طبع و خواص عرق اکالیپتوس در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص عرق اکالیپتوس در طب سنتی ایرانی و اسلامی

همه چیز درباره عرق اکالیپتوس +طبع، خواص و مصلح

تاریخ نگارش

ژوئن 23, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرقیات گیاهی را می توانیم در دسته مکمل های دارویی قرار دهیم. و عرق اکالیپتوس یکی از این مکملهای پر خاصیت است. شهرت اکالیپتوس و عرق اکالیپتوس بیشتر در مقابله با بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی و سینوزیت است. خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری که اکالیپتوس دارد باعث شده که از این گیاه در غالب عرق، دمنوش، کپسول، روغن و… استفاده شود. 

اکالیپتوس با نام لاتین Eucalyptus  درختچه و درخت هایی کوتاه قامت است که ارتفاع آن بین 30 تا 150سانتی متر متغیر است. اکالیپتوس بومی استرالیا است و به مرور به کشورهای دیگر سفر کرده است. پوست درخت اکالیپتوس قهوه ای روشن و مایل به زرد است. چوب محکم و مقاومی دارد که به ندرت پیش می آید پوسیده شود.

برگهای آن دایره ای شکل هستند و رنگ آنها با بالا رفتن سن درخت از سبز روشن و مایل به آبی به سمت سفید تغییر می کند. گل های اگالیپتوس پرچم های زیادی دارند و در نقابل بدون برگ هستند. میوه های این درخت کوچک و مخروطی شکل و چوبی هستند. عطری که از درختچه های اکالیپتوس در فضا پخش می شود موجب راندن حشرات و پشه ها می شود.

عرق اکالیپتوس سرد است یا گرم؟

طبع گیاه اکالیپتوس گرم و خشک است.

همچنین عرق اکالیپتوس طبع گرم و خشک دارد. بنابراین افراد گرم مزاج باید در مصرف عرق اکالیپتوس محتاط باشند و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند.

عرق اکالیپتوس چه خواصی دارد؟

  • تب را فرو می نشاند.
  • تسکین دهنده دردها است و خواص ضد درد دارد.
  • برای درمان سینوزیت مصرف آن توصیه شده است.
  • سرفه و گرفتگی گلو را درمان می کند.
  • موجب خوشبو شدن دهان می شود.
  • در درمان بیماریهای تنفسی مانند آسم، تنگی نفس، ذات الریه، سیاه سرفه، برونشیت، سل و… بسیار موثر است.
  • موجب پاکسازی شش ها می شود.
  • برای افراد مبتلا به حساسیت و آلرژی های فصلی مفید است.
  • در درمان سرماخوردگی موثر است.
  • ضد عفونت است و عفونت های قارچی گلو و حلق و دهان را از بین می برد.
  • سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می کند.
  • موجب دفع سنگ کلیه می شود.
  • در درمان آبله و زونا مفید است.
  • موجب تسکین و درمان رماتیسم می شود.
  • برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.
  • درمان کننده برونشیت
  • گردش خون را تقویت می کند.
  • خشکی دهات و تلخی زبان را درمان می کند.
  • برای درمان تبخال مفید است.
  • استرس و اضطراب و تنش را کاهش می دهد.

طبع عرق اکالیپتوس
طبع عرق اکالیپتوس

 درمان بوی بد دهان با اکالیپتوس

بوی بد دهان یکی از عارضه هایی است که اغلب خود انسان از آن بی اطلاع است و موجب آزار دیگران در محیط های عمومی می شود. بوی بد دهان اغلب بوی تنفس انسان است. اگر عامل خرابی و پوسیدگی دندان و مشکلات دهانی را در نظر نگیریم می توانیم بگوییم که تنفس بدبوی انسان به دلیل گازهای معده و روده است.

از جمله این گازها می توان به گاز سولفور اشاره کرد که ناشی از فعالیت باکتری های معده و روده است. بخور عرق اکالیپتوس با داشتن خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی موجب خنثی کردن این گازها و از بین بردن بوی بدن نفس انسان می شود. عطر خاص و دلنشین آن نیز علاوه بر کاهش بوی بد دهان، حتی موجب خوشبویی آن می شود.

اثر اکالیپتوس بر درمان بیماریهای تنفسی

در اثر بیماریهای تنفسی غالبا مسیر تنفس ملتهب، متورم یا تنگ می شود و تولید مخاط در آن افزایش میابد. این عامل باعث اختلال در تنفس انسان می شود و به این ترتیب ابتلا به آسم، برونشیت، تنگی نفس و… صورت می گیرد. در اثر ابتلا به این بیماری ها، سرفه، تنگی نفس و تغییر صدا ایجاد می شود.

در اثر سرفه های مکرر نیز ممکن است گلو خراشیده یا زخم شود که در طولانی مدت باعث آسیب به تارهای صوتی و حنجره می شود. بخور عرق اکالیپتوس موجب کاهش التهاب و از بین رفتن عوامل بیماری زای میکروبی و ویروسی در مجاری تنفسی می شود و اگر به صورت صحیح و مداوم استفاده شود، موجب درمان بیماری هایی نظیر آسم می شود.

همچنین عرق اکالیپتوس در درمان عفونت گلو، سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر است.

اثر اکالیپتوس در بهبود گردش خون

حفظ گردش خون صحیح در بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر گردش خون کند شود یا با اختلالی مواجه شود، عوارض متعددی در بدن انسان ظهور می کند که از جمله آن می توان به گرفتگی عضلات، تورم پاها و رگ ها و… اشاره کرد. یکی از راه های تقویت گردش خون، استفاده از رقیق کننده های خون است تا با رفع غلظت اضافی خون، سرعت حرکت خون در رگها را بهبود دهند.

اما عرق اکالیپتوس با داشتن ویتامین ث بالا مانع از تجمع پلاک و آترواسکلروز اضافه در دیواره دگ ها می شود و انعطاف پذیری رگ ها را افزایش می دهد. این عوامل باعث باز شدن مسیر عروق خونی شده و سرعت و کیفیت گردش خون را افزایش می دهد. در نهایت گردش خون صحیح و مناسب موجب دوری از بیماری های متعددی می شود که پیشگییری از بروز سکته های مغزی و قلبی مهمترین آن است.

نقش عرق اکالیپتوس در درمان عفونت های ادراری

این روزها عفونت ادراری تبدیل به یک بیمار شایع در میان مردم شده است. عدم رعایت نظافت، لباسهای تنگ و نامناسب، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و در دفعات، مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد نگه دارنده و… از عوامل بروز عفونت ادراری هستند. میزان ابتلا به این بیماری در میان زنان بیشتر است و درمان آن نیز از اهمیت بیشتری در زنان برخوردار است.

طبیعتا راه های دارویی زیادی برای درمان عفونت ادراری وجود دارد اما اگر به دنبال یک راه بدون عارضه و تضمینی هستید، به سراغ عرق اکالیپتوس بروید. عرق اکالیپتوس موجب از بین رفتن عفونتها، ویروسها و باکتری ها می شود و در مدت کوتاهی عفونت ادراری در زنان و مردان را درمان می کند.

خواص عرق اکالیپتوس برای مقابله با اضطراب

اکالیپتوس یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کاهش اضطراب و استرس است. رایحه خوش اکالیپتوس و تاثیری که در بهبود تنفس دارد، موجب بهبود ضربان قلب و کاهش حالات عصبی در انسان می شود. افرادی که روحیه مضطرب دارند و با هر اتفاقی دچار ترس و تپش قلب می شوند، بهتر است در اتاق خود از بخور سرد اکالیپتوس استفاده کنند. اکالیپتوس همچنین در درمان افسردگی و بیماری هایی از این دست موثر است.

روش مصرف و بهترین زمان مصرف عرق اکالیپتوس

عرق اکالیپتوس را می توان در دستگاه بخور یا ظرف آب در حال جوشیدن ریخت و از بخور آن استفاده کرد. همچنین می توان پنبه را به آن آغشته کرد و بر نقاط مختلف بدن مالید. مصرف خوراکی آن نیز باید به مقدار کم باشد و زیاده روی در مصرف آن مضر است. در مجموع بهتر است کمتر از یک لیوان از این عرق در یک روز بنوشید. در مصرف عرقیات و داروهای گیاهی همیشه باید اعتدال رعایت شود.

بهترین زمان مصرف عرق اکالیپتوس ، قبل از هر وعده غذایی است.

مضرات و عوارض سوء مصرف اکالیپتوس

  • مصرف اکالیپتوس و فراورده های آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک می شود. این واکنش ها به ویزه در تماس پوست بدن با گیاه آن احتمال بروز بیشتری دارد. خارش پوست، جوش های ریز و کهیر از جمله این واکنش ها است.
  • زیاده روی در مصرف آن موجب سردرد و تشنج می شود.
  • ورم کلیه و خون ریزی در ادرار از دیگر عوارض سوء مصرف عرق اکالیپتوس است.
  • عرق اکالیپتوس موجب افت فشار خون و دمای بدن می شود که اگر از حدی بیشتر شود، خطر مرگ به همراه دارد.
  • مصرف این عرق برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است.
  • افراد بالای 65 سال نیز باید نهایت احتیاط را در مصرف عرق اکالیپتوس به خرج دهند.

مصلح عرق اکالیپتوس چیست؟

همانطور که گفتیم طبع اکالیپتوس گرم و خشک است بنابر این خوراکی های دارای طبع سرد می توانند مصلح و بهبود دهنده خواص و طبع آن باشند. از این دست مواد می توانیم به سرکه اشاره کنیم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *