکانی در دستور کار شهرداری 

وی با اشاره به اینکه در بحث تملک بناهای تاریخی ایراد وارد و البته منابع نیز محدود است، اظهار کرد: تملک خانه شیر سرکانی در دستور کار شهرداری قرار دارد و از خانه میرابیان نیز بازدید و در راستای حفظ بنا سرمایه‌گذار به مالک معرفی شده است.

صفری‌افلاکی با بیان اینکه طرح خانه‌های کبابیان مناسب نبود و طرح بهتری آماده شده است، شرح داد: به نظر می‌رسد مشکل بناهای تاریخی با تملک حل نمی‌شود بلکه این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید بسته‌های حمایتی تعریف و دفاتر تسهیلگری در این راستا تاسیس شود.

طراحی گذر گردشگری آرامگاه باباطاهر تا خانه پوستی‌زاده

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر همدان در بخش دیگری با اشاره به اینکه آینده همدان در حوزه گردشگری روشن است و باید از مشورت متخصصان نیز استفاده شود، بیان کرد: گذر گردشگری آرامگاه باباطاهر تا خانه پوستی‌زاده با هزینه چهار میلیارد تومان در حال طراحی است.

وی همچنین با بیان اینکه عملیات حذف سواره از محوطه مجموعه هگمتانه را شهرداری همدان بر عهده گرفته و باید تا مردادماه به اتمام برسد، یادآور شد: در رابطه با حواشی پیش آمده در برنامه نوروز و اقوام ایرانی با کلیت برنامه مشکلی نداشتیم و معتقدیم سنت‌های اقوام مختلف جزء آداب و رسوم هستند و تا زمانی که در چارچوب اخلاق بوده و منعی نداشته باشد باید تقویت شود. 

علت مخالفت شورا با تاسیس منطقه بافت

صفری‌افلاکی به موضوع منطقه بافت نیز گریزی زد و توضیح داد: علت مخالفت شورا با تاسیس این منطقه مسائل حقوقی و اداری و تعیین محدوده آن است و اگر ضوابط آن تعریف شود مشکلی برای شکل گیری وجود ندارد، از طرف دیگر میراث فرهنگی باید با مسکن و شهرسازی ضوابط را تصویب کنند که در حال حاضر این کار توسط شهرداری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی باید به شهرداری و شورای شهر برنامه بدهد، خاطرنشان کرد: در بحث تخریب بناهای تاریخی نوک پیکان انتقادها به سمت شهرداری است در حالی که وقتی میراث فرهنگی نمی‌تواند از طریق قانون جلوی تخریب‌ها را بگیرد شهرداری چگونه می‌تواند این کار را بکند.

صفری‌افلاکی همچنین شرح داد: قراردادی که با مشاور در خصوص احیا و مرمت یک کیلومتر از بازار سنتی همدان بسته شده بود چند روز قبل به پایان رسید و به عنوان یک طرح ویژه در دستور سفر ریاست جمهور قرار گرفته است که امیدواریم دولت بودجه آنرا تامین کرده و با مشارکت مالکان هر چه زودتر عملیاتی شود.

اختصاص۸۰ درصد تخفیف در تعرفه برای تعمیرات اساسی بناهای تاریخی رینگ اول شهر

عضو شورای شهر همدان در ادامه با بیان اینکه۸۰ درصد تخفیف در تعرفه برای تعمیرات اساسی بناهای تاریخی واقع در رینگ اول شهر لحاظ شده است، یادآور شد: در رابطه با این موضوع اداره کل مسکن و شهرسازی نیز می‌تواند در بودجه‌های بازآفرینی به کمک بافت تاریخی همدان بشتابد. 

احداث بیمارستان طب سنتی در همدان 

وی همچنین به برگزاری رویداد بین‌المللی همدان مرکز جهانی طب سینایی همزمان با بزرگداشت روز همدان و پزشک خبر داد و گفت: این برنامه در راستای تقویت گردشگری سلامت و در راستای معرفی طب سنتی به عنوان میراث ناملموس برگزار خواهد شد.

صفری‌افلاکی ادامه داد: همچنین احداث بیمارستان طب سنتی در همدان، استفاده از ظرفیت‌های طب سینایی به نحو احسن و بها دادن به متخصصان این حوزه می تواند به گردشگری سلامت و هویت‌زایی در همدان رونق بیشتری ببخشد.

منبع: ایسنا

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *