کاهش در پریود به کمک تدابیر طب سنتی ایرانی و اسلامی
کاهش در پریود به کمک تدابیر طب سنتی ایرانی و اسلامی

نکاتی که باعث کاهش درد پریود یا قاعدگی می شوند+ روشهای طب سنتی

تاریخ نگارش

می 16, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پریود یا قاعدگی یا عادت ماهیانه یک سیکل ماهانه است که همه زنان و دختران از بعد از رسیدن به بلوغ آن را تجربه می کنند. طی قاعدگی از پوشش داخلی رحم خون جاری می شود. میزان خونریزی به ویژگی های فردی هر کس بستگی دارد و زمان آن بین 3 تا 5 روز متغیر است. برخی نیز ممکن است تا 7 روز خونریزی داشته باشند اما قاعدتا از روز سوم به بعد میزان خونریزی کاهش میابد.

قاعدگی در بسیاری از زنان بدون درد و علام آغاز می شود. اما خیلی از دختران و زنانهم هستند که در این دوره درد و ناراحتی های مختلف دارند.

درد پریود در برخی از زنان پیش از آغاز پریود شروع می شود و با شروع خونریزی دردها کمتر می شود. اما برخی دیگر از شروع خونریزی درد دارند و تا اواسط دوره قاعدگی این درد را به همراه دارند.

درد پریودی شامل درد و ضعف استخوانها، درد کمر، دل درد و درد در ناحیه تناسلی می شود.

میزان شدت این دردها در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. همچنین تغییرات هورمونی در این دوره باعث تغییر در خلق و خو و حساسیتهای روحی در زنان می شود.

درد پریودی دلیل پزشکی خاصی ندارد. اما ممکن است عواملی مانند عفونت واژن و رحم، کیست تخمدان، فیبروم و… در شدت آن تاثیرگذار باشد. همچنین در برخی موارد، بالا رفتن سن، زایمان و ازدواج در کاهش دردها تاثیر داشته است.

در اغلب زنان دردها اگرچه آزاردهنده اما با استراحت در خانه قابل تحمل است اما در برخی دیگر شدت آن به حدی زیاد بوده که فرد از فعالیت های روزمره خود باز می ماند و گاه نیاز به مراقبت پزشکی پیدا می کند. این دردها ممکن است با تهوع و استفراغ نیز همراه باشند.

پزشکی مدرن برای تسکین این دردها، داروهای مسکنی نظیر ایبوبروفن و ناپروکسن و داروهای تنظیم کننده هورمون و ویتامین ها و مکمل ها را تجویز می کند. اما روشهای خانگی و سنتی دیگری نیز هستند که می توانند مانند یک مسکن قوی عمل کنند. در ادامه این روشها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درمان درد پریود با طب سنتی
درمان درد پریود با طب سنتی

کاهش درد پریود با روشهای طب سنتی

دمنوش یا چای بابونه: از روزهای پیش از شروع قاعدگی شروع به خوردن دمنوش بابونه کنید. این دمنوش باعث کاهش گرفتگی و اسپاسم های عضلانی شده و به کاهش درد قاعدگی و پریود کمک می کند

رازیانه: در طب سنتی رازیانه بهترین ترکیب و موثرترین گیاه دارویی برای زنان است. مصرف رازیانه عملکرد دستگاه تناسلی و سیستم باروری زنان را بهبود می بخشد. رازیانه برای زنان آرامبخش و قاعده آور است و شروع پریود را اسان می کند و دردها را کاهش می دهد. دم کرده تخم رازیانهف یا مصرف عصاره آن در این امر موثر است.

زنجبیل: زنجبیل خاصیت ضد درد دارد. رحم را گرم می کند و گرفتگی عضلانی را کاهش می دهد. برخی تاثیر دمنوش زنجبیل در کاهش درد پریود را با مصرف مسکن ایبوپروفن برابر می دانند.

شوید: شوید یکی از سبزیهای قاعده آور است. مصرف آن برای زنان باردار می تواند خطر سقط به همراه داشته باشد. اما برای افرادی که دوران پریودی دردناکی دارند، می تواند شروع خونریزی را آسان کند. مصرف دم کرده شوید از دو یا سه روز قبل از شروع پریود، باعث کاهش درد در شروع و طی زمان قاعدگی می شود.

روغن زیتون: از سه روز پیش از شروع پریود شکم، اطراف ناف و زیر شکم خود را با روغن زیتون ماساژ دهید. اگر از مزاج خود آگاهی دارید، می توانید از روغن های سازگار با مزاجتان استفاده کنید. این کار باعث بهبود حرکات و عملکرد رحم می شود. رگهای گرفته و خشک را باز می کند و شروع قاعدگی را اسان می کند. با آغاز قاعدگی باید استفاده از روغن را متوقف کنید.

زنیان، ریحان، دارچین، جعفری، تخم کتان، نبات و… از دیگر مواد موثر در تسکین و کاهش درد عادت ماهیانه هستند.

روشهای خانگی کاهش درد پریود

خواب و استراحت کافی

گرم کردن کمر و شکم و رحم

مصرف مایعات

ماساژ کمر و شکم

حمام آب گرم

فعالیت های ورزشی

و مصرف ویتامین ها و مکمل ها

از روشهای خانگی کنترل و کاهش درد پریود یا قاعدگی هستند.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *