طب سنتی چینی و مبارزه با کرونا
طب سنتی چینی و مبارزه با کرونا

طب سنتی چینی در مبارزه با کرونا چه کرد؟

تاریخ نگارش

ژوئن 16, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

طب سنتی چین (TCM) از ابتدای شیوع کووید-19 در مبارزه جهانی علیه کرونا به شکل گسترده‌ای معرفی و مورد استفاده قرار گرفت و کارآمدی قابل توجه آن به اثبات رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که اواخر مارس منتشر کرد، تایید نمود که طب سنتی چین در درمان کووید-19 به ویژه مبتلایان دارای علائم خفیف تا متوسط، سودمند است.

از آسیا گرفته تا آفریقا و اروپا، شمار روزافزونی از پزشکان و بیماران از طب سنتی چین استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند. درخواست‌ها برای ادغام طب سنتی چین و طب غربی رو به افزایش است چرا که این اقدام میزان موفقیتِ تلاش خستگی‌ناپذیر بشر برای درمان و مبارزه با بیماری‌های مانند کووید-19 را افزایش می‌دهد.

کمک به تلاش‌های جهانی ضدویروس

طی مراحل اولیه پاندمی کووید-19 در زیمبابوه، درست مثل بقیه نقاط جهان، اطلاعات اندکی درباره این ویروس وجود داشت بنا بر این ترس و وحشت ناشی از آن غیرعادی نبود. چند ماه پس از آنکه این کشور آفریقایی اولین مرگ مرتبط با کرونا را در مارس 2020 تایید کرد، یک تیم درمانی از چین برای کمک به مقابله با ویروس وارد زیمبابوه شد.

«چِن زانیو» رئیس «فدراسیون پزشکان طب سنتی چین»، «چارلز بِل» بیمار خود را در کلینیک «چیزل‌هرست» در انگلیس درمان می‌کند. (29 آوریل/9اردیبهشت)

از میان یک تیم 12 نفره درمانی، خانم «سان شوانگ» که متخصص طب سنتی چینی در بیماری‌های تنفسی است در ماموریتی 498 روزه به زیمبابوه رفت. سان به عنوان تنها پزشک مسلط به طب سنتی چینی در آن تیم، به طور عمده مسئول ساخت «مرکز درمانی زیمبابوه-چینِ طب سنتی چین و طب سوزنی» و اقدامات ضد پاندمی بود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری «شین هوا» گفت: من در مجموع بیش از 1400 بیمار کرونایی را به صورت آنلاین و حضوری درمان کردم. میزان کلیِ کارآمدیِ تلفیق طب سنتی چین و طب غربی به بیش از 92 درصد رسیهد به همین دلیل این رویکرد برای وزارت بهداشت زیمبابوه و مردم آن بسیار متقاعد کننده است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، آمار تکمیل‌نشده نشان می‌دهد چین تا ماه آوریل دستورالعمل‌های تشخیص و درمان طب سنتی چین را با بیش از 150 کشور و منطقه به اشتراک گذاشته، محصولات مرتبط با طب سنتی چین را به بیش از 10 کشور و منطقه نیازمند ارائه کرده و متخصصان طب سنتی چینی را برای کمک به کنترل اپیدمی کرونا به حدود 30 کشور و منطقه اعزام نموده است.

یکی از کارکنان «داروخانه رُز» در شهر «رزنهایم» آلمان در حال مخلوط کردن ترکیبات داروی سنتی چینی «شوفِنگ جیدو» است.(29 آوریل/9اردیبهشت)

کارآمدیِ اثبات‌شده طب سنتی چین

پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی یک نشست کارشناسی برای ارزیابی کارآمدیِ طب سنتی چین در درمان کووید-19 برگزار کرد،‌ گزارش آن در ماه مارس منتشر شد. این گزارش تاکید می‌کند «داده‌های نویدبخشی وجود دارد مبنی بر اینکه طب سنتی چین در کاهش خطر گسترش موارد خفیف به متوسط تا شدیدِ بیماری کووید-19 موثر و کارآمد است».

گزارش مذکور می‌افزاید: برای موارد ابتلای خفیف تا متوسط کرونا، شواهد امیدوارکننده‌ای وجود دارد که طب سنتی چین هنگامی که به درمان متعارف اضافه می‌شود، ممکن است مدت زمان پاک شدن ویروس از بدن بیمار، بهبود علائم بالینی و طول دوره بستری را در مقایسه با درمان صرفا متعارف، کاهش دهد.

در انگلیس هم که نظام درمانی آن بر پایه طب غربی است، طب سنتی چین با محبوبیت روزافزونی روبرو شده است. «چِن زانیو» رئیس «فدراسیون پزشکان طب سنتی چین» گفت، مراجعان او و همکارانش به ویژه از زمان شروع پاندمی کووید-19، بسیار بیشتر شده است.

در یک مورد، بیماری کرونا باعث ایجاد تپش قلب برای «چارلز بل» ساکن جنوب شرقی لندن شده بود و این عارضه روز دو بار به مدت 10 یا 15 ثانیه برایش اتفاق می‌افتاد.

وی در این باره گفت: گیاهان داروییِ طب سنتی چین باعث کاهش علائم و کمک به برطرف شدن این عارضه شد. این گیاهان دارویی باعث شد احساس تعادل بیشتری کنم و بهتر بتوانم کارهایم را انجام دهم.

چِن به شین هوا گفت که تیمش هزاران بیمار مبتلا به کووید-19 را در انگلیس درمان کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در واقع، شاید هیچکدام از آن گیاهان به طور خاص نتوانند خود ویروس را از بین ببرند یا نابود کنند، اما نکته مفید درباره رویکردهای طب سنتی چین این است که ما سعی می‌کنیم سیستم ایمنی بدن را بازتنظیم کنیم یا به عبارت دیگر به متعادل کردن انرژی یا پنج عنصر (آب، چوب، آتش، زمین یا فلز) یا به اصطلاح «یین و یانگ» بپردازیم.

این متخصص طب سنتی چین ادامه داد: به عنوان مثال اگر کسی بخواهد از شر علف‌های هرز خلاص شود، می‌تواند صرفا علف‌ها را از بین ببرد اما خاکی که در آن علف‌های هرز هم رشد کرده را باید اصلاح کرد. این منطق چینی است که ما هزاران سال است از آن استفاده کرده‌ایم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *