توسعه کشت گیاهان دارویی در شهر باخرز استان خراسان رضوی
توسعه کشت گیاهان دارویی در شهر باخرز استان خراسان رضوی

توسعه کشت گیاهان دارویی در شهر باخرز استان خراسان رضوی

تاریخ نگارش

می 24, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مدیر جهاد کشاورزی باخرز بیان کرد: با توجه به توسعه کشت گیاهان کم آب‌طلب و تغییر الگوی کشت، ارزش افزوده بالا و استقبال کشاورزان، پیش‌بینی می‌شود در سالهای آینده سطح زیر کشت افزایش داشته باشد.

محمد دوستخواه احمدی مدیر جهاد کشاورزی باخرز در خبری اعلام کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این شهرستان واقع در استان خراسان رضوی در سال جاری ۱۵ برابر نسبت به پارسال افزایش داشته است.

دوستخواه احمدی در ادامه این خبر اضافه کرد و گفت: امسال از ۴۵ هکتار کشتزار در باخرز، ۱۰۰ تن انواع محصولات گیاهی برداشت شده است که ۹۰ درصد از آن روانه بازار مصرف دیگر مناطق کشور خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز همچنین تصریح کرد: برداشت گیاهان دارویی با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه بستگی به نوع محصول دارد که در باخرز از اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه کشت گیاهان کم آب‌طلب و با هدف بهره‌وری بیشتر از منابع آبی، تغییر الگوی کشت، ارزش افزوده بالا و استقبال کشاورزان، پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت گیاهان دارویی این شهرستان در سالهای آینده هم افزایش داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز متذکر شد: گیاهان دارویی از جمله زود بازده‌ترین محصول در حوزه کشاورزی است و در صنایع مختلف از جمله طب سنتی کاربرد وسیع دارد و گیاهان دارویی در طول بازه زمانی فصل کاشت تا برداشت سه مرحله نیاز به آبیاری دارد.

دوستخواه احمدی متذکر شد: تاکنون هشت رقم گیاه دارویی با توجه به شرایط آب و هوایی در این منطقه مناسب تشخیص داده شده است که می‌توان به گل محمدی، زعفران، گل گاو زبان، زیره سیاه، زیره سبز، موسیر، گل‌ختمی و پنیرک اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به نیاز کم گیاهان دارویی به آب، کشت این محصولات می‌تواند به منابع سفره‌های آب زیرزمینی منطقه کمک کند و در کنار رونق اشتغال منطقه، منبع درآمد خوبی هم برای کشاورزان باشد.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز اظهار کرد: برای توسعه و افزایش محصولات علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های درآمدزا و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه  در برنامه‌های کاری مدیریت جهاد کشاورزی باخرز قرار دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی، کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی باخرز ظرفیتهای خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای دارد، به طوریکه این شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل ختمی رتبه اول استان خراسان رضوی را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز یادآور شد: کشاورزانی که نسبت به کشت و افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مزارع خود اقدام کنند از تسهیلات بهره‌مند می‌شوند، سال گذشته بهره‌برداران گیاهان دارویی باخرز افزون بر ۸۸۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.

دوستخواه احمدی در خاتمه خاطرنشان کرد: مهمترین نیاز این شهرستان ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری گیاهان دارویی می باشد و کارشناسان آماده راهنمایی متقاضیان به سرمایه‌گذاری و فعالیت در این عرصه هستند.

منبع: موج

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *