درمان تب بالای کودکان با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان تب بالای کودکان با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان خانگی تب کودکان با 7 روش طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 29, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درمان تب کودکان موضوعی است که همه مادران برای آموختن روشهای آن تلاش می کنند. درمان تب کودکان به روشهای مختلفی امکان پذیر است. هر مادر در طول سالهای بچه داری اش، بارها و بارها با تب فرزندانش دست و پنجه نرم می کند. برای درمان تب بالا در کودکان ابتدا باید منشاء تب شناسایی شود. تب کودکان برای همه مادران نگران کننده است. ترس از بالا رفتن تب و تشنج در کودکان ذهن هر مادری را به چالش می کشاند.

کودکان به دلایل مختلف تب می کنند.

از منظر طب سنتی تب کردن نشانه خوبی است و نشان می دهد که بدن فرد فعال است و با عوامل بیماری زا مبارزه می کند. این موضوع نشان می دهد که سیستم ایمنی کودک فعال و کارآمد است. با این حال باید توجه داشت که تب کنترل شود و از حدی بالا تر نرود. بالا رفتن تب می تواند عوارضی در پی داشته باشد که گاه جبران ناپذیر است.

ابتدا باید به دلایل بروز تب در کودکان بپردازیم و بعد م توانیم راه هایی برای پایین آوردن تب کودکان در خانه و درمان سریع تب در طب سنتی ارائه دهیم.

چه زمانی می توانیم بگوییم کودک تب دارد؟

اگر دمای بدن کودک بیش از 38 درجه سانتی گراد باشد، می توانیم بگوییم که کودک تب دارد. اندازه گیری درجه تب کودکان بسته به نوع اندازه گیری مقداری جزئی باهم تفاوت دارند. به عنوان مثال، اگر دما سنج را زیربغل کودک قرار دهید، عدد به دست آمده حدود نیم درجه از اندازه گیری دهانی کمتر است. بنابر این اگر از طریق اندازه گیری زیر بغل به عدد 37.5 رسیدید، مبنا را بر 38 درجه دهانی قرار دهید.

به طور کلی می توان گفت دقیق ترین درجه تب از طریق اندازه گیری دهانی و مقعدی به دست می آید.

دلایل تب کودکان

تب می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  1. واکسن: تب ایجاد شده در اثر تزریق واکسن های دوره ای مخصوص کودکان و نوزادان موقتی و طبیعی است. تنها باید بر میزان ان نظارت و کنترل داشت.
  2. عفونت و التهاب: عفونت گوش یا مجاری ادراری، لثه و دندان، حلق و گلو و… اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود باعث ایجاد تب بالا در کودکان می شود.
  3. بیماری: سرماخوردگی، سرخک، خروسک، آبله و بیماری هایی از این دست معمولا با تب شروع می شوند و در طول دوره بیماری نیز تب بروز می کند.
  4. دندان درآوردن: برخی کودکان در مراحل درآوردن دندان جدید تب می کنند که این تب نیز معمولا زیاد بالا نمی رود و با روشهای ساده خانگی می توان آن را کنترل کرد

موارد دیگری مانند گرمازدگی، پوشیدن لباس بیش از حد برای نوزاد، دمای بالای خانه یا محیط و… نیز باعث بروز تب در کودکان می شود.

پایین آوردن تب بالای کودکان با طب سنتی
پایین آوردن تب بالای کودکان با طب سنتی

چه زمانی برای درمان تب کودکان اقدام کنیم؟

  • اگر سن کودک زیر سه ماه باشد و اندازه گیری مقعدی درجه حرارت بالای 38 درجه را نشان دهد.
  • اگر در کودکان زیر سه سال دمای بدن برای بیش از سه روز طبق اندازه گیری مقعدی بالای 38 درجه باشد.
  • اگر دمای بدن کودکان سه ماه تا سه سال از 38.9 درجه بالا تر برود.
  • اگر تب نزدیک یا بالای 40 درجه باشد.
  • اگر کودک بیش از 7 روز متوالی تب کند حتی اگر زمان تب ها کوتاه باشد.
  • اگر تب در اثر ابتلا به بیماری های خاصی مانند سرطان، کم خونی، ناراحتی قلبی و… باشد.

درمان خانگی تب کودکان با طب سنتی

مصرف مایعات را افزایش دهید

مصرف آب، آب میوه، چای کمرنگ و… با خاصیت ادرار اوری که دارند باعث افزایش ادرار کودکان می شود و از این طریق به کاهش دمای بدن و درمان تب کمک می کند. به کودک تب دار خود مکررا آب و آب میوه و مایعات بدهید. به نوزادان می توانید آب جوشیده سرد شده بدهید.

بهترین آب میوه ها برای کاهش تب، آب پرتقال، آب لیموشیرین، آب سیب زرد و… است.

بهتر است در مدتی که کودک تب دارد غذاهای شل و آبکی مانند آشها و سوپ ها بخورد و از خوردن خوراکی هایی که منجر به یبوست می شود پرهیز کند.

شرایط استراحت کامل کودک را فراهم کنید

استراحت و خواب کافی به بدن فرصت مقابله بهتر با بیماری را به کودک می دهد. سعی کنید محیز خانه را آرام کرده و عوامل تنش زا را از کودک در کنید. با پخش کردن یک موسیقی ارام یا صوت قران و هرچیزی که در آرام کردن کودکتان تاثیر دارد او را برای خواب آماده کنید. قرار دادن کودک در حالتی که تحرک بالایی نداشته باشد و استراحت بیشتری کند، به پایین آمدن سریع تر تب کمک می کند.

درمان تب بالای کودکان با گلاب

گلاب خصیت ضد باکتریایی دارد. همچنین بسیار در خنک کردن بدن موثر است. خوردن یک یا دوقاق گلاب توسط کودکان تاثیری فوری در پایین آمدن تب انها دارد.

پاشویه با محلول آب و گلاب یا قرار دادن دستمال آغشته به گلاب روی پیشانی و شکم باعث پایین آمدن فوری تب می شود. همچنین بویین گلاب باعث بالا رفتن آرامش کودک می شود.

درمان تب بالای کودکان با دمنوش های گیاهی

دمنوش هایی مانند آویشن، زنجبیل و دارچین، بابونه، مریم گلی، کاهو، ریحان، پونه کوهی، گل همیه بهار و… در کاهش تب بسیار موثر هستند.

بهتر است برای میزان مصرف این دمنوش ها نسبت به سن و طبع و مزاج کودک با یک کارشناس طب سنتی یا پزشک حاذق مشورت کنید.

از دادن این دمنوشها به نوزادان زیر شش ماه خودداری کنید.

درمان تب بالای کودکان با پیاز

پیاز یک آنتی اکسیدان طبیعی و قوی است. خوردن پیاز خام همراه با غذا یا خوردن سوپ پیاز یا سوپ با پیاز زیاد در درمان تب موثر است. یک روش سریع و موثر برای پایین آرودن تب کودکان با پیاز، قرار دادن پیاز حلقه شده کف پا است. بهتر است پیازهای حلقه شده را بیش از ده دقیقه کف پا نگه ندارید. این کار باعث خروج دمای بالا از بدن و کاهش تب می شود.

درمان تب بالای کودکان با سفیده تخم مرغ

سفیده چند تخم مرغ را جدا کرده و خوب مخلوط کنید تا از هم باز شوند. برای نوزادان سفیده تخم مرغ را به تمام بدن کودک به ویژه زیر بغل و گردن بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این کار یکی از سریعترن راه های کاهش تب بالا در کودکان است.

در کودکان 2 تا 3 ساله می توانید یک دستمال را به سفیده تخم مرغ ها آغشته کرده و کف پا یا روی شکم قرار دهید.

پایین آوردن تب بالای کودکان با سرکه سیب

پاشویه با سرکه سیب رقیق شده، خوابیدن در وان آب و سرکه سیب، پوشاندن جوراب های آغشته به سرکه سیب (به مدت ده دقیقه و نه بیشتر)، قرار دادن دستمال آغشته به سرکه سیب رقیق شده روی پیشانی یا شکم و… می تواند به صورت معجزه آسایی تب کدکان را کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودک بی حال و تحریک پذیر باشد.

اگر تب همراه با استفراغ باشد.

اگر تب همراه با سردرد و معده درد و … باشد.

اگر ارتباط گیری چشمی کودکان ضعیف شود.

اگر تب بیش از 7 روز طول بکشد.

اگر کودک زیر سه ماه باشد و تب بیش از 38 درجه باشد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *