درمان فوری تبخال با طب سنتی
درمان فوری تبخال با طب سنتی

درمان تبخال در خانه با طب سنتی+ درمان سریع تبخال برای عروسی

تاریخ نگارش

فوریه 7, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درمان تبخال برای همه دارای اهمیت است چرا که با زیبایی انسان مرتبط است و هیچکس دوست ندارد بصورت طولانی مدت روی صورت خود تبخال داشته باشد. در ابتدا باید بگوییم تبخال نوعی زخم است که معمولا در گوشه لب ظاهر میشود و افرادی که در یک مقطع زمانی استرس و اضطراب زیادی را تحمل میکنند و یا به تب دچار میشوند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع زخم هستند.

تبخال به صورت زخمی معمولا کوچک و آزار دهنده میباشد که در آن تاول هایی پر از مایع میشوند که ظاهر خوبی ندارند؛ اما تبخال ها معمولا بی ضرر هستند و به خودی خود طی یک هفته الی 10 روز خوب میشوند

درست است که تبخال عارضه ی آزاردهنده اي میباشد اما معمولا خطرناک نبوده و بدون بر جای ماندن اثر آن، حداکثر تا ۲ هفته رفع میشود. اما توجه داشته باشید که اگر تبخال شما بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خوب نشد، با یک پزشک مشورت کنید.

همچنین توجه داشته باشید افرادی که دچار بیماری هایی هستند که سبب ضعف سیستم ایمنی بدن آنها شده (از قبیل بیماری هایی نظیر ایدز، بیماری هاي خونی، افرادی که دارو هاي شیمی درمانی مصرف میکنند، افرادی که از دارو هاي سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده میکنند، افرادی که مدت زیادی است کورتون دریافت میکنند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشک مراجعه کنند؛ زیرا احتمال دارد که ویروس تبخال، اعضای حیاتی بدن از جمله ریه ها، کبد و مغز را درگیر کند. عفونت این ارگان های حیاتی بدن با ویروس تبخال میتواند حتی در مواردی سبب مرگ شود.

نکته ی حائز اهمیت دیگر آنکه، اگر زخم تبخال قسمت های دیگر بدن را درگیر کرد و ترشحات آن مخصوصا به چشم یا نوک انگشتان دست شما رسید و شما در اين قسمت ها احساس سوزش و درد کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا اگر ویروس تبخال وارد چشم شود و در اين قسمت زخمي ایجاد کند به نابینایی منجر خواهد شد.

تقریبا 4 میلیارد نفر در دنیا به ویروس تبخال مبتلا هستند و با اینکه بعضی از آنها به صورت مداوم تبخال میزنند و برخی دیگر هیچ گونه علامتی ندارند، تبخال هنوز درمان قطعی ندارد و اگر وارد بدن شود تا آخر عمر همراه انسان خواهد بود و در هنگام ضعف سیستم ایمنی بدن نمایان میشود.

حالا این سوال پیش می آید که آیا تبخال مسری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود که، بله؛ تبخال بسیار مسری است و از طریق بوسیدن و لمس شدن دهان و یا چشم های خود با دستتان، ویروس به آن بخش ها هم انتقال پیدا میکند. بنابراین حتما دست خود را 20 ثانیه با صابون بشویید.

عوامل بروز تبخال چیست ؟

  • استرس
  • خستگی
  • تغییرات هورمونی
  • ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن
  • قرار گرفتن در مقابل آفتاب و باد

درمان سریع تبخال برای عروسی

برخی مواقع، مثلا پیش از یک مهمانی مهم یا مجلس عروسی یا جلسه کاری و… ممکن است در اثر اضطراب و… با مشکل تبخال مواجه شوید. در این مواقع حتما به دنبال یک درمان فوری و موثر برای تبخال خواهید گشت. اگرچه درمان و از بین رفتن جای تبخال چند روز طول می کشد اما راه های درمانی سریعی نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از گل همیشه بهار جهت درمان فوری تبخال: گل همیشه بهار یک گیاه دارویی است و برای درمان تبخال موثر است و به کنترل و بهبود تبخال کمک کرده و همچنین موجب روند سریع درمان تبخال میشود. همچنین درد و سوزش را بسیار کم میکند و به از بین رفتن و کنترل ویروس ها کمک میکند. جهت استفاده از خواص گل همیشه بهار جهت درمان فوری تبخال خود شما میبایست چوشانده ای تهیه کرده و استفاده کنید. طرز تهیه این جوشانده بدین صورت است که باید سه قاشق از گل همیشه بهار را در دو لیوان آب جوشانده تا زمانی که یک لیوان از آن باقی بماند؛ بعد با استفاده از پنبه بر روی تبخال بزنید.
  • استفاده از جوش شیرین جهت درمان فوری تبخال: جوش شیرین به درمان سریع تر تبخال کمک کرده و همچنین خاصیت ضد خارش دارد. جهت درمان فوری تبخال خود با استفاده از جوش شیرین شما میتوانید مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و بعد با استفاده از پنبه روی تبخال بزنید. این کار را در طول روز زیاد انجام بدهید تا درمان با روند سریع تری پیش برود.
  • استفاده از جعفری جهت درمان فوری تبخال: جعفری دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی بوده و در درمان تبخال مفید است. همچنین عصاره ریشه جعفری از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری میکند. جهت استفاده از جعفری برای درمان فوری تبخال خود شما میبایست قسمت تبخال را با عصاره یا جوشانده جعفری شستشو دهید.
  • استفاده از عصاره گیاه بادرنجبویه جهت درمان فوری تبخال: عصاره این گیاه نیز برای درمان تبخال موثر بوده و استفاده از این گیاه علائم تبخال را سریعا بهبود میبخشد.
درمان تبخال
درمان تبخال

درمان فوری تبخال با آبلیمو

همچنین برای درمان فوری تبخال میتوانید از آب لیمو نیز استفاده کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که لیمو ترش دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری میباشد به همین دلیل به بهبود تبخال کمک میکند. جهت درمان فوری تبخال خود با آب لیمو شما میبایست پنبه را به آب لیمو آغشته کنید و روی تبخال قرار بدهید. توجه داشته باشید لیمو ترش به خاطر خاصیت اسیدی که دارد ممکن است هنگام استفاده کردن مقداری سوزش را بر روی پوست شما ایجاد کند.

درمان فوری تبخال با زردچوبه

همچنین برای درمان فوری تبخال میتوانید از زرد چوبه نیز استفاده کنید. زردچوبه دارای خواص ضد ویروسی میباشد و به بهبود تبخال کمک میکند. جهت درمان فوری تبخال خود با زرد چوبه شما میبایست زردچوبه را با شیر و یا با گلیسیرین مخلوط کنید و بر روی تبخال بمالید.

درمان تبخال با روشهای خانگی

در ادامه این مطلب به درمان های خانگی و موثر جهت درمان تبخال خواهیم پرداخت:

  • استفاده از کمپرس یخ جهت درمان تبخال: یخ میتواند درد را تسکین دهد و باعث میشود تورم و التهاب کمتر شود. جهت درمان تبخال خود با یخ شما میبایست یک تکه یخ را در یک پارچه بگذارید و به مدت 10 دقیقه روی تبخال خود گذاشته و این کار را چند بار در روز انجام دهید.
  • استفاده از سرکه سیب جهت درمان تبخال: سرکه سیب دارای خاصیت ضدعفونی کننده است و باعث میشود التهاب تبخال کم شود. جهت درمان تبخال خود با سرکه سیب شما میبایست یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و روی تبخال خود بزنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.
  • استفاده از عسل جهت درمان تبخال: عسل نیز برای التهاب تبخال مفید میباشد و همچنین دارای خاصیت ضد ویروس بوده و برای درمان زخم مفید میباشد. عسل همچنین زخم را بهبود میبخشد. جهت درمان تبخال خود با عسل شما میبایست مقداری عسل را روی تبخال خود بمالید و بگذارید 5 دقیقه روی تبخال بماند و بعد آن را بشویید.
  • استفاده از روغن نارگیل جهت درمان تبخال: روغن نارگیل خواص ضد ویروس و ضد التهابی قوی دارد. معمولا در ابتدای ابتلا به تبخال احساس سوزن سوزن شدن، گز گز و خارش را روی لب احساس میکنیم. برای جلوگیری از بروز تبخال در این زمان از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل به بهبود تبخال کمک میکند و بدین منظور شما میبایست مقداری روغن نارگیل را روی زخم بمالید. این کار را چندبار در روز انجام دهید.
  • استفاده از روغن درخت چای جهت درمان تبخال: روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی است و میتواند در کاهش درد تبخال موثر بوده و به بهبود و درمان تبخال سرعت ببخشد. بدین منظور شما میبایست روزی سه مرتبه مقداری روغن درخت چای را روی تبخال بزنید و بگذارید روی تبخال بماند.
  • استفاده از روغن زیتون جهت درمان تبخال: روغن زیتون نیز برای درمان عفونت مفید میباشد. همچنین روغن زیتون برای کاهش خارش مناسب میباشد. در ضمن روغن زیتون برای جلوگیری از عفونت های ویروسی مفید بوده و نیز برای سیستم دفاعی بدن هم بسیار مفید است و زیتون کمک میکند ویروس تبخال دوباره فعال نشود.
  • استفاده از روغن نعناع جهت درمان تبخال: روغن نعناع خاصیت ضد ویروس دارد و برای درمان تبخال مناسب میباشد. روغن نعناع در مراحل اولیه تبخال بسیار خوب است و این روغن در پیشگیری از بروز دوباره ی تبخال بسیار موثر است. جهت استفاده از روغن نعناع برای درمان تبخال خود، شما میبایست روغن نعناع را در ناحیه تبخال بمالید و بگذارید روی ان بماند. این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید.
  • استفاده از روغن میخک جهت درمان تبخال: روغن میخک نیز دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتری بوده و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. در ضمن روغن میخک به تنهایی می تواند باعث تحریک پوست شود. این روغن را باید با روغن های دیگر از قبیل روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. روزی سه بار از این ترکیب استفاده کنید.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا جهت درمان تبخال: ژل آلوئه ورا برای بیماری های پوستی مفید میباشد. ژل آلوئه ورا دارای ویتامین، آنتی اکسیدان، مواد معدنی، اسیدهای چرب و هورمون هایی است که به بهبود بیماری و جلوگیری از عفونت کمک میکند. ژل آلوئه ورا برای بهبود درد و سریع تر کردن روند بهبود تبخال کمک بسیاری میکند. جهت استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان تبخال خود شما میبایست از ژل آلوئه ورا بر روی تبخال بمالید و این کار را سه بار در روز انجام دهید.
  • استفاده از ریشه شیرین بیان جهت درمان تبخال: ریشه شیرین بیان سیستم دفاعی بدن را تقویت میکند و ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهاب است. جهت استفاده از شیرین بیان برای درمان تبخال خود شما میبایست یک قاشق آب و یک قاشق شیرین بیان را مخلوط کرده و روی تبخال بزنید. توجه داشته باشید ممکن است ریشه شیرین بیان در بعضی افراد باعث حساسیت های پوستی شود.
  • استفاده از سیر جهت درمان تبخال: سیر نیز دارای خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد ویروسی میباشد. جهت درمان تبخال خود با سیر شما میبایست یک عدد سیر را رنده کنید و روی تبخال قرار دهید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه روی تبخال بماند. احتمال دارد مقداری احساس سوزش کنید. این کار را روزی دوبار انجام دهید.
  • استفاده از آب اکسیژنه جهت درمان تبخال: آب اکسیژنه دارای خاصیت ضد عفونی کننده است. جهت درمان تبخال خود با استفاده از آب اکسیژنه شما میبایست پنبه را به آب اکسیژنه آغشته کنید و روی تبخال بزنید؛ سپس اجازه دهید چند دقیقه بماند و بعد آن را بشویید. چند ساعتی یک بار این کار را انجام بدهید.

همچنین مصرف برخی غذا ها میتواند به شما در روند درمان تبخال کمک کند.

برای مثال خوردن کلم بروکلی میتواند به روند بهبود تبخال کمک کند و همچنین از عود دوباره تبخال جلوگیری میکند. کلم بروکلی را به مدت پنج دقیقه با حرارت کم آب پز کنید و آبی را هم که کلم بروکلی را در آن پخته اید بنوشید.

توصیه میشود از غذاهایی که سیستم دفاعی بدن را قوی تر می کنند استفاده کنید؛ مثلا غذا هایی که دارای ویتامین Cمیباشند که شامل سبزیجات و میوه هایی مانند فلفل دلمه ای، پرتقال، کیوی، بروکلی، توت فرنگی و لیمو میباشند.

درضمن خوراکی هایی که دارای روی میباشند مصرف کنید؛ مانند اسفناج، تخم کدو، نخودو بادام هندی که بسیار برای تبخال مفید میباشند. همچنین خوراکی هایی وجود دارند که بهتر است در زمانی که تبخال زده اید مصرف نکنید چون روند بیماری را کند تر میکند. این مواد شامل شکر، الکل، شکلات و غذاهایی هستند که باعث اسیدی شدن بدن میشوند.

درمان فوری تبخال با نمک

همچنین برای درمان فوری تبخال میتوانید از نمک نیز استفاده کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که نمک برای جلوگیری از پیشرفت عفونت موثر میباشد. جهت درمان فوری تبخال خود با نمک شما میبایست مقداری نمک را با آب مخلوط کرده و با استفاده از پنبه روی تبخال بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند و بعد آن را بشویید. توجه داشته باشید در زمان استفاده از این روش ممکن است محل تبخال شما با سوزش همراه باشد.

درمان فوری تبخال با خمیر دندان

همچنین برای درمان فوری تبخال میتوانید از خمیر دندان نیز استفاده کنید. جهت درمان فوری تبخال خود با خمیر دندان شما میبایست مقداری خمیر دندان را با یک قطره الکل و نمک مخلوط کرده و به صورت پماد در بیاورید و این مایه ی خمیری را روی تبخال بزنید. توجه داشته باشید ممکن است احساس سوزش زیادی داشته باشید اما این کار به بهبود سریع تبخال کمک میکند و تاول ها بی آنکه پخش شوند خیلی سریع خشک میشوند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *