مبارزه با آلودگی هوا با طب سنتی

چگونه با طب سنتی از آلودگی هوا جان سالم به در ببریم؟

1/5 - (1 امتیاز)

دکتر الهام پارسا گفت: از نگاه طب سنتی سبک زندگی در ۶ دسته تقسیم بندی می‌شود و باید خوردنی ها، وضعیت خواب، ورزش، وضعیت روحی و روانی، کنترل مواد دفعی و وضعیت آب و هوایی را رعایت کنیم تا بدن سالمی داشته باشیم. در روز‌های آلوده چه غذا‌هایی نخوریم؟

وی تصریح کرد: در دوره‌ی آلودگی هوا، یکی از اصول سبک زندگی ما که آب و هواست می‌لنگد یعنی هوای خوبی استشمام نمی‌کنیم. اگر می‌توانیم باید شهر و مکان آب و هوایی خود را تغییر دهیم یا حداقل در خانه بمانیم و از خانه بیرون نیاییم.

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: حالا با توجه به اینکه همیشه امکان جابجایی در هنگام آلودگی برایمان فراهم نیست باید سایر اصول سبک زندگی خود را درست کنیم. یکی از این اصول سبک زندگی وضعیت خوردنی‌ها و آشامیدنی هاست.پارسا با تأکید بر اینکه ما در روز‌های آلوده نباید چیز‌هایی بخوریم که مواد ناسالم برای بدن ما حساب می‌شوند و بدن ما را درگیر دفع مواد ناسالم می‌کنند، گفت:

از جمله خوراکی‌های ناسالم شامل پفک، چیپس، روغن‌هایی که مکرر سرخ شده، گوشت‌های صنعتی، غذا‌های کنسروی، غذا‌های سنگین مانند ماکارونی و آش رشته است.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران خاطرنشان کرد: در روز‌های آلوده، غذا‌های ناسالم و سنگین باعث می‌شوند بدن ما یک مشغولیت دیگری جز هوا نیز پیدا کند. پس باید تلاش کنیم در حدی که می‌توانیم مواد غذایی ناسالم را کمتر در روز‌های آلودگی هوا مصرف کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین یک سری مواد غذایی سودازا هستند که در روز‌های آلوده بهتر است یا مصرف نشوند یا حداقل مصرف را داشته باشیم مانند عدس، بادمجان و گوشت گاو و گوساله. سعی کنید در روز‌های آلوده از غذا‌های سرخ کردنی بپرهیزید.

این عضو انجمن طب سنتی ایران در خصوص غذا‌های مفید در روز‌های آلودگی هوا گفت: در روز‌های آلوده مواد غذایی‌ای را باید استفاده کنیم که کمک کند به دفع ضرر آلودگی هوا که به بعضی از آن‌ها در طب سنتی تریاق می‌گوییم که ضد سم عمل می‌کنند مانند دارچین، کدو حلوایی، انار یا رب انار، سیب، فالوده سیب و آب سیب.

پارسا ادامه داد: ما در طب سنتی توصیه می‌کنیم که حتما راه‌های خروجی بدن ما باید باز باشد. یکی از راه‌های خروجی ما سیستم گوارش ماست که در روز‌های آلودگی هوا اهمیت این راه خروجی بیشتر می‌شود.وی اشاره کرد: باید سعی کنیم در روز‌های آلوده از غذا‌های سرخ کردنی و خشک مانند کوکو‌ها پرهیز کنیم. همچنین مصرف میوه‌های کال نیز باعث تشدید یبوست فرد می‌شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی تأکید کرد: بهتر است در غذا‌های خود از آلو و روغن زیتون استفاده کنیم. چند نوشیدنی عالی مناسب روز‌های آلوده سالعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در رابطه با نوشیدنی‌های سالم در روز‌های آلوده گفت: از جمله نوشیدنی‌های سالم و خوب در روز‌های آلودگی هوا، شربت‌های حاوی گلاب است.

همچنین شربت بهار نارنج و دمنوش گل گاوزبان هم جزء نوشیدنی‌های پیشنهادی هستند که دفع ضرر آلودگی هوا را به همراه دارند.وی اظهار داشت: در زمان آلودگی هوا دو ارگان مغز و قلب بسیار آسیب می‌بینند و ما باید با حفظ آرامش و خوراک مناسب، هوای این دو ارگان را داشته باشیم مثلا فالوده‌ی سیب برای تقویت این دو ارگان حیاتی در روز‌های آلوده مفید است.

پارسا یک شربت ویژه را برای روز‌های آلودگی به نام شربت جلّاب پیشنهاد داد و گفت: جلّاب شامل ترکیب یک لیتر گلاب، نیم کیلو نبات و یک گرم زعفران است که این را به صورت غلیظ تهیه و به عنوان مایع شربت از آن استفاده می‌کنند و در روز‌های آلوده مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: البته یک نکته در خصوص شربت جلاب باید بگویم و آن اینکه خانم‌های باردار به دلیل وجود زعفران زیاد در شربت جلاب باید در مصرف آن احتیاط کنند و از زعفران کمتری استفاده کنند.وی پیشنهادی مفید هم برای تقویت مغز در روز‌های آلوده داشت و گفت: ما نگرانیم در روز‌های آلوده ارگان مغز آسیب ببیند و منجر به خستگی‌های مزمن و سردرد شود، بنابراین برای تقویت مغز، بوییدن بو‌های خوب مانند گلاب و عرقیجات خوشبو پیشنهاد می‌شود.

در کل هدف ما از مصرف شربت هایی، چون جلّاب نیزجرعه جرعه نوشیدن و استشمام بوی گلاب است که اثرات مثبتی روی مغز داشته باشد. در روز‌های آلوده ورزش سنگین در هوای آزاد ممنوع!

عضو انجمن طب سنتی ایرانی یکی دیگر از راه‌های خروجی بدن را منافذ پوستی دانست و عنوان کرد: در روز‌های آلودگی هوا باید حواسمان به کنترل خروجی‌های منافذ پوستیمان هم باشد، که بهتر است خانم‌ها در روز‌های آلوده از کرم‌ها و آرایش‌های سنگین پرهیز کنند و بگذارند منافذ پوستیشان باز باشد.

پارسا گفت: ورزش کردن مفید است، اما در روز‌های آلوده افراد نباید در فضای باز فعالیت بدنی زیاد نداشته باشند خصوصا ورزش‌هایی که باعث می‌شود فرد نفس‌های عمیق و تندی بکشد، چون این باعث می‌شود فرد هر نفس تندی که می‌کشد مقدار زیادی از مواد زائد و ناسالم وارد بدنش شود که مسلما مضر هست.

منبع: صدا و سیما


دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.