خواص و طبع عرق شاه اسپرم در طب سنتی + 8 خاصیت عرق شاه اسپرم
خواص و طبع عرق شاه اسپرم در طب سنتی + 8 خاصیت عرق شاه اسپرم

خواص و طبع عرق شاه اسپرم در طب سنتی + 8 خاصیت عرق شاه اسپرم

تاریخ نگارش

جولای 25, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق شاه اسپرم یا شاهسپرم از گیاه دارویی شاه اسپرم گرفته میشود که رایحه خوبی دارد و به اسم ریحان عروسان نیز شناخته میشود. این گیاه منشا مدیترانه ای دارد که در سال های اخیر در ناحیه های متعدد دنیا بومی شده و از آن برداشت میکنند.

شاه اسپرم در کشور ایران نیز موجود است و زادگاهش در شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی میباشد اما در مناطق شمالی و غربی کشور نیز به دلیل وجود آب و هوای مساعد به خوبی رشد میکند.

در فصل تابستان با پایان رشد این گیاه، عرق آن را میگیرند. عرق شاهسپرم دارای فواید بسیاری همچون درمان دل پیچه و دل درد است که در خوش طعم و خوشبو کردن چای و دوغ نیز کاربرد دارد.

در ادامه این مطلب از طب شناس با ما همراه باشید تا درباره طبع عرق شاه اسپرم در طب سنتی و همچنین خواص عرق شاه اسپرم و عوارض آن صحبت نماییم.

طبع عرق شاه اسپرم در طب سنتی چیست؟

طبع عرق شاه اسپرم در طب سنتی گرم و خشک است و برای افرادی که طبع سردی دارند مفید است. اگر جزو اشخاص گرم مزاج هستید بهتر است این عرق را به همراه مصلحش مصرف نمایید.

خواص عرق شاه اسپرم در طب سنتی:

  • خواص عرق شاه اسپرم برای نوزاد: این عرق دارای خاصیت ضد نفخ است و باعث تقویت معده میشود و یک گزینه عالی برای درمان دلپیچه و نفخ نوزاد است. برای این کار از دو قاشق چای خوری عرق شاه اسپرم استفاده نمایید.
  • خواص عرق شاه اسپرم در بارداری: اطلاعاتی درباره خواص این عرق در دوران بارداری در دست نیست. خانم های باردار نباید این عرق را در دوران بارداری مصرف کنند زیرا خطر زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش میدهد.
  • عرق شاه اسپرم برای معده: عرق شاه اسپرم ضد نفخ است و استفاده از آن موجب تقویت معده میشود. همچنین در درمان معده درد، نفخ معده و دل درد موثر است.
  • عرق شاه اسپرم برای اسهال: مصرف عرق شاهسپرم موجب میکروب زدایی میشود و در درمان اسهال و وبا موثر است.
  • عرق شاه اسپرم برای آفت دهان: همان طور که گفتیم شاه اسپرم دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است و میتوان از آن برای درمان آفت دهان استفاده کرد.
  • عرق شاه اسپرم و دستگاه گوارش: این عرق دارای خاصیت ضد انگل و ضد میکروب است و به همین دلیل مصرف آن باعث ضدعفونی دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری های گوارشی میگردد. استفاده از عرق شاه اسپرم باعث تقویت دستگاه گوارش میشود و از التهاب آن جلوگیری مینماید.
طبع عرق شاه اسپرم
طبع عرق شاه اسپرم

درمان سوء هاضمه با عرق شاه اسپرم:

سوء هاضمه یک بیماری شایع در سطح جهان است که سالانه میلیون ها دلار برای درمان این بیماری اختصاص داده میشود. اکثر راه های درمان این بیماری اثر بخشی کمی دارند اما در روش جدید که با کمک عرق شاه اسپرم انجام میشود میزان اثر بخشی اقزایش یافته.

شاه اسپرم از مدت ها قبل برای درمان برونشیت، سرماخوردگی و تهوع استفاده میشده اما با انجام مطالعات جدید دریافتند که برای درمان سوء هاضمه نیز مفید است.

شاه اسپرم به دلیل داشتن اژنول و اسید لینولئیک از التهاب مزمن دستگاه گوارش جلوگیری میکند و در نتیجه برای درمان سوء هاضمه موثر است.

عرق شاه اسپرم برای جلوگیری از ماشین گرفتگی:

عرق شاهسپرم طعم و رایحه خوبی دارد و سبب کاهش حالت تهوع ناشی از ماشین گرفتگی میشود. همچنین مصرف این عرق از سردرد و استفراغ نیز پیشگیری میکند.

برخی از افراد در موقع مسافرت با ماشین به ماشین گرفتگی دچار میشوند، آن ها میتوانند برای رفع این حالت از عرق شاه اسپرم یا بو کردن شاه اسپرم بهره ببرند و خود را تسکین دهند.

مضرات عرق شاه اسپرم چیست؟

این عرق مضرات خاصی ندارد اما ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. اگر بعد از مصرف عرق شاهسپرم دچار علائم آلرژی شدید حتما مصرف آن را قطع نمایید.

به این نکته نیز دقت داشته باشید که نباید در مصرف این عرق زیاده روی کرد زیرا در این صورت یکسری مشکلات را به وجود می آورد.

خانم های باردار نیز در مصرف عرق شاه اسپرم احتیاط نمایند.

مصلح عرق شاه اسپرم چیست؟

اطلاع خاصی از اینکه بهترین مصلح برای عرق شاه اسپرم چیست در دست نداریم اما به دلیل طبع گرمی که دارد می توان از عرق کاسنی برای تعدیل طبع آن استفاده کرد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *