درمان آبله مرغان در طب سنتی
درمان آبله مرغان در طب سنتی

آبله مرغان و درمان آب با طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

آوریل 5, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

احتمالا شما هم در کودکی یا نوجوانی یک روز به طور ناگهانی یک سری جوش ها و تاول ها را روی پوست خود مشاهده کرده و جا خورده اید، شاید هم کمی ترسیده باشید و بعد فهمیدید که این یک بیماری به نام آبله مرغان است.

اکثر افراد در زندگی حتما یک بار به آبله مرغان مبتلا می شوند. آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که به شدت واگیر دار است. و بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد اما در بزرگ سالان نیز مشاهده شده که  علائم آن کمی شدید تر است.

علت ابتلا به این بیماری ویروسی است به نام “واریسلا زوستر” که باعث ایجاد  دانه های قرمز رنگ روی پوست می شود و تعداد آن شاید به بالای 500 عدد هم برسد. قبل از ساخت و تزریق واکسن آبله مرغان سالانه تعداد زیادی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دادند اما امروزه کمتر کسی به این بیماری مبتلا می شود و در صورت ابتلا نیز خفیف و قابل درمان است.

دوره این بیماری بین 5تا 10 روز و در برخی افراد تا 12 روز نیز طول می کشد، اولین علائم ابتلا به آبله مرغان ظهور یک سری دانه های قرمز روی پوست بدن، صورت و گردن است که عمدتا همراه با خارش شدید و تب است. در این زمان بیمار نیاز به استراحت و مراقبت دارد.

آبله مرغان چه علائم دیگری دارد؟

  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • سرفه
  • سردرد
  • بدخلقی

آبله مرغان در بزرگسالان

علائم آبله مرغان در بزرگسالان شبیه علائم این بیماری در کودکان است اما در بزرگسالان علائم شدیدتر و بیماری کمی سخت تر است.و در مراحل شدید تر ممکن است تبدیل به زونا شود.

در صورت خاراندن و کندن روی تاول ها و دانه های قرمزی که بر اثر آبله مرغان روی پوست ایجاد شده ، ممکن است جای آن برای همیشه روی پوست باقی بماند. اما اگر به آنها دست نزنیم خود به خود خشک و ترمیم می شوند.

درمان آبله مرغان
درمان آبله مرغان

درمان آبله در کودکان و نوجوانان با طب سنتی

آبله مرغان درمان خاصی ندارد و باید طول مدت بیماری طی شود اما تدابیری وجد دارد که می تواند تحمل دوره بیماری را بالا ببرد و سرعت بهبود را افزایش دهد.

  1. بیمار مبتلا باید استراحت کند.
  2. مایعات بنوشد.
  3. تب بیمار باید کنترل شود..
  4. مصرف داروهای ضد ویروسی تجویز شده توسط پزشک.
  5. از آش و سوپ و مایعات استفاده کند.
  6. استفاده از آب سیب.
  7. در طول بیماری لباس های خنک و نخی بپوشد.
  8. مصرف آب خرفه.
  9. مصرف آب لیمو شیرین.
  10. مصرف هندوانه.
  11. استفاده از کاسنی، خاکشیر و تخم شربتی. این ترکیبات موجب خنک شدن بدن و کاهش خارض تاول ها می شود و عوارض آبله مرغان را تقلیل می دهد.
  12. از نظر طب سنتی حجامت کردن در درمان آبله مرغان به شدت موثر است که جای حجامت به شدت بیماری بسنگی دارد که باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

در کل این بیماری اصلا جای نگرانی ندارد و اگر شما یا کودکتان به آبله مرغان مبتلا شدید با رعایت موارد بالا و باقی تدابیری که در متن آمده، انشالءالله بهبود حاصل می شود.

توجه داشته باشید که در صورت بروز علائم شدید مانند تب بالا حتما به پزشک مراجعه کنید.

ماسک سنتی برای کاهش خارش تاول های آبله

ترکیب اول: مقداری سدر و ماست و گل ختمی را با مقداری شاتره مخلوط کرده و یک ماسک یک دست و روان بسازید. این ترکیب را به آرامی روی تاول ها قرار داده و اجازه بدهید 15 تا 20 دقیقه بماند.

روی پوست فرد مبتلا گذاشته تا به کاهش خارش ناشی از تاول ها کمک کند و باعث بهبود آنها شود.این ترکیب خارش تاول ها را به شدت کاهش می دهد.

ترکیب دوم: مقداری جو دوسر را آسیاب کرده و با آب خمیر کنید و روی تاول ها قرار دهید. این ترکیب نیز برای کاهش خارش بسیار مفید است.

ترکیب سوم: دراز کشیدن در وانی که حاوی سرکه انکور است در تسکین خارش و افزایش سرعت بهبود تاول ها موثر است.

غذای مفید در دوران ابتلا به آبله

مصرف سوپی که در ترکیب آن از هویج و گشنیز استفاده شود در این دوره بسیار مفید و با خاصیت است. هویج و گشنیز حاوی مقادیر زیادی انتی اکسیدان هستند که در درمان آبله مرغان موثرند.

پرهیزات

از مصرف هرگونه گرمیجات به شدت پرهیز کنید.

فرد مبتلا به آبله مرغان باید از مصرف غذاهای سرخ کرده، فست فود، چرب و شور و محرک پرهیز کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *